۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

رقم بالای صادرات در مناطق آزاد نسبت به واردات

۲۹ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۴
کد خبر: 498933
رقم بالای صادرات در مناطق آزاد نسبت به واردات

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در آمار‌های سال ۹۲ تا ۹۷ منفی بوده است و اگرچه اتفاق‌های نسبتا مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکرد‌ها شاهد کارنامه قابل قبولی نیستیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، معاون اقتصادی دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی گفت: سال گذشته بیش از 200 میلیون دلار توسط سازمان مناطق آزاد شد که با احتساب آن بالای 15 درصد سهم مناطق آزاد در جذب سرمایه گذاری بوده است.

احمد جمالی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به سیر کاهش 40 درصدی سرمایه گذاری در جهان طی سال گذشته اشاره کرد و گفت: جذب 200 میلیون دلار سرمایه با توجه به وسعت و حوزه عمل مناطق آزاد، رقم مطلوبی است.

معاون اقتصادی دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی افزود: سالانه بیش از 20 هزار میلیارد تومان خودمان در مناطق برای توسعه زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کرده ایم.

او با اشاره به این که سرمایه گذاری بعد از طی زمان و به مرور وارد کشور می‌شود گفت: سال گذشته ما بیش از 5 میلیارد دلار سرمایه گذاری مصوب داشتیم بیش از 1.5 میلیارد دلار از آن جذب شد و امسال هم بیش از 3 میلیارد دلار مصوب داریم.

جمالی هدف اولیه تاسیس مناطق آزاد را طبق قانون رشد و عمران و آبادی مناطق عنوان کرد و گفت: مقایسه ما با کشور‌های دیگر اصلا درست نیست، چون آن‌ها در راه اندازی مناطق اقتصادی ماموریت گرا هستند یعنی منطقه آزاد را صرفا برای صادرات راه می‌اندازند یا برای گردشگری، آن‌ها یک مؤلفه را در نظر می‌گیرند، اما ما چند هدف و مؤلفه را دنبال می‌کنیم.

معاون اقتصادی دبیر شورای عالی مناطق ویژه اقتصادی گفت: بالای 500 هزار نفر در مناطق آزاد اشتغال ایجاد شده است.

او با اشاره به رقم بالای صادرات در مناطق آزاد نسبت به واردات گفت: درباره وسعت مناطق آزاد، نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند و دولت هم موظف است در چارچوب مصوب اقدام کند و همه اینها برای محرومیت زدایی است.

گرشاسب خزائنی کارشناس مسائل اقتصادی نیز گفت: اعدادی که ذکر کردند با توجه به هدف اصلی مناطق آزاد که صادرات و جذب سرمایه گذاری است حتی اگر با سازمان‌های داخلی مقایسه کنیم مطلوب نیست.

این کارشناس افزود: اگر این سرمایه گذاری‌ها انجام شده باید خودش را یک جایی نشان بدهد مثلا در اشتغال و در ایجاد کسب و کار‌ها و غیره.

خزائنی افزود: این که مناطق آزاد در مناطق محروم هستند نافی اهداف اصلی آن‌ها که صادرات و جذب سرمایه گذاری است نباید باشد. اگر زیرساخت نداریم باید درست کنیم اگر قرار بود همان الگوی سرزمین اصلی را آنجا داشته باشیم و اصرار کنیم که منطقه آزاد، دولت کوچک است، اصلا مناطق آزاد برای چه بوده است؟

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که شاید ساختار، ساختار مناسبی نیست گفت: نگرانی این است که مجریان به اهداف نهایی مناطق آزاد باور نداشته باشند.

سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: تراز تجاری مناطق آزاد در آمار‌های سال 92 تا 97 منفی بوده است و نسبت واردات به صادرات بسیار بیشتر بوده است و اگرچه اتفاق‌های نسبتا مثبتی هم در این مناطق رخ داده، اما به لحاظ خروجی و عملکرد‌ها شاهد کارنامه قابل قبولی نیستیم.

این نماینده مجلس گفت: اصلاح الگوی مناطق آزاد می‌تواند کمک کند که مناطق آزاد به جای کمک به واردات، اهرمی باشد برای صادرات.

او اهمیت زیرساخت را یادآور شد و گفت: تا وقتی که زیرساخت نباشد و هدفگذاری‌ها هم صادرات نباشد، نظام مدیریتی مناطق آزاد پاسخگویی ندارند و ثمره آن پرونده‌های مناسبات ناسالم است.