۰ نفر

اوراسیا چه سهمی در تجارت ایران دارد؟

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 509148
اوراسیا چه سهمی در تجارت ایران دارد؟

جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که کاهش تجارت کل کشور در دوره کرونا بر تجارت مشترک ایران و اتحادیه اوراسیا نیز تاثیر گذاشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس این گزارش، در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، کل تجارت ایران با اوراسیا حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده که سه درصد از کل ارزش تجارت ایران بوده است. این سهم نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۸.۴ درصد کاهش یافته است.

آمارها نشان می‌دهد که میزان صادرات ایران به اوراسیا در این مدت ۸۲۴ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی چهار درصدی داشته است. از نظر وزنی نیز میزان صادرات ۲.۲ میلیون تن بوده که در این حوزه نیز کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

در حوزه واردات نیز ایران ۲.۷ میلیون تن کالا از اوراسیا خریداری کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش یافته است. از نظر ارزشی اما با کاهش ۱۲ درصدی، میزان کل واردات ایران حدودا ۹۵۶ میلیون تن تخمین زده می‌شود.

صادرات ایران به دو کشور روسیه و ارمنستان از سایر کشورهای این اتحادیه بیشتر بوده است) به ترتیب۳۸۷ میلیون دلار و ۲۶۵ میلیون دلار(و نسبت به ۱۰ ماهه ۱۳۹۸ به ترتیب افزایش ۲۹ درصدی و کاهش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

طی مدت مورد بررسی، مقدار وزنی صادرات ایران به دو کشور بلاروس با افزایش ۴۴ درصدی و به کشور روسیه با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده و صادرات ایران به مقصد سایر کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان با افت وزنی مواجه شده است. همچنین به جز کشورهای ارمنستان و قرقیزستان، صادرات ایران به سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا از لحاظ ارزشی با افزایش همراه بوده است.

میانگین قیمت صادرات ایران به اوراسیا طی ۱۰ ماهه ۱۳۹۹ برابر با ۳۷۵ دلار در هر تن و میانگین قیمت واردات ایران از این منطقه برابر با ۳۵۱ دلار در هر تن است. بالاترین میانگین قیمت صادراتی ایران به مقصد بلاروس با رقم ۲۹۸۸ دلار در هر تن، قزاقستان با رقم ۵۲۷ دلار در هر تن و به مقصد روسیه با رقم ۴۷۸ دلار در هر تن است.