۰ نفر

رونق بازار گل‌های آپارتمانی در دوران‌کرونا

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸
کد خبر: 493527
رونق بازار گل‌های آپارتمانی در دوران‌کرونا

کرونا بازار گل‌های آپارتمانی را داغ کرده و کفه ترازوی تولید را در گلخانه‌ها به نفع گل‌های ریشه‌ای و آپارتمانی سنگین کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، باغبانی و گلکاری به یکی از سرگرمی‌ها و تفریحات مردم در ایام کرونا تبدیل شده است. خانه‌نشینی و قرنطینه از اسفند پارسال بیشتر اوقاتِ مردم را در منازل به اوقات فراغت تبدیل کرد و باعث شد به فکر یافتن سرگرمی‌های جدید برای خود بیفتند. یکی از کارهایی که در این ایام بسیار بیشتر از قبل مورد توجه مردم قرار گرفت پرورش گل و گیاه بود. حیاطدارها به تکثیر و پرورش گل و گیاهان باغچه‌ای روی آوردند و آپارتمان‌دارها به خرید گل‌های آپارتمانی، تا بلکه از این راه بتوانند این ایام پر از خبرهای ناخوشایند را با انرژی مثبت سپری کنند. افزایش خرید گل و گیاه و باغبانی و گلکاری البته به‌جز پرکردن اوقات فراغت یک دلیل دیگر هم داشت؛ تبلیغات درباره ضد‌کرونا بودن بعضی گل‌ها و گیاهان خاص.

جدال با کرونا به کمک گل‌های آپارتمانی

نگهداری گل‌های آپارتمانی مخصوصا آنهایی که به مراقبت کمتری نیاز دارند مدتی است که خیلی طرفدار پیدا کرده است. امروز در تمام منازل و روی بیشتر میزهای کار در ادارات و شرکت‌ها دست‌کم یکی دو گلدان، از کاکتوس‌های کوچک فانتزی گرفته تا گلدان‌های بزرگ ریشه‌ای، جا خوش کرده‌اند و به فضای خشک و بی‌روح اتاق‌ها و سالن‌های کار سبزی و طراوت بخشیده‌اند. حالا بعد از کرونا این علاقه به گل و گیاه بیشتر هم شده است. تأکید کارشناسان پزشکی بر ضرورت تصفیه و گردش هوای تمیز در منازل و دیگر محیط های مسقف باعث شد از ابتدای امسال تقاضا برای خرید گیاه آپارتمانی سانسووِریا که شایعاتی درباره قابلیت بالای تصفیه کنندگی آن شنیده می‌شد، بالا برود. گفته می‌شد که این گیاه سموم و گازهای مضر محیط را جذب می‌کند و در بهبود کیفیت هوای محیط مؤثر است. 
علاوه بر این در طول شب هم اکسیژن آزاد می‌کند و می‌تواند در افزایش آرامش هنگام خواب، مفید باشد. خاصیت اخیر حتی باعث شد این گیاه برای نگهداری در اتاق خواب هم پیشنهاد شود؛ چیزی که معمولا درباره گیاهان توصیه نمی‌شود. صرف‌نظر از درستی یا نادرستی این ادعا، چنین شایعاتی باعث شد فروش این گیاه آپارتمانی در گلفروشی‌ها افزایش پیدا کند و آمار سفارش از گلفروشی‌های آنلاین هم بالا برود. رئیس اتحادیه فروشندگان گل‌ها و گیاهان تزیینی تهران البته، این موضوع را تأیید نمی‌کند. 
اکبر شاهرخی معتقد است این گیاه هم مثل دیگر گیاهان و در حد همانها دارای قدرت تصفیه‌کنندگی است و آنچه در این زمینه گفته می‌شود به‌منظور افزایش فروش است. گلفروش‌ها اما خلاف این نظر را دارند.

فروش سانسووریا دو برابر شد

سیدرضا موسوی، کارشناس زراعت و اصلاح نباتات که در غرب تهران مغازه گلفروشی دارد افزایش تقاضا برای سانسووریا طی نیمه اول امسال را بسیار چشمگیر می‌داند و می‌گوید فروش این گیاه و همچنین زاموفیلیا، دیگر گیاه آپارتمانی، از پارسال و به‌ویژه بعد از شیوع کرونا دوبرابر شده است.
او ضمن تأیید قابلیت بالای تصفیه‌کنندگی این نوع گیاه به‌دلیل پهن برگ بودن، بزرگی و زیبایی و البته نگهداری آسان آن را هم دلایل مهم دیگر محبوبیت این گیاه عنوان می‌کند و می‌افزاید: از اوایل سال98 وقتی مردم متوجه شدند که نگهداری این گیاه راحت است تقاضا برای این نوع گل مخصوصا نوع ابلق یا دو رنگ آن، افزایش یافت به‌طوری‌که قبلا کاج مطبق و بنجامین پرطرفدارترین گیاهان برای نگهداری در منازل، رستوران‌ها و شرکت‌ها بودند اما امروز فقط سانسووریا و زاموفیلیا برای خانه‌ها و محل‌های کار خریداری‌ می‌شود. این گیاه در مقایسه با دیگر انواع گیاهان آپارتمانی روش نگهداری ساده‌تری دارد و علاوه بر اینکه به نور فراوان و آب زیادی نیاز ندارد، قلمه‌گیری و تکثیر آن هم چه با قلمه و چه از طریق پاجوش آسان است و مردم به راحتی می‌توانند در منزل این کار را انجام دهند. این ویژگی باعث شده افراد تمایل زیادی به خرید و تکثیر این گیاه نشان دهند و این کار در دوران قرنطینه طرفداران بیشتری هم پیدا کرده است.

