۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

صفر شدن هزینه دموراژ در بنادر

۱۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۱۰
کد خبر: 503957
صفر شدن هزینه دموراژ در بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بابت تأخیر در تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر از نظر عملیات بندری، مجبور به پرداخت خسارت دموراژ به کشتی‌ها نیستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد راستاد امروز با حضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه با اتکا به توان داخلی در مواجهه با تحریم‌ها اظهار داشت: در همه موارد مشمول تحریم در بنادر، به توانمندی داخل اتکا شد و در همین دوران تحریم‌ها با توانمندی داخلی در کشور با همکاری مؤسسات رده‌بندی، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های کشتیرانی، بخش‌های تعمیر و نگهداری کشتی و پشتیبانی بنادر طوری عمل شد که فعالیت بنادر و صادرات و واردات کالا در این ایام متوقف نشود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های گسترده ایجاد شد اما تلاش شد با رعایت پروتکل‌ها، بخش دریایی و بندری فعال نگهداشته شده و بدین ترتیب ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر حتی یک لحظه دچار توقف نشود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در این مسیر سختی‌هایی وجود دارد اما قابلیت‌ها و توانمندی‌ها موجب عبوری خوب از این پیچ سخت شد، گفت: با توجه به تجهیزات و زیرساخت‌های بنادر تجاری کشور، نرم تخلیه انبار کالا در بنادر ما قابل قیاس با کشورهای دنیا است.

وی افزود: ظرفیت، زیرساخت و تجهیزات بنادر موجب شده که کمبودی از نظر استاندارد بین المللی برای تخلیه و بارگیری کالا در دنیا نداشته باشیم. برای انواع کالاها و کشتی‌ها شامل کالاهای سبک تا سنگین و کالاهای با سایزها و اندازه‌های بسیار بزرگ اسکله و پایانه‌های مخصوص در کشور وجود دارد که قابلیت خدمات‌دهی دارند.

راستاد با بیان این‌که کانال‌های دسترسی بنادر تا اعماق بالا مدام لایروبی می‌شوند، گفت: به این ترتیب کشتی‌ها با مشکل مواجه نشده و ظرفیت اسکله‌ها متناسب با روند رشد سایز کشتی‌ها و کالاها بالا رفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: در بنادر ما ۳۹ کیلومتر طول اسکله وجود دارد که قابلیت پهلوگیری طول مختلف کشتی‌ها و انواع محموله‌ها را دارد و از این نظر نه‌تنها در منطقه بلکه در سطح جهانی با بنادر قابلیت رقابت داریم.

معاون وزیر راه تصریح کرد: امروز صاحبان کالا بابت تخلیه و بارگیری کالای اساسی، کالای فله و کانتینر در بنادر از نظر عملیات بندری مجبور به پرداخت خسارت دموراژ (خسارت بابت تأخیر تخلیه و بارگیری کالا) به کشتی‌ها نمی‌شوند و دموراژ عملیات بندری در بنادر ما صفر است که این نشان از استاندارد بودن بنادر دارد.

وی گفت: طرح جامع بنادر بازرگانی کشور تا افق ۱۴۰۴ مصوب شده است و در همان مسیر کار خود را ادامه می‌دهیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: ظرفیت بنادر در سال ۹۲ رقم ۱۷۰ میلیون تن بود که امروز به ۲۵۰ میلیون تن افزایش یافته است و تا پایان عمر دولت به ۲۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

راستاد گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری خصوصی در بنادر ما ۱۶ هزار میلیارد تومان است و ۳۰۰ قرارداد بخش خصوصی در بنادر داریم که شامل احداث روبنا، تجهیزات و حتی احداث زیرساخت‌ها است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی محقق شده است.