۰ نفر

تخم‌مرغ رکورددار گرانی شد

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 495325
تخم‌مرغ رکورددار گرانی شد

ستاد تنظیم بازار نرخ مصرف کننده هر کیلوگرم تخم مرغ برای مصرف‌کننده را به 16‌هزار و 900 و هر عدد از این محصول را به هزارو500 تومان افزایش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش نرخ مصوب مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ به 16‌هزار و‌900 تومان نرخ خرده فروشی هر شانه از این محصول در سطح شهر را به مرز 48‌هزار تومان رساند و تخم‌مرغ را رکورد دار افزایش قیمت‌ها کرد.

 گلایه مصرف کنندگان از افزایش قیمت تخم‌مرغ به عنوان خوراک اغلب خانوارهای کم درآمد در حالی ادامه دارد که ستاد تنظیم بازار با مصوبه اخیر بازهم به افزایش چند باره قیمت‌ این ماده پروتئینی رای داد. با این روند نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری از 12هزار و 500 به 14‌هزار تومان، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ به 16‌هزار و 900 و هر عدد از این محصول به 1500‌تومان رسید. این افزایش قیمت در حالی است که طی چند ماه گذشته عرضه تخم‌مرغ در سطح خرده فروشی هیچ گاه تابع نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار وقیمت این محصول در محل مرغداری نبوده و مصرف کنندگان شکاف 5 تا بیش از 10 هزار تومانی نرخ مصوب و بازار هر شانه تخم‌مرغ را شاهد بوده‌اند. اکنون با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار قیمت انواع تخم‌مرغ فله و بسته‌بندی در سطح بازار و فروشگاه‌های مجازی افزایش یافته است و عرضه تخم‌مرغ تنظیم بازاری در برخی مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بر مبنای نرخ مصوب مصرف کننده هر کیلوگرم16 هزار و 900 تومانی صورت خواهد گرفت.

شتاب گرانی تخم‌مرغ 

گزارش میدانی  نشان می دهد که افزایش نرخ مصوب تخم‌مرغ  موجب گرانی چند باره انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی و فله در سطح خرده فروشی شده است به نحوی که نرخ هر شانه یک‌کیلو و 900‌گرمی تخم‌مرغ معمولی که تا هفته گذشته در محدوده 38‌هزار تومان بود با این مصوبه پس ازافزایش 10‌هزار تومانی بنابر نوع ، کیفیت و سایز به 38 تا 48‌هزار تومان رسید. علاوه بر آن قیمت انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی در فروشگاه‌های مجازی نیز افزایش یافته است. به نحوی که در فروشگاه‌های اینترنتی  تخم مرغ بسته 6‌عددی تخم  به نرخ 12 هزار، بسته 9‌عددی تلاونگ سبز به قیمت 18‌هزار ، بسته 9‌عددی تخم‌مرغ روز مروارید به قیمت 17‌هزار و 900 ، بسته 20‌عددی تخم‌مرغ پارسیرنگ ویژه به قیمت 36‌هزار، بسته 6 عددی این برند 10 هزار و 500، بسته 20 عددی تخم‌مرغ پروتانا به قیمت 39 هزار و بسته 9 عددی تخم‌مرغ معمولی تلاونگ به قیمت حدود 15‌هزار و 500 تومان به مشتریان عرضه می شود.

چراغ سبز تنظیم بازار به گرانی تخم‌مرغ 

با مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ به ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، نرخ مصوب هر  شانه تخم‌مرغ به  حدود ۳۴‌هزار تومان افزایش یافته است این در حالی است که قیمت فروش هر شانه این محصول در بازار خرده فروشی ۱۰‌هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب است. عباس قبادی، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار کشور با بیان این که در جلسه مورخ ۸ دی ماه ۹۹ ستاد تنظیم بازار، قیمت عرضه هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری را ۱۴‌هزار تومان اعلام کرد و براین اساس قیمت این محصول درب مرغداری از هر‌کیلو ۱۲‌هزار و ۵۰۰ تومان به هر کیلو ۱۴‌هزار تومان افزایش یافت که با این روند نرخ مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ به 16‌هزار و 900‌تومان افزایش می یابد. 

قاسمیان معاون دفتر برنامه‌ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت نیز با توجه به افزایش جدید قیمت تخم‌مرغ، قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم تخم‌مرغ را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.هدایت اصغری مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغ تخم گذار نیز بعد از اعلام نرخ مصوب جدید ستاد تنظیم بازار، قیمت هر شانه تخم‌مرغ به وزن حدود یک کیلو و ۹۰۰‌گرم را حدود ۳۴ هزار تومان اعلام کرد اما قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار بیش از ۱۰‌هزار تومان بالاتر از قیمت مصوب و بین ۴۳ تا 48 هزار تومان عرضه می‌شود. براین اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر عدد تخم‌مرغ فله‌ای برای مصرف کننده در حالی به ۱۵۰۰ تومان رسیده که تیرماه قیمت هر عدد تخم‌مرغ فله‌ای برای مصرف کننده با توجه به قیمت ۲۰‌هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ حدود ۶۶۰ تومان بود. 

این سومین باری است که ستاد تنظیم بازار، قیمت مصوب تخم‌مرغ در سال‌جاری را افزایش داده و پیش از این نیز دو بار در تیرماه و شهریور ماه قیمت تخم‌مرغ افزایش یافته بود. همچنین  ستاد تنظیم بازار هفته گذشته اعلام کرد که قیمت‌های جدید تخم‌مرغ بسته‌بندی نیز بعد از آنالیز قیمت اعلام می‌شود، اما اکنون قیمت هر عدد تخم‌مرغ بسته‌بندی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به  حدود ۱۹۵۰ تومان رسیده است به طوری که قیمت هر بسته تخم‌مرغ ۲۰‌عددی در بازار ۳۸‌هزار‌و‌۷۵۰‌تومان، قیمت هر بسته تخم‌مرغ ۱۵‌عددی ۲۹‌هزار و‌۷۵۰‌تومان و قیمت هر بسته تخم‌مرغ ۹‌عددی ۱۷‌هزار‌و‌۸۵۰ تومان است.