۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

سهم ۲میلیارد دلاری قاچاق از بازار لوازم خانگی

۱۱ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸
کد خبر: 509975
سهم ۲میلیارد دلاری قاچاق از بازار لوازم خانگی

سهم لوازم خانگی قاچاق از بازار ایران حداقل 2میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تولید‌کنندگان تأکید می‌کنند اغلب لوازم خانگی وارداتی قاچاق مربوط به محصولاتی مانند اسپیلت، اتو، سشوار، مایکرویو و ماشین‌ظرفشویی است که میزان تولید داخل تکافوی تامین نیاز بازار را نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مصرف‌کنندگان ایرانی این روزها شاهد تبلیغات و عرضه انواع یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین‌لباسشویی و ظرفشویی قاچاق و وارداتی از مرزهای جنوبی و غربی با گارانتی‌های نامعتبر هستند. علاوه بر آمار رسمی قاچاق، این روزها نوعی شبکه قاچاق پنهان هم در بازار لوازم‌خانگی شکل گرفته است. گزارش‌های دریافتی حاکی است: برخی مونتاژکاران با کم‌اظهاری در گمرک، قطعات اس‌کی‌دی لوازم خانگی را، با تعرفه سی‌کی‌دی، وارد و مونتاژ و با قیمت‌های بالا راهی بازار مصرف می‌کنند.

گردش مالی 7میلیاردی صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی در نشست خبری دیروز خود در پاسخی گردش مالی سالانه صنعت لوازم خانگی را 6.5تا 7میلیارد دلار اعلام کرد و توضیح داد: از این میزان حدود 2میلیارد دلار مربوط به محصولات قاچاقی است که با سرازیر شدن برخی سرمایه‌های سرگردان و قاچاق سازمان یافته وارد کشور می‌شود. عباس هاشمی، افزود: قاچاق‌پذیر بودن برخی از کالاها، تکافو نکردن تولید داخلی برای تامین نیاز و تقاضاهای موجود، سلیقه مشتری و انتفاع شبکه قاچاق ازجمله مهم‌ترین دلایل قاچاق لوازم خانگی است. او در پاسخی در مورد پدیده قاچاق پنهان از مسیر مونتاژ برخی قطعات لوازم خانگی توضیح داد: مشکلی برای واردات قطعات سی‌کی‌دی و مونتاژ لوازم خانگی وجود ندارد اما واردات لوازم خانگی به‌صورت سی‌بی‌یو ممنوع است و واردات قطعات اس‌کی‌دی(منفصله) نیز مشمول قاعده 2الف و ممنوع است و با واردکنندگان مطابق واردات قطعات سی بی‌یو برخورد می‌شود. اگر برخی واردکنندگان با دور زدن گمرک، قطعات اس‌کی‌دی را با تعرفه پایین قطعات سی‌کی‌دی وارد و محصولات را پس از مونتاژ عرضه می‌کنند، باید به حال گمرک گریست. اگرچه احتمال دارد برخی افراد چنین کاری را بکنند اما مبنای واردات قطعات لوازم خانگی کتاب آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات است.

هاشمی افزود: در مورد قطعاتی که تیراژ تولید داخل تکاپوی نیاز بازار را می‌کند و از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار است مجوز واردات داده نمی‌شود همچنین در قطعات لوازم خانگی اکنون 40تا 50درصد داخلی‌سازی‌ صورت گرفته و واردات اینگونه قطعات اصلا به صرفه نیست.

 مواد اولیه عامل گرانی لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با بیان اینکه در 10سال گذشته هیچ سالی به اندازه 2 سال اخیر میزان تولید کالاهای منتخب لوازم خانگی مانند یخچال فریزر و تلویزیون رشد نداشته، در مورد تناقض رشد تولید و گرانی لوازم خانگی گفت: در ۱۰‌ماه سال‌جاری یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه یخچال تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸، رشد ۳۰ درصدی داشته   است. همچنین در این مدت ۸۸۰ هزار دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد که رشد تولید ۵۳درصدی را در مقایسه با مدت مشابه رقم زد. ۸۵۴ هزار دستگاه کولر آبی نیز تولید شده که در مقایسه با ۱۰‌ماه سال گذشته از رشد ۱۱.۹ درصدی برخوردار بوده است. او با بیان اینکه لوازم خانگی مشمول قیمت‌گذاری نیست و قیمت این محصولات تابع عوامل مختلف مؤثر در هزینه تمام‌شده مانند فولاد، برنج، مس، محصولات پتروشیمی و... است، افزود: اکنون مهم‌ترین مشکل صنعت لوازم خانگی، تأمین مواداولیه پتروشیمی از واحدهای تولیدکننده است؛ به‌عنوان نمونه تولیدکنندگان یخچال و فریزر در تولید قطعه ای‌بی‌اس به مواداولیه پتروشیمی نیاز دارند که میزان تخصیص فعلی جوابگوی نیاز تولید‌کنندگان یخچال و فریزر نیست، از این‌رو وزارت صنعت باید با هماهنگی با متولیان پتروشیمی، مواد مورد نیاز این صنعت را تأمین کند. هاشمی با بیان اینکه قیمت لوازم خانگی با مجوز سازمان حمایت تعیین و اعلام می‌شود، افزود:بازار لوازم خانگی آرام است و کاهش توان خرید مردم و افزایش عرضه این محصولات حتی موجب رکود نسبی بازار شده است. او با بیان اینکه تولید‌کنندگان اصراری بر افزایش قیمت‌ها به شرط تثبیت قیمت مواداولیه ندارند، در مورد کمبود و گرانی قطعات لوازم خانگی، افزود:طبق قانون و با رصد سازمان حمایت، تولید‌کنندگان داخلی و شرکت‌هایی که قبلا لوازم خانگی خارجی عرضه کرده‌اند ملزم به ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات هستند و عرضه‌کنندگانی که در این زمینه مشکل دارند توسط مشتریان خودبه‌خود از بازار حذف می‌شوند و شرکت‌های معتبر نیز مردم را برای تامین قطعات سردرگم نمی‌کنند.