۰ نفر

آخرین خبر از مرزهای تجاری و مسافری عراق

۶ دی ۱۳۹۹، ۲۳:۵۲
کد خبر: 493049
آخرین خبر از مرزهای تجاری و مسافری عراق

بعد از بسته شدن مرز مسافری اقلیم کردستان که جهت کنترل ویروس کرونای انگلیسی انجام شده بود به فاصله یک روز و از امروز(شنبه) مجددا تردد مسافر از مرزهای پرویزخان و باشماق به حالت قبل برگشته ولی در مابقی مرزها این ممنوعیت پابرجاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در جریان شیوع ویروس کرونای انگلیسی برخی کشورها اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده و در کنار لغو پروازهای مبدأ و مقصد انگلیس در مرزها زمینی نیز محدودیت هایی ایجاد کردند.

در اواخر هفته گذشته بود که حق پناه - مدیرکل گمرک باشماق - اعلام کرد نظر به اطلاع واصله و در راستای تصمیم دولت مرکزی عراق در کنترل ویروس جدید کرونای انگلیسی، دستورالعمل جدیدی از سوی وزارت کشور اقلیم کردستان عراق راجع به تردد مسافر از مرزهای بین المللی صادر شده است که طبق آن از ساعت ۱۲ پنج شنبه (بامداد جمعه ۵ دی ماه) ورود مسافران ایرانی به اقلیم و خروج مسافرین عراقی از اقلیم به سمت ایران تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

اما تازه ترین اعلام وی از این حکایت دارد که از امروز تردد مسافر  از مرز باشماق با رعایت پروتکل های بهداشتی قبلی آزاد است و هموطنان می توانند با در دست داشتن جوابیه آزمایش تست ویروس کرونا، راهی سفر به اقلیم کردستان عراق شوند. همچنین شهروندان عراقی نیز پس از ارائه جوابیه تست کرونا به کنسولگری ج. ا.ایران، نسبت به اخذ ویزای سفر به کشورمان اقدام کنند.

در همین رابطه سید روح اله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران - جزئیات بیشتری را از وضعیت تردد مسافری و تجاری در مرزهای عراق اعلام کرده است.

امکان تردد از مرز باشماق و پرویزخان با تست کرونا

وی گفت: با هماهنگی های انجام شده، مسافران امکان ورود و خروج از مرزهای پرویزخان در استان کرمانشاه و باشماق در استان کردستان با استان سلیمانیه عراق را خواهند داشت و ممنوعیت اعلام شده از سوی اقلیم کردستان عراق در خصوص این دو مرز، برداشته شده است، بر این اساس مسافران می توانند با همراه داشتن تست های سلامت مرتبط با کووید-۱۹ و سایر مدارک سفر تردد کنند.

به گفته لطیفی، به غیر از دو مرز باشماق و پرویزخان امکان تردد مسافر به عراق از سایر مرزهای کشور به دلیل محدودیت های کشور طرف مقابل، فراهم نیست و تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

سخنگوی گمرک ایران یادآور شد که طبق تصمیم هیئت وزیران عراق، ورود مسافر به عراق از چند کشور از جمله ایران به دلیل مقابله با شیوع کرونا تا دو هفته ممنوع است و اقلیم کردستان‌ این کشور نیز ممنوعیت سه هفته ای را اعلام کرده بود که با هماهنگی انجام شده، از امروز شنبه ( ششم دی ماه)، از سه مرز رسمی ایران با منطقه اقلیم کردستان عراق، دو مرز پرویزخان و باشماق در مجاورت استان سلیمانیه مانند قبل، می توانند به پذیرش مسافر بپردازند.

تمام مرزهای تجاری با عراق باز است

لطیفی همچنین در مورد وضعیت تردد تجاری با عراق اعلام کرد همه مرزهای تجاری کشورمان با عراق باز است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

گفتنی است؛ در جریان شیوع ویروس کرونای انگلیسی گمرک ایران نیز اخیرا ابلاغ شد که با توجه به اهمیت کنترل ورود مسافران به کشور در شرایط خاص پیش آمده، به قید فوریت تمهیدات کنترلی موثری را در مرزها در دستور کار قرار دهد که در این رابطه بر رویت برگ سلامت مسافران ورودی از اروپا به ویژه مبدا انگلیس تاکید شده است.