افزایش 4برابری تیراژ تولید

موسوی که خود تولیدکننده و گلخانه‌دار است از افزایش بسیار زیاد صادرات این‌گونه گیاهی می‌گوید: «بیش از نیمی از تولیدات گلخانه‌های بزرگی که سانسووریا را در تیراژهای بالای 20هزار عدد تولید می‌کنند به عراق صادر می‌شود و این نشان می‌دهد نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم تقاضا برای این گیاه رشد زیادی داشته است». به‌گفته او تولید سانسووریا به‌دلیل تقاضای بالای داخلی و خارجی در گلخانه‌ها چند برابر شده و گلخانه‌ای که تا دوسال پیش تیراژ تولید سانسووریا در آن طی شش‌ماه 30هزار عدد بود، هم‌اکنون طی شش‌ماه 120هزار عدد از این گل تولید می‌کند. این افزایش تولید در تمام گلخانه‌ها بسته به ظرفیتشان به همین نسبت اتفاق افتاده که البته نیمی از این تولیدات قطعا به خارج از کشور صادر می‌شود.

افزایش قیمت با رشد تقاضا

خرید گل با همه جذابیتش این روزها کار آسانی نیست. قیمت انواع گل‌ها چه گلهای شاخه بریده و چه انواع ریشه‌ای و آپارتمانی بسیار بالا رفته و پیدا کردن یک سبد گل کوچک با کمتر از 100هزار تومان تقریبا امکان ندارد. سبدهای متوسط 300 تا 500هزار تومان قیمت دارند و سبدهای بزرگ و تاج گل‌ها قیمتشان میلیونی شده است. گل‌های آپارتمانی را هم به سختی می‌توان با کمتر از 300تا400هزار تومان خرید. یک گلدان دوغلافه سانسووریا که تا سال گذشته 60 تا 65هزار تومان از گلخانه‌ها خریداری می‌شد و در گلفروشی 80 تا 90هزار تومان قیمت می‌خورد الان 120تا 180هزار تومان قیمت دارد. گلدان‌های با 4تا 5غلاف سانسووریا هم از 500هزار تومان سال پیش، به یک میلیون تومان امروز رسیده‌اند. البته اگر قصد خرید این گیاه خاص را دارید بهتر است بدانید که قیمت نوع ابلق دوبرابر نوع سبز است. نکته دیگر در این زمینه را بهتر است از زبان یک گلفروش بخوانید: «تقاضا برای این گل افزایش داشته و هر گلی با افزایش تقاضا مواجه باشد قیمتش بالا می‌رود؛ چه از طرف تولیدکننده، چه دلال و چه خود مغازه‌دار».

رشد 5برابری هزینه تولید

البته موضوع فقط تقاضا نیست. هزینه‌های تولید گل و گیاه هم در یک سال اخیر رشد بسیار زیادی داشته و کود و سم وارداتی با رشد قیمت ارز بسیار گران شده‌اند. به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاهان تزیینی تهران قیمت کالاها و خدمات مورد نیاز برای تولید گل و گیاه طی یک سال گذشته بین 2 تا 5 برابر شده ولی قیمت گل به این نسبت افزایش نداشته است. نایلون از کیلویی 17هزار تومان به کیلویی 60هزار تومان، هر قالب خاک کوکوپیت از 35هزار تومان به 90هزار تومان و روزنامه باطله از کیلویی 2500تومان به 17تا 20هزار تومان رسیده است. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل نیز بر رشد قیمت گل تأثیرگذار بوده است، به‌عنوان مثال برای حمل گل از پاکدشت تا میدان آزادی تهران هر نیسان 250تا 300هزار تومان و اگر مخصوص حمل گل باشد تا 350هزار تومان کرایه دریافت می‌کند درحالی‌که این کرایه تا پارسال نهایتا 180هزار تومان بود.

تغییر نسبت تولید

گل‌فروشی‌ها ازجمله مشاغلی بودند که در آستانه عید امسال بیشترین آسیب را از شیوع کرونا متحمل شدند.
تعطیلی مجالس، مهمانی‌ها و سالن‌های پذیرایی باعث شد آمار فروش گل‌های شاخه بریده به پایین‌ترین سطح خود برسد و یکی از سنگین‌ترین زیان‌ها به این صنف وارد شود. تا سال گذشته و پیش از بحران کرونا 70درصد از ظرفیت گلخانه‌های تهران و حومه به تولید گل‌های شاخه بریده اختصاص داشت و گیاهان ریشه‌ای و آپارتمانی تنها 30درصد ظرفیت را در اختیار داشتند اما شرایط اکنون تغییر کرده است.
 فسادپذیری و عمر کم گل‌های شاخه بریده در شرایطی که تقاضا برای این نوع گل به‌دلیل تعطیلی جشن‌ها و حتی عزاداری‌ها به‌شدت کاهش یافته است باعث شده گلخانه‌ها نسبت تولید را تغییر دهند و تولید گل‌های آپارتمانی ماندگار را با توجه به افزایش فوق العاده تقاضا برای آنها در اولویت قرار دهند. گفته می‌شود هم‌اکنون 60درصد ظرفیت گلخانه‌ها به تولید گل‌های آپارتمانی اختصاص یافته و تولید گل‌های شاخه بریده با 30درصد کاهش به 40درصد ظرفیت رسیده است.