۰ نفر

سازمان توسعه تجارت تشریح کرد؛

جزییات رقم صادرات ایران به شرق اروپا

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۸:۳۲
کد خبر: 484153
جزییات رقم صادرات ایران به شرق اروپا

سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود، جزییاتی از تجارت ایران با کشورهای شرق اروپا و آسیای میانه را منتشر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، ایران در شش ماهه نخست سال جاری، حدودا ۱۳.۵ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشته که از این عدد تنها ۶۹۲ میلیون دلار به کشورهای مشترک المنافع در آسیای میانه و شرق اروپا اختصاص داشته است.

سازمان توسعه تجارت در گزارش تازه خود، وضعیت تجارت با ۱۲ کشور حاضر در این منطقه را بررسی کرده و بر این اساس، صادرات ایران به ترتیب به کشورهای بلاروس، اوکراین، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و مولداوی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و به کشورهای گرجستان، ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، قرقیزستان و آذربایجان با کاهش روبرو بوده است.

این آمار درحالی به دست آمده که ایران از آبان ماه سال گذشته به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آمد و به دنبال آن، تجