۰ نفر

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو مطرح کرد؛

سایه تحریم‌ها بر سر فرآیند خرید واکسن کرونا

۲۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 488957
سایه تحریم‌ها بر سر فرآیند خرید واکسن کرونا

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: خرید دارو به تنهایی از تحریم معاف است اما واردات دارو فرآیندی است که شامل انتقال وجه، حمل و نقل، بیمه و انتقال مدارک با پست سریع می شود که همه اینها تحریم هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، ناصر ریاحی افزود : برای تامین واکسن کرونا دو مسیر پیش رو داریم یکی اینکه شرکت های واردکننده خصوصی در محموله های کوچک بخرند و وارد کنند و راه دوم اینکه طی برنامه سازمان جهانی بهداشت موسوم به "کواکس" خود وزارت بهداشت واکسن را تامین کند.
وی گفت: در برنامه کواکس برای حدود 10 تا 15 درصد از جمعیت هر کشور واکسن اختصاص داده شده است که برای ایران سهمیه ای معادل 16 و نیم میلیون دز درنظر گرفته شده است و جمعیت حدود 8،2 میلیون نفر را کفایت می کند اما این مقدار واکسن احتمالا بیش از 100 میلیون دلار هزینه دارد که پول آن باید به حساب سازمان جهانی بهداشت واریز شود و باتوجه به مشکلات ناشی از تحریم این انتقال وجه بسیار دشوار خواهد بود.
 ریاحی افزود: به نظر می رسد تنها راه انتقال این حجم از پول به حساب سازمان جهانی بهداشت، استفاده از پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها باشد و جامعه جهانی اگر واقعا به فکر سلامت مردم ایران است باید این مسیر را مرتفع کند.

وی گفت: انتقال پول برای واردات دارو بسیار دشوار شده است و گاهی پول ها مسدود می شوند و یا به مقصد نهایی نمی رسند و برگشت می خورند البته با این وجود در ماه حدود 100 میلیون یورو دارو و تجهیزات پزشکی توسط تقریبا 150 شرکت وارد می شود تا کمبودی برای بیماران ایجاد نشود هرچند که این واردات بسیار پرزحمت است و به صورت عادی نیست.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو افزود: اگر ما بتوانیم در برنامه کواکس برای تقریبا 8 میلیون نفر از جمعیت واکسن تهیه کنیم در واقع این میزان برای کل جمعیت بالای 60 سال و کارکنان پزشکی ما کافی خواهد بود که باعث می شود میزان فوتی های ما بسیار ناچیز شود و به عدد یک رقمی برسد و کمک می کند ما از بحران عبور کنیم.