۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

چقدر کالای اساسی در انبارهای بنادر است؟

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۵۶
کد خبر: 490783
چقدر کالای اساسی در انبارهای بنادر است؟

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وجود سه میلیون و ۸۱۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور، گفت: تلاش می شود تا کالاهای مورد نیاز فراهم و وارد بازار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به اهمیت موضوع کالاهای اساسی و با بیان اینکه روند خوبی در این زمینه در بنادر کشور وجود دارد، افزود: تا به امروز سه میلیون و ۸۱۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین کالای اساسی در بندر امام خمینی با موجودی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن است، گفت: بندر شهید رجایی با ۴۲۰ هزار تن کالای اساسی در جایگاه دوم، بندر امیر آباد با ۳۹۰ هزار تن در رتبه سوم قرار دارد و این کالاها شامل جو، ذرت، گندم، شکر، برنج، سویا و روغن خام است.

منتصر کوهساری در ادامه با بیان اینکه ذرت با موجودی یک میلیون و ۷۲۰ هزار تن بیشترین میزان کالا و روغن خام با ۴۵۰ هزار تن در جایگاه بعدی قرار دارد، افزود: دانه‌های روغنی نیز با ۳۸۰ هزار تن و سویا نیز با ۴۴۴ هزار تن در بنادر کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پایه اسکله‌ها ۲۱ فروند کشتی با موجود حدود ۹۱۰ هزار تن و در لنگرگاه هم نیز ۲۱ فروند کشتی با موجودی یک میلیون و ۱۰ هزار تن انتظار تخلیه هستند که در صورت کامل شدن اسناد زمینه پهلودهی این کشتی‌ها نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها و دست اندرکاران بندری و دریایی در تلاش و کوشش هستند تا نیازهای کشور را فراهم کنند، بیان داشت: همه باید دست به دست هم بدهیم تا کالاها وارد بازار بشوند و نیاز بازار را فراهم کنند تا مشکلی برای آحاد جامعه حاصل نشود.

رشد ۵۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی

وی در ادامه با اشاره به نشست با شرکت اپراتور مجتمع بندری انزلی، اظهار کرد: با توجه به اینکه قرارداد این اپراتور ۱۰ ساله بوده و به منظور پیشرفت قرارداد و بررسی فرصت‌های این قرارداد به درستی بهره گیری شود، این جلسه با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان و هیأت مدیره این شرکت برگزار شد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای متناسب سازی توان تجهیزات بندرانزلی نسبت به رشد تخلیه و بارگیری اضافه کرد: در همین خصوص بررسی صورت گرفت تا شرکت اپراتور بتواند تجهیزات جدیدی را تأمین کرده و در نگهداری و ارائه خدمات به مشتریان بندر بهبود دهد.

وی با بیان اینکه بندر انزلی امسال بیش از یک میلیون تن تخلیه و بارگیری داشته است، گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۵۳ درصد رشد تخلیه و بارگیری داشته که با توجه به اینکه اغلب کالاها در این بندر جز اقلام اساسی هستند، این ظرفیت و استعداد در انزلی وجود دارد تناژ تخلیه و بارگیری افزایش یابد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به این ظرفیت، افزود: این بندر استعداد دارد که هم در بحث کالاهای کانتینری و غیر کانتینری و هم کالاهای اساسی فعالیت کند در همین راستای این جلسه برگزار و خوشبختانه شاهد نتایج خوبی در این زمینه بودیم.

منتصر کوهساری به شرایط سخت تحریم اشاره و با بیان اینکه بر اساس تصمیمات سازمان بنادر باید بتوانیم از ظرفیت موجود بنادر استفاده کرده و در جاهایی که تجهیزات اضافه، مازاد و کم کارکرد وجود دارد به سمت بنادر سوق دهیم که نیازمند این تجهیزات هستند، اضافه کرد: برای نمونه مکنده‌های غلات با موبایل ساحلی از بندر امام خمینی و همچنین با توجه به موضوع تخلیه و بارگیری، ریچ استاکر از بندر شهید رجایی و موبایل ساحلی برای انتقال به بندر انزلی پیش بینی شده که چهار دستگاه منتقل و در آینده نزدیک نیز دو دستگاه دیگر منتقل خواهد شد.

وی تأکید کرد: برای همه بنادر این مزیت‌ها دیده شده تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود به منظور افزایش بهره روی بهتر تجهیزات استفاده کنیم.