۰ نفر

در اردیبهشت‌۹۹ نسبت به اردیبهشت‌۹۸؛

رشد ۳۴درصدی سپرده‌های بانکی/ مانده تسهیلات بانکی ۳۰درصد افزایش یافت

۲۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۹
کد خبر: 458732
رشد ۳۴درصدی سپرده‌های بانکی/ مانده تسهیلات بانکی ۳۰درصد افزایش یافت

آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۳۴.۱ درصدی مانده سپرده‌ها و ۳۰ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایبِنا، گزارش وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به تفکیک استان در پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۸۵۷۶.۸ هزار میلیارد ریال گردیده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۷۲۶۵.۶ هزار میلیارد ریال (۳۴.۱ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۱۴۱۴ هزار میلیارد ریال (۵.۲ درصد) افزایش نشان می‌دهد. بیش‌ترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۵۵۷۹ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۷۱.۴ هزار میلیارد ریال است.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۹۹۵۳.۷ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۶۰۷.۵ هزار میلیارد ریال (۳۰ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۵۹۷.۹ هزار میلیارد ریال (۳.۱ درصد) افزایش داشته است. بیش‌ترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۲۹۱۳ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۸.۷ هزار میلیارد ریال است.

2

شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۷ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۳.۲ و ۲.۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۰.۵ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۷.۶ درصد است.

بانک مرکزی اعلام کرده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و مؤسسات تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها از طریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

3