۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

رایزنی برای واردات واکسن کرونا توسط اتاق تعاون

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۴۲
کد خبر: 526350
رایزنی برای واردات واکسن کرونا توسط اتاق تعاون

رییس اتاق تعاون ایران با اشاره به تجربه موفق و ظرفیت بالای بخش تعاون در تامین کالاهای اساسی از مذاکره با مسئولان بهداشتی و درمانی کشور در خصوص تامین و خرید واکسن کرونا خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی هفته های اخیر بسیاری از فعالان کارگری و تعاونی بر لزوم واردات واکسن توسط بخش خصوصی و اولویت واکسیناسیون گروههای شغلی ضروری و مرتبط با مردم تاکید کردند؛ این در حالی است که تلاشهای متخصصین داخلی برای ساخت و تولید انبوه واکسن کرونا و ورود هرچه سریع تر آن به چرخه توزیع همچنان با جدیت در جریان است.

رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با اشاره به کارگران مشاغل ضروری که ناچارند در شرایط کرونا سرکار حاضر شوند، می گوید: واکسن در شرایط حاضر یک موضوع مهم حیات بشری است و همانطور که کارفرما سرمایه اش را برای تولید به کار می گیرد، کارگر هم سرمایه وجودی و سلامتی خود را در اختیار کارفرما قرار می دهد، بنابر این برای حفظ سلامت جامعه باید واکسن تزریق کنیم.

به گفته وی، هر کارگری که به کرونا مبتلا شود، هزینه های سنگینی به تولید کشور و سازمان تامین اجتماعی وارد می کند.

نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی هم از وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا خواسته تا گروه کارگران ساختمانی را که ناچار به حضور در پروژه‌های ساختمانی هستند و نمی‌توانند توقف در کار داشته باشند، در اولویت برنامه واکسیناسیون کرونا قرار بدهند.

او می گوید کارگران ساختمانی به دلیل تعهدی که به کارفرما دارند ناچارند سر ساختمان و پروژه حاضر شوند و از این جهت جزو مشاغل ضروری به شمار می‌روند لذا انتظار داریم وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا، به کارگران ساختمانی هم توجه داشته باشند و آنها را همراه با سایر گروه‌هایی که به اجبار باید در محیط کار حاضر شوند در برنامه واکسیناسیون قرار دهند.

یک فعال تعاونی نیز تاکید دارد کسانی که زباله های سطح شهر یا ماسک های ریخته شده در گوشه و کنار خیابانها را جمع آوری می کنند با جان خود بازی می کنند بنابر این لازم است که به جهت حفظ سلامت و ایمنی، مشاغل ضروری در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.

حمید نجف کارشناس حوزه کار نیز با بیان اینکه بیشترین فشار ناشی از بیکاری در بحث کرونا به قشر کارگر وارد می شود، می گوید: کارگری که کرونا می گیرد از ترس اخراج بیماری خود را به کارفرما اعلام نمی کند در حالی که با این کار ممکن است عده زیادی را در محیط کار مبتلا کند و هزینه های سنگینی به کارفرما تحمیل شود.

وی بر ضرورت واردات واکسن توسط بخش خصوصی تاکید کرده و می گوید: در حال حاضر در تمام داروخانه ها انواع و اقسام داروهای تقویتی و مکمل های خارجی به چشم می خورد اما جای واکسن کرونا خالی است بنابر این اگر به دنبال واردات واکسن هستیم اجازه بدهیم بخش خصوصی هم وارد کند.

در راستای تاکید فعالان حوزه کار و تعاون، مجوز ورود واکسن توسط چند شرکت خصوصی از طرف دولت در هفته های اخیر صادر شد تا از تمام مسیرهای ممکن واکسن به کشور وارد کنند تا جایی که برابر اعلام رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی قرارداد واردات ۶ میلیون دوز واکسن کرونا را نهایی کرده و طبق گفته رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان، سه شرکت خصوصی برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند.

در راستای حضور بخش خصوصی در عرصه واردات واکسن، دبیرکل اتاق تعاون ایران نیز از مذاکره با مسئولین بهداشتی و درمانی کشور با همکاری تعاونی های بزرگ به منظور تامین و خرید واکسن کرونا خبر داده است.

آنطور که بهمن عبدالهی گفته ساختار بخش تعاون به صورتی است که تامین نیازهای جامعه با کمترین قیمت دغدغه اصلی آن است. با توجه به الگوهای موفق بخش تعاون در حوزه بهداشت و درمان همچنین تعاملات بین المللی اتاق تعاون، این بخش ظرفیت مناسبی برای تامین کالاهای اساسی همانند واکسن و دارو دارد.

هرچند که تاکنون در خصوص در اولویت قرار گرفتن واحدهای تولیدی تعاونی برای واکسیناسیون مذاکره ای با اتاق تعاون ایران صورت نگرفته اما پیشنهاد اتاق تعاون این است که بخشهایی مانند حمل و نقل و تعاونی های مصرف که ارتباط نزدیکی با عموم مردم دارند و همچنین واحدهای تولیدکننده کالای اساسی که به دلیل نیاز مردم امکان دورکاری یا تعطیلی آنها وجود ندارد، در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند.