۰ نفر

گل‌های محلات در گلخانه‌ها پژمرد

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۶:۵۸
کد خبر: 489681
گل‌های محلات در گلخانه‌ها پژمرد

گلخانه داران و پرورش دهندگان گل در محلات در این 70 ساله چنین کسادی و بی‌رونقی را در شغل خود نه تجربه کرده‌ و نه از گذشتگان خود شنیده بودند. مگر می‌شود بلایی بیاید و صددرصد دارایی و سرمایه‌گذاری در پرورش گل را نابود کند؟ صاحبان 700 واحد پرورش گل در محلات و بیش از 3 هزار نفر شاغل در این صنعت اکنون فقط چشم به آینده دارند و هدفشان ماندن و بقا در این حرفه تا زمانی است که شر کرونا ازسرشان کم شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این شهرستان بیشترین سطح زیر کشت و پرورش انواع گل و گیاه زینتی را در کشور دارد و تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز، محلات را به یکی از قطب‌های پرورش و تجارت گل و گیاه ایران تبدیل کرده است. ویروس کرونا به صنعت گل و گیاه شهرستان محلات بیش از 30 میلیارد تومان خسارات سنگینی وارد کرده است.

مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات با اعلام این خبر گفت: در شهرستان محلات گل‌های شاخه بریده، فصلی، نشایی، باغچه‌ای، آپارتمانی، درخت و درختچه تولید می‌شود. می‌توان گفت از بهمن سال گذشته که این بیماری شیوع پیدا کرد این صنعت صددرصد آسیب دید.

ابراهیم علیپور با بیان اینکه بازار گل و گیاه را می‌توان به‌عنوان اولین متضررشده ناشی از شیوع بیماری کرونا دانست، افزود: مشتریان عمده گل‌های فصلی، فضای سبز و باغچه‌ای که در اوایل اسفندماه به‌علت کاشت در باغچه‌ها شروع می‌شد، شهرداری‌ها و سازمان‌های بزرگ بودند که با ظهور این بیماری فروش آن به صفر رسید. همچنین 60درصد فروش گل‌های شاخه بریده همچون رز، میخک، آنتریوم، آلسترو و لیلیوم که در ایام نوروز به فروش می‌رسید نیز به‌همین سرنوشت دچار شد و استقبالی برای خرید صورت نگرفت. تمام گلخانه‌ها مملو از گل‌های شاخه بریده شد که روی دست تولیدکنندگان ماند و ده‌ها میلیون شاخه گل از بین رفت.

علیپور با اشاره به اینکه این بیماری صادرات داخلی و خارجی را در اوایل شیوع نیز تحت تأثیر قرار داد، اظهار داشت: این بیماری تبعات دیگری نیز داشت، بسته شدن مرزها و محورهای مواصلاتی و قطع شدن ورود و خروج به سایراستان‌ها در اوایل این بیماری باعث شد تا نه تنها این محصول از سبد خانوارها شود بلکه در بحث صادرات نیز فلج شویم.

وی گل‌های شب بو، لاله و سنبل را از جمله گل‌هایی دانست که فروش آن بین 15 اسفندماه تا 15فروردین ماه است و خاطرنشان کرد: عمده این گل‌ها نیز آسیب دیده و با توجه به‌عمر کوتاه این گل ها و هزینه تمام شده زیاد آن، هزینه مضاعف دیگری به تولیدکننده وارد شد.

وی با اشاره به تولید گل‌های آپارتمانی و درخت و درختچه در شهرستان محلات نیز تصریح کرد: این نوع از گل‌ها نیز باید در اسفند و فروردین ماه توزیع می شد و به فروش می‌رسید اما عمر گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه‌ها کوتاه نیست و قابل نگهداری در گلخانه‌ها است که طی سه ماه اول سال‌جاری فروش آنها با مشکل مواجه بود که بعد از خردادماه بازار آن کمی رونق گرفت.

علیپور افزود: عده‌ای از تولیدکنندگان سابقه و تجربه طولانی در این صنعت دارند اما تمام و اصل سرمایه آنان طی این چندماه اخیر از بین رفته است چرا که تولید گل مانند دیگر صنایع و تولیدات و اصناف نیست که سود آنها از بین برود ولی سرمایه حفظ شود مانند یک رستوران؛ بلکه نخریدن محصول مساوی است با از بین رفتن اصل سرمایه، چرا که گل یک موجود جاندار است که برای زنده بودن آن باید هزینه کرد.

وی با بیان اینکه برای جبران خسارات وارده به تولید کنندگان تاکنون حمایت‌های مؤثری از سوی دولت صورت نگرفته است، یادآور شد: متأسفانه با وجود پیگیری‌های بسیار زیادی که از سوی دستگاه‌های ذیربط دولت انجام گرفت آن‌طور که باید شاهد حمایت از تولید کنندگان تاکنون نبوده‌ایم و پس از مدت‌ها دوندگی دولت برای پرداخت وام 12 میلیون تومانی از متقاضیان دریافت تسهیلات خواست تا در سامانه کارا ثبت‌نام کنند که اگرچه این مبلغ در مقابل سرمایه‌های از بین رفته بسیار اندک و ناچیز بود اما همین مبلغ نیز با شرایطی که تعیین کرده بودند به تعداد بسیار کمی تعلق می‌گرفت و عملاً می‌توان گفت حمایت خاصی از این طریق نشد، اما ناگفته نماند که صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری استان بالغ بر 5 میلیارد و 300 میلیون تومان و شرکت مادر همین صندوق در تهران نیز مبلغ یک میلیارد تومان اختصاص داد که با توجه به خسارت 30 میلیارد تومانی وارد شده هنوز نیازمند حمایت هستیم تا این صنعت جان دوباره بگیرد.

مدیرعامل تعاونی گل‌وگیاه شهرستان محلات با اشاره به خسارت جبران‌ناپذیر وارده به خاطر شیوع بیماری کرونا به بخش صادرات گل‌وگیاه شهرستان محلات عنوان کرد: سالانه 20 میلیون دلار صادرات گل از شهرستان محلات صورت می‌گیرد. بخش عمده صادرات این محصول به کشور عراق انجام می‌گیرد، کما اینکه چندین سال به‌عنوان صادرکننده نمونه در این صنعت بوده‌ایم، اما با شیوع این بیماری دچار مشکل شده‌ایم. آنچه که در این بخش مهم تر و قابل تأمل است اینکه در مقابل فروشی که در بخش صادرات به کشور عراق صورت می‌گیرد ما به جای ارز‌آوری همان ریال را در داخل کشور توسط عراقی‌ها دریافت می‌کنیم که گاهی واسطه‌ها در این روند دست دارند و این تولیدکنندگان را به نوعی با ضرر مالی مواجه کرده و باید پاسخگوی مسئولان باشیم که ارز وارده‌ای وجود ندارد اما نکته اینجا است که چرا باید کارت‌های بانکی داخل کشور در دست خریداران عراقی باشد.