۰ نفر

رییس اتاق بازرگانی تهران؛

تصمیم شجاعانه و جدی برای قیمت سوخت و ارز بگیرید

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۷:۵۲
کد خبر: 502344
تصمیم شجاعانه و جدی برای قیمت سوخت و ارز بگیرید

رییس اتاق بازرگانی تهران معتقد است برای حل شدن مشکلات بسیاری که امروز اقتصاد ایران با آنها مواجه است، راهی جز اتخاذ تصمیمات شجاعانه و جدی وجود ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مسعود خوانساری با اشاره به اهمیت هدف گذاری دقیق و بر مبنای واقعیت در ایران، بیان کرد: نگاهی به وضعیت اقتصادی کشور در طول تمام دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که با وجود طولانی مدت بودن برخی بحران‌ها و مشکلات هیچ دولت و مجلس و نهاد تصمیم گیری نتوانسته برای برون رفت از این شرایط راهکاری پیدا کند.

به گفته وی، اینکه کشوری مانند ایران در طول ۴۰ سال گذشته همواره با معضل تورم دو رقمی مواجه باشد و هیچ عزم سیاسی و کلانی برای برطرف کردن این معضل دیده نشود، قطعا در نهایت به ضرر اقتصاد ملی و مردم خواهد بود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه امروز اقتصاد ایران به تصمیمات شجاعانه نیاز دارد، بیان کرد: یکی از این تصمیمات باید به واقعی سازی سه عدد مهم معطوف شود. نخست واقعی شدن نرخ ارز، دوم واقعی شدن نرخ سود بانکی و سوم واقعی شدن نرخ سوخت. تداوم غیر واقعی ماندن نرخ‌ها در هر یک از این حوزه، به ضرر مردم و اقتصاد ایران تمام می‌شود.

خوانساری ادامه داد: وقتی نرخ ارز چند نرخی می‌شود، هیچ حاصلی جز ایجاد رانت و فساد و کنار زدن بخش خصوصی واقعی ندارد. همانطور که ما در سال‌های گذشته نیز دیده‌ایم، انواع ارزهای حمایتی نه تنها گره‌ای از مشکلات تولید باز نکرده‌اند که حتی خود به دشوار کردن شرایط نیز دامن زده‌اند، از این رو باید به سمت واقعی شدن نرخ ارز حرکت کنیم.

وی با اشاره به حجم بسیار بالای یارانه‌ای که در ایران از سوی دولت به شکل غیر مستقیم در حوزه سوخت و انرژی پرداخت می‌شود، توضیح داد: بر اساس براوردهایی که از عملکرد سال ۲۰۱۹ منتشر شده، میزان یارانه‌ای که دولت ایران به نفت، گاز و برق می‌دهد حدودا ۸۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و ما در این حوزه صدرنشین جهان هستیم. پس از ما چین قرار دارد که با حدود ۱.۵ میلیارد نفر جمعیت حدود ۳۲ میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده و این میزان غیرواقعی بودن نرخ‌ها در ایران را نشان می‌دهد.

خوانساری خاطرنشان کرد: اگر برای این حوزه‌ها فکری نکنیم، در سال‌های آینده مشکلات شدیدتر و پیچیده‌تر خواهند شد. اینکه در ایران میزان رشد مصرف گاز از میزان رشد تولید گاز بالاتر رفته یک زنگ خطر است که در آینده نه چندان دور، گریبان گیر اقتصاد ایران خواهد شد.