۰ نفر

مشاور رییس سازمان توسعه و تجارت:

کرونا صادرات کشور را نصف کرد

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۵۵
کد خبر: 485036
کرونا صادرات کشور را نصف کرد

ابراهیم حسینی گفت شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ها در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال صادرات کشور را ۵۰ درصد کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، ابراهیم حسینی، در نشست هم اندیشی اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان شمالی اظهار داشت: با وجود کاهش صادرات در سال جاری، از خرداد امسال کشور با افزایش صادرات مواجه بوده است به گونه ای که صادرات هفت ماهه ما به ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

وی اظهار داشت: در مهرماه امسال چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از کشور انجام شده که نسبت به شهریورماه ۷۴ درصد رشد نشان می دهد.

تفاهم بخش خصوصی خراسان شمالی با سازمان توسعه تجارت

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی نیز از انعقاد تفاهم نامه بخش خصوصی استان با سازمان توسعه تجارت ایران با هدف حمایت و تسهیل در فرایند صادرات تجار و بازرگانان استان در ۹ بند در بخش های مختلف خبر داد.

سعید پورآبادی گفت: ایجاد نخستین مرکز و مدرسه صادراتی کشور با هدف توانمندسازی، آموزش، برندسازی و توسعه صادرت صنایع کوچک در استان، حمایت از تاسیس و ایجاد خوشه های صادراتی و شرکت های مدیریت صادرات، حمایت از توسعه و ایجاد شرکت های حمل و نقل صادراتی و زیرساخت های لجستیک با رویکرد توسعه صادرت به بازار کشورهای همسایه، بررسی امکان سنجی و اجرای طرح ساخت پایانه صادراتی با رویکرد اجرای طرح های نوآوری، سورتینگ و بسته بندی انواع محصولات تولیدی استان از جمله مواد این تفاهم نامه است.

وی به مشکلات صادرکنندگان در امر تعلیق کارت های بازرگانی اشاره کرد و گفت: از ۲۸ کارت بازرگانی فعال در این استان تاکنون ۱۳ کارت بازرگانی تعلیق شده است.
پورآبادی افزود: تعلیق کارت های بازرگانی منجر به تعطیلی صادرات در استان شده است که نیازمند تدابیر ویژه مسوولان کشوری است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز به مشکلات ساختاری کشور در امر اقتصاد در بعد و قبل تحریم ها اشاره کرد و یکی از خواسته های بخش خصوصی این استان را بحث تخفیف سود بازرگانی کالاهای وارداتی به استان برای رونق گرفتن گمرک اعلام کرد.

محمد بدری، حمایت از برندسازی محصولات صادراتی استان، تهیه مشوق های صادراتی و حمایت از توسعه و ایجاد شرکت های حمل و نقل صادراتی و زیرساخت های لجستیک محصولات صادراتی را از جمله درخواست های بخش خصوصی استان برشمرد.