۰ نفر

پاسخ وزارت صمت به انتقادات فاسد شدن کالاهای گروه ۲۷

۱۰ اسفند ۱۳۹۹، ۸:۳۰
کد خبر: 509547
پاسخ وزارت صمت به انتقادات فاسد شدن کالاهای گروه ۲۷

مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در پاسخ به انتقادات مطرح شده نسبت به فاسد شدن کالاهای گروه ۲۷، گفته که اکثر کالاهای رسوبی در گمرکات اجرایی یا فاقد ثبت سفارش بوده و یا جزو کالاهای ممنوعه یعنی اولویت ارزی ۴ و ۲۷ هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، معاون فنی گمرک در رابطه با قرار گرفتن ۴۰ میلیون دلار گروه ۲۷ در معرض فساد و یا متروکه شدن توضیحاتی به نقل از سعید عباسپور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت ارائه کرده که متن آن به شرح زیر است:

با استناد ماده (۸) قانون مقررات صادرات و واردات ورود کالا به کشور موکول به ثبت سفارش و اخذ مجوزهای فنی و بهداشتی از مراجع ذیربط است.

اکثر کالاهای رسوبی در گمرکات اجرایی یا فاقد ثبت سفارش بوده و یا جزو کالاهای ممنوعه است (اولویت ارزی ۴ و ۲۷).

 برخی از این کالاها علیرغم ثبت سفارش فاقد تاییدیه تامین ارز بانک مرکزی بوده و بنابراین امکان ترخیص برای آنها در سامانه پنجره تجارت فرامرزی میسر نیست.

یکی از برنامه‌های عوام فریبانه بعضی از واردکنندگان کالاهای فاقد ثبت سفارش و یا کالاهای ممنوعه (بند ۲) استفاده از اهرم فشار رسانه ای و افکار عمومی علیه دولت بوده که بهتر است در این شرایط جنگ اقتصادی همه خود را متعهد به اجرای قوانین و مقررات بدانیم. جهت اقدامی عملی و راهگشا پیشنهاد می‌شود با هماهنگی معاونت فنی گمرک ایران نسبت به ارائه گزارش شفاف از میزان کالاهای رسوبی در گمرک اقدام تا زمینه اقدامات عملی از سوی این دفتر، بانک مرکزی ج.ا.ایران و گمرک ایران قابل انجام باشد.

گفتنی است که در مصاحبه یاد شده، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران از قرار گرفتن ۴۰ میلیون دلار کالاهای گروه ۲۷ در معرض فساد و یا متروکه شدن خبر داده و تاکید کرده بود که یکسری سیاست‌ها و تصمیمات اخذ شده در مورد ممنوعت برخی کالاها نه تنها مانع از خروج ارز نشده بلکه با ورود کالا از کانال قاچاق، موجب محرومیت دولت از اخذ حقوق ورودی شده است، از این رو لازم است دستگاه‌های مربوطه با توجه به مجوزهای صادره در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام کنند.