۰ نفر

سبقت گرانی تخم‌مرغ از مرغ

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۴۲
کد خبر: 494823
سبقت گرانی تخم‌مرغ از مرغ

گزارش میدانی حاکی از رسیدن نرخ هر شانه تخم‌مرغ به 30 تا 48هزار تومان بسته به کیفیت در خرده‌فروشی‌ها و نزول قیمت مرغ به مرز 19هزار تومان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، سناریوی تکراری مرغ و تخم مرغ این روزها با رشد بیش از 10هزار تومانی هر شانه تخــم‌مــرغ در سـطح خرده‌فروشی در حالی ادامه یافته است که قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در واحدهای صنفی در مرز 19 تا 22هزار تومان در نوسان است. با سقوط هر کیلوگرم مرغ تازه حتی به کمتر از نرخ مصوب 20هزارو400تومانی ستاد تنظیم بازار، این بار تخم‌مرغ در واکنش به مصوبه قبلی ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ از 12هزارو500 به 14هزار تومان، جور ارزان شدن مرغ را کشیده است. این افزایش قیمت در حالی است که تولید‌کنندگان با اشاره به رشد هزینه تمام‌شده تولید به‌دلیل کمبود و گرانی نهاده‌ها و قیمت تمام‌شده 15هزارو733تومانی هر کیلوگرم تخم‌مرغ از برخوردهای تعزیراتی با مرغداران انتقاد می‌کنند، تولیدکنندگانی که قبلا در باره نرخ حداقل 35هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ هشدار داده بودند، اما اکنون نرخ بازار تخم‌مرغ حتی از پیش‌بینی‌های تولید‌کنندگان نیز فراتر رفته است.

تفاوت 18هزار تومانی شانه تخم‌مرغ 

گزارش میدانی  از نرخ فروش    تخم‌مرغ در واحدهای صنفی خرده‌فروشی سطح شهر تهران حاکی از داغ‌تر شدن عرضه چندنرخی و افزایش شکاف قیمت تخم‌مرغ از مرغداری تا خرده‌فروشی است. فروشندگان این قیمت‌های چندگانه را با استناد به نوع، سایز، کیفیت یا شناسنامه‌دار بودن و نوع بسته‌بندی تخم‌مرغ توجیه می‌کنند. با این روند نرخ هر شانه تخم‌مرغ در واحدهای خرده‌فروشی از 38 تا 48هزار تومان در نوسان است. درحالی‌که تخم‌مرغ معمولی با نرخ متفاوت 38 تا 43هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود، هر شانه تخم‌مرغ 20عددی بسته‌بندی برخی برندهای مشهور مانند تلاونگ درشت زرده طلایی به قیمت 43هزار تومان و هر شانه 30عددی این محصول با قیمت 48هزار تومان به فروش می‌رسد. علاوه بر آن بررسی قیمت انواع تخم‌مرغ بسته‌بندی در فروشگاه‌های مجازی نیز حاکی از رشد 10 تا 15هزار تومانی قیمت یک شانه 30عددی تخم‌مرغ است به‌نحوی که برخی فروشگاه‌های مجازی هر شانه 20عددی تخم‌مرغ را بنابر کیفیت به‌نرخ 22هزارو500 تا نزدیک به 30هزار تومان عرضه می‌کنند. عرضه چندنرخی تخم‌مرغ بنابر سایز در حالی است که ناصر نبی پور، سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن درشت یا ریز بودن تخم‌مرغ را در کیفیت این محصول بی‌تأثیر دانسته و تأکید می‌کند، هر چه سن مرغ بیشتر باشد، تخم‌مرغ آن درشت‌تر است و هم‌اکنون تخم‌مرغ مربوط به مرغ‌های پرورشی فروردین و اردیبهشت در بازار عرضه می‌شود که به‌علت سن کم این مرغ‌ها، تخم‌مرغ آنها ریز است.

صف تخم‌مرغ به جای مرغ

بررسی وضعیت و شرایط عرضه تخم‌مرغ در برخی مراکز عرضه مستقیم مانند میادین میوه و تره‌بار نیز نشان می‌دهد که افزایش قیمت خرده‌فروشی این محصول در فروشگاه‌های سطح شهر موجب رشد تقاضای خرید تخم‌مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار شده است. گرچه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای انواع تخم‌مرغ با بسته‌بندی و سایز و قیمت‌های متفاوت به مشتریان عرضه می‌شود اما عرضه تخم مرغ تنظیم بازاری در میادین میوه و تره‌بار موجب طولانی شدن صف خرید این محصول در این مراکز شده است به‌نحوی که گزارش میدانی از وضعیت عرضه تخم‌مرغ در میدان میوه و تره‌بار تهرانسر حاکی از تشکیل صف خرید تخم‌مرغ در این میدان است که به نرخ هر کیلوگرم 14هزارو500 و هر شانه حدود 28 تا 29هزارو500تومان (بنابر سایز و وزن شانه تخم‌مرغ) عرضه می شود. همچنین در میدان میوه و تره‌بار هر کیلوگرم مرغ تازه به نرخ 19هزارو900تومان عرضه می‌شد که کمتر از نرخ مصوب 20هزارو400تومانی ستاد تنظیم بازار است.

تداوم کشمکش نرخ مصوب و قیمت تمام‌شده 

مرغداران با ارائه مستندات هزینه تمام‌شده تولید تخم‌مرغ به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت برای سومین‌بار خواستار افزایش نرخ مصوب این محصول طی سال‌جاری شدند و زمزمه‌های افزایش نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ از 14هزار تومان به 16هزار تومان در ستاد تنظیم بازار به‌گوش می‌رسد. با وجود این تولید‌کنندگان تخم‌مرغ از تثبیت دستوری قیمت این فراورده و برخوردهای تعزیراتی با مرغداران گلایه می‌کنند. سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه تولید‌کنندگان تخم‌مرغ مستندات رشد هزینه تمام‌شده تولید را به ستاد تنظیم بازار ارائه کردند که بر مبنای آن قیمت تمام‌شده کنونی هر کیلوگرم تخم‌مرغ به  15 هزارو733تومان رسیده است، گفت: با وجود ارائه این مستندات و رشد هزینه تمام‌شده تولید، دستگاه‌های تعزیراتی با برخورد و جریمه مرغداران تأکید می‌کنند که تولید‌کنندگان باید هر کیلوگرم تخم‌مرغ را به نرخ مصوب 12هزارو500تومانی قبلی عرضه کنند.

ناصر نبی پور، قیمت تمام‌شده کنونی هر کیلو گرم تخم‌مرغ را حدود 16هزار تومان بنا بر سهم تامین نهاده‌ها با قیمت مصوب دولتی یا بازار آزاد دانست و افزود: این در حالی است که بعد از تصویب قیمت ۱۲هزار تومانی تخم‌مرغ، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب نهاده‌های تولید مانند کنجاله سویا و ذرت را نیز رسما افزایش داد و مرغداران هنوز هم ناچار به خرید بخشی از نهاده‌های مورد نیاز تولید از بازار آزاد هستند. 

او آخرین نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ را 14هزار تومان و معادل هر شانه 28هزار تومان دانست و افزود: مرغداران به‌دلیل توجه به منافع مصرف‌کنندگان و بهبود نسبی بازار نهاده‌ها، این نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار را پذیرفته‌اند. این در حالی است که طی 3-4 ماه اخیر قیمت جوجه از ۵ تا ۷هزار تومان به ۱۲هزار تومان و قیمت کارتن طی یک هفته از 700 به 765تومان رسیده و سایر مولفه‌های تولید مانند شانه، دارو، مکمل و... نیز گران شده است. او عرضه چندنرخی و گرانفروشی تخم‌مرغ درسطح بازار را مرتبط با تولید‌کنندگان ندانست و افزود: اتحادیه مرغداران میهن، تخم‌مرغ را با نرخ مصوب در سامانه بار انداز توزیع می‌کند و دستگاه‌های نظارتی باید بر بازار نظارت کنند. همچنین طی چند‌ماه گذشته به‌دلیل رشد قیمت و کمبود نهاده‌ها، مرغداران ناچار به کشتار مرغ‌های مادر شدند که این امر موجب کاهش تولید روزانه تخم‌مرغ به حداکثر 2هزارو800تن و ظرفیت‌های خالی بسیار در واحدهای مرغداری شده است.

  قیمت مصوب تخم‌مرغ از ابتدای امسال چندبار تغییر یافته است. به‌نحوی که ابتدا سقف قیمت مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری حداکثر ۹۵۰۰تومان و قیمت مصرف‌کننده هر شانه تخم‌مرغ ۳۰عددی بسته به وزن آن در حدود ۲۰هزار تومان اعلام شد. در ادامه این ستاد حداکثر قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ فله درب واحدهای مرغداری را به ۱۲هزارو۵۰۰تومان افزایش داد. اکنون نیز نرخ مصوب هر کیلوگرم تخم‌مرغ در حالی به 14هزار تومان افزایش یافته که نرخ خرده‌فروشی هر شانه 30عددی تخم‌مرغ بنابر نوع، سایز و کیفیت به 38 تا 48هزار تومان افزایش یافته است.