۰ نفر

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران؛

اولویت با واردات فناوری و تجهیزات لوازم خانگی باشد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۲۰
کد خبر: 525924
اولویت با واردات فناوری و تجهیزات لوازم خانگی باشد

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران گفت: باید اولویت نخست در صنعت لوازم‌خانگی، ترسیم نقشه راه صنعتی و واردات فناوری‌های نوین و تجهیزات باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در چند سال گذشته خروج برندهای خارجی در دور اخیر تحریم‌های آمریکایی علیه کشورمان و ترک بازار ایران، در مجموع برای تولیدکنندگان ایرانی بد نبوده و با وجود همه دشواری‌ها و مشکلات با ثبت تولید بیش از ۱۴ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در سال گذشته، رکوردها را جابه‌جا و سهم بازار حدود ۶۰ درصدی برندهای خارجی را خود در اختیار گرفتند.

با وجود بدعهدی شرکت‌های خارجی، این روزها و با فضای مثبت ایجاد شده در عرصه سیاسی و با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها، زمزمه‌های بازگشت شرکت‌های یاد شده به‌ویژه کره‌ای‌ها به صنعت لوازم‌خانگی کشور به گوش می‌رسد.

ورود خارجی‌ها هرچند می‌تواند به ورود فناوری‌های نوین، رقابتی‌تر شدن بازار و ارائه محصولات کیفی با قیمت‌ها مناسب بیانجامد، اما فراموش نکنیم روزگاری که آنها غیرمتعهدانه ایران را ترک کردند، سرمایه‌های زیادی در کشور معطل ماند و نیروهای زیادی بیکار شدند که در مجموع هزینه‌های سنگینی بر صنعت کشور تحمیل کرد.

در این زمینه، «اکبر پازوکی» رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران افزود: سال‌های ۹۸ و ۹۹ به دلیل خروج کره‌ای‌ها از کشورمان و نبود محصولات آنها، دوران اوج‌گیری قیمت لوازم‌خانگی بود.

وی بیان‌داشت: امروز حتی در صورت لغو تحریم‌ها، دیگر نیازی به واردات کالای کامل لوازم‌خانگی نیست، بلکه نیاز ما فناوری و تجهیزات است.

پازوکی با اشاره به توفیقات به‌دست آمده در صنعت لوازم‌خانگی در دو سال گذشته، اما معتقد است: در این صنعت هنوز مونتاژکاریم و موتور، بُردها و لوازم الکترونیکی و دیجیتالی و بسیاری دیگر از تجهیزات از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در داخل تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: ‌رشد این صنعت نیازمند نقشه راه است، زیرا در گذشته شاهد بودیم هر کس هر چه از محصولات خارجی خواست وارد کشور کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی تهران با یادآوری اینکه امروز چینی‌ها برای شرکت‌های بزرگی همچون بوش آلمان قطعه تولید می‌کنند، ادامه‌داد: ما نیز باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط بها داده و از آنها حمایت کنیم، اما مشروط به اینکه واردات فناوری را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: هرچند توجه به تولید در یک دهه اخیر جزو شعارهای سال بوده، اما کمتر کسی به آن توجه و مسیری برای آن ترسیم کرد.

پازوکی تصریح‌کرد:‌ در سال‌های اخیر نسبت به مقوله واردات تکنولوژی کمتر توجه شده و در عوض واردات اجناس آماده و بهره‌مندی از سود آنها در دستور کار بوده است؛ این رویه باید تغییر کند و مانع‌زدایی از تولید همین است.

پیشتر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم‌خانگی به کشور در دستور کار نیست، زیرا شرکت‌های داخلی پس از تحریم‌ها خود را بازیافته‌اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های موجود، عمده نیازها در این زمینه از داخل در حال تامین است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران نیز معتقد است:‌ شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به بازگشت و حضور مجدد در بازار بزرگ ایران هستند، اما این بار باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره کنیم تا عمق همکاری‌ها افزایش یابد.

به گفته «عباس هاشمی»، امروز رشد بسیار خوبی در تعمیق ساخت داخل انواع لوازم‌خانگی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری اقلام که در گذشته باید معطل تخصیص ارز آنها از سوی بانک مرکزی می‌بودیم، به همت و تلاش متخصصان و مهندسان داخلی ساخته می‌شود.

وی گفت: اگر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه واحدها به ثمر بنشیند و علاوه بر آن تولیدکنندگان مطمئن باشند که در صورت رفع تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی، ثبات قوانین را در جهت محدودیت واردات شاهد خواهند بود، آنگاه می‌توانند برنامه‌ریزی بلندمدت برای افزایش تولید و صادرات و بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: محدودیت‌ها در این زمینه برای یک دوره دست‌کم پنج ساله اعمال شود تا تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند برای دستیابی به اهداف گفته شده تلاش کنند.

رهبر معظم انقلاب امسال را به سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کردند.

بررسی‌ها حاکی است وزارت صنعت بر مبنای توان شرکت‌ها و کارخانجات داخلی، برای سال ۱۴۰۰ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹)، ‌ یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا پایان بهمن ماه پارسال)، ‌ یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹) و یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه ماشین لباس‌شویی (یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در سال ۹۹) را برنامه‌ریزی کرده است.

در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تولید انواع لوازم‌خانگی بزرگ، کوچک و متوسط در کشور رشد بیش از ۷۱ درصدی داشته است.