۰ نفر

سفیر ایران در روسیه خبر داد؛

امکان استفاده بازرگانان ایرانی از حقوق گمرکی ترجیحی اتحادیه اوراسیا

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
کد خبر: 519274
امکان استفاده بازرگانان ایرانی از حقوق گمرکی ترجیحی اتحادیه اوراسیا

سفیر ایران در روسیه با اشاره به برگزاری نمایشگاه اوراسیا در تهران گفت: بازرگانان ایرانی می‌توانند از حقوق گمرکی ترجیحی اتحادیه اوراسیا برخوردار شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، کاظم جلالی سفیر اظهار کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو حدود یکماه قبل دعوتنامه ها و اطلاعات مربوط به برگزاری نمایشگاه تخصصی اوراسیا در تهران را دریافت و آنها را برای مراجع اقتصادی بخش دولتی و خصوصی و دبیرخانه اتحادیه اوراسیا در مسکو ارسال کرده‌ایم.

وی افزود: طی روزهای آینده قرار است دعوتنامه های رسمی از طرف مقامات ذیربط دولتی ایران برای همتایان روسی ارسال شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه مذکور از 28 تا 31 اردیبهشت امسال در تهران از ارسال دعوتنامه‌ای برای رئیس اتاق بازرگانی و صنعت روسیه برای شرکت در نمایشگاه خبر داد و گفت: بر اساس قانون موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا، مطابق بند 2 ماده 3 این موافقتنامه هر کدام از کشورها از حقوق گمرکی ترجیحی از مبداء کشور خود برای کشور دیگری برخوردار هستند. بر این اساس تجار ما هم در جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از این کشورها از این حقوق گمرکی ترجیحی برخوردارند.

جلالی  درباره تعرفه‌های گمرکی گفت: با توجه به درصد تخفیف ها و معافیت های گمرکی که بر کالاها اعمال می شود، قیمت تمام شده کالاهای ایرانی در کشور مقصد می تواند کمتر باشد. لذا این می تواند سود مناسبی را عاید صادر کنندگان ایرانی کند. متقابلا گمرک ایران هم تسهیلات خاصی را برای فعالان اقتصادی حوزه اوراسیا در نظر گرفته است. برگزاری همایش پیش رو در حاشیه نمایشگاه اوراسیا با این هدف است که فعالان اقتصادی ایران و کشورهای اوراسیا بیشتر نسبت به قواعد و قوانین آشنایی پیدا کنند.

اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا 28 با حضور ایران، روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بالاترین سطح تجاری و اقتصادی و با حضور مقامات بخش های دولتی و خصوصی ایران و کشورهای عضو در تهران برگزار خواهد شد.

سازمان توسعه و تجارت ایران از کشورهای قطر، عمان، ترکیه، هندوستان، عراق، لبنان، سوریه و افغانستان نیز برای حضور در این نمایشگاه دعوت به عمل آورده است.