۰ نفر

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه خبر داد؛

مذاکره ایران و اتحادیه اوراسیا با هدف اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد

۱۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۳۶
کد خبر: 511184
مذاکره ایران و اتحادیه اوراسیا با هدف اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، از رشد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اوراسیا خبر داد و گفت: به ‌زودی مذاکرات جمهوری اسلامی با این اتحادیه برای اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید رسول مهاجر در این خصوص توضیح داد: در یک سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران با روسیه ۳۵۰ میلیون دلار بود که حدود ۹۰ درصد آن را مبادلات کشاورزی شامل می شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها برتری و مزیت‌های زیاد تجاری با کشورهای اوراسیا دارد، گفت: رشد مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا مرهون موافقت‌نامه تعرفه ترجیحی است که از آبان سال ۹۸ تا آبان سال ۹۹ اجرا شد.

وی افزود: در یک سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا رشد اقتصادی بسیاری از کشورها با رکود مواجه بوده است اما روابط تجاری ایران با کشورهای اوراسیا همراه با رشد بود. این نشان می‌دهد که ایران باید به سمت تعرفه ترجیحی و تجارت آزاد با بسیاری از کشورها از جمله کشورهای عضو اوراسیا پیش برود.

مهاجر با اشاره به اینکه کاهش تعرفه‌ها باعث افزایش مراودات می‌شود، گفت: به عنوان مثال ترکیه با حدود ۱۸ کشور تعرفه آزاد تجاری دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه، از مصوبه سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: مذاکرات ما با کشورهای عضو این اتحادیه برای اجرایی شدن موافقت‌نامه تجارت آزاد به زودی آغاز می‌شود تا بر اساس فهرست‌هایی که مبادله می‌شود، تعرفه‌های آزاد بین کشور ما و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برقرار شود.

مهاجر ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این سند همکاری اقتصادی مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اوراسیا هم افزایش یابد.