۰ نفر

پافشاری آموزش و پرورش برای دریافت حق‌بیمه حوادث از دانش‌آموزان در منزل!

۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
کد خبر: 455332
پافشاری آموزش و پرورش برای دریافت حق‌بیمه حوادث از دانش‌آموزان در منزل!

آموزش وپرورش برای صیانت ازدانش‌آموزان، هرسال قراردادی را تحت عنوان "بیمه حوادث و درمان دانش آموزی" با یکی از شرکت‌های بیمه‌ای بسته و طیف وسیعی از جامعه آموزشی کشور را در برابر هرگونه حوادثی بیمه می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از چابک آنلاین، براساس قرارداد منعقده بین وزارت آموزش و پرورش و شرکت بیمه گر،تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در مراکز آموزشی وابسته به این وزارتخانه در سراسر کشور، در مقابل خطرات ناشی از بروز حادثه تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

قرارداد بیمه حوادث ودرمان دانش آموزی هرساله با آغاز سال تحصیلی شروع و تا مدت زمان یکسال اعتبار دارد.

درسال ۱۳۶۱ دریافت بیمه‌نامه حوادث برای همه دانش آموزان اجباری اعلام شد و ازآن زمان تا اکنون، ثبت نام دانش آموزان با پرداخت حق بیمه حوادث آن‌ها انجام می‌شود.

 گودرز کریمی فر ، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش،بیمه نامه حوادث دانش‌آموزی سال 98-99 را به  دو بخش تقسیم کرده که مورد نخست ، شامل تعهدات در بخش حادثه و درمان مازاد دانش آموزی به صورت شبانه روزی در داخل یا خارج از مدرسه بوده  و بخش دوم هم مربوط به طرح جامع مسئولیت مدنی بیمه شدگان در قبال یکدیگر (مدیران، کارکنان، دانش آموزان) و اشخاص ثالث در فضا‌های آموزشی و پرورشی و اماکن متعلق به آموزش و پرورش، اردو‌های دانش‌آموزی و یا راهیان نور است.

براساس آمار اعلام شده در سامانه سناد آموزش و پرورش،حدود 14 میلیون و 468  هزار و 744 نفر دانش آموز تا 25 شهریور سال 98 در این سامانه ثبت نام شده اند.

هزینه حق بیمه هردانش آموز درسال تحصیلی 98-99 هفتاد هزار ریال بوده است.

با یک ضرب و تقسیم ساده مشخص می شود که رقم حق بیمه سال تحصیلی مذکوردراین قرارداد بیمه ای  از رقم یکصد میلیارد تومان فراتر می رود.

ضرورت پوشش بیمه نامه حوادث دانش‌آموزان بر کسی پوشیده نیست اما، تعطیلی مدارس از بهمن ماه سال 98براثر شیوع ویروس کرونا محل ابهامی برای والدین در خصوص بیمه حوادث دانش‌آموزی شده است.

ازسوی دیگر شدت شیوع ویروس کرونا در روزهای اخیر و زمزمه‌هایی که از برقرار بودن آموزش در سال آینده به صورت آنلاین وجود دارد، سبب شده که هزینه  دریافتی مدارس مطرح شود.

چراکه در صورت عدم حضور دانش آموزان در مدارس و آموزش به صورت مجازی،بیمه حوادث دانش آموزی دیگر تعریف همیشگی خود را ازد ست خواهد داد.

علی اللهیارترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، گفت که بیمه حوادث دانش آموزی برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ همچنان برقرار است اما آموزش و پرورش شرایط خاص سال تحصیلی جدیدرابرای قرارداد جدید در نظر گرفته و شرکت بیمه‌گر باید شرایط آموزش مجازی را هم مدنظر قراردهد.

اللهیارترکمن اذعان داشت که آموزش و پرورش کشور برای اینکه بتواند از خدمات با کیفیت شرکت‌های بیمه‌ای در زمینه دانش‌آموزان استفاده کند، هر سال تابستان از شرکت‌های بیمه‌ای استعلام قیمت و نوع خدماتی که ارائه می‌کنند را می‌گیرد.

به گفته وی آموزش و پرورش پیشنهادات شرکت‌های بیمه‌ای را با حضور کمیته‌های ذی‌ربط بررسی کرده و شرکتی که پایین‌ترین قیمت و بالاترین خدمات را ارائه کند می‌تواند قرارداد حوادث دانش‌آموزی سال 1399-1400 را با آموزش و پرورش امضا کند.

به طورطبیعی، زمانی که دانش آموزان در منزل خواهند بود و در محیط آموزشی مدارس حضوری جدی  ندارند، حادثه ای از نظر مسئولیت فرد آموزش دهنده  برای دانش آموزان وجود ندارد و مسئولیتی را متوجه آموزش و پرورش نمی کند.

درشرایط آموزش مجازی، ریسک قطعی اینترنت و یا خرابی سیستم کامپیوتر و تبلت دانش آموزان بیشتر به چشم می آید که البته هیچ یک از این ریسک ها هم مسئولیتی را متوجه آموزش و پرورش نمی کند.

بنابراین این پرسش همچنان پابرجاست که با وجود درمنزل ماندن داشن آموزان ، وزارت آموزش و پرورش چگونه تکلیف بیمه حوادث دانش آموزی را روشن خواهد کرد و در شرایط آموزش مجازی چه پوششی مدنظر آموزش  پرورش بوده و چه ریسکی را بیمه  خواهد کرد.

چراکه قبل از تعریف پوشش بیمه باید تکلیف ریسک آن مشخص شود.

والدین دانش آموزان بر این باورند که خرید بیمه نامه دانش آموزی نیاز به یک توجیه اقتصادی دارد و باید یک نیاز جدی وجود داشته باشد که برای آن هزینه ای  را در نظر بگیرند.

درست است که حق بیمه‌ پرداختی بیمه نامه حوادث دانش آموزی برای والدین یک دانش آموز رقمی زیادی نیست  اما با ضرب و تقسیم همه دانش آموزان مشخص خواهد شد که چه رقم هنگفتی بابت این قرارداد پرداخته می شود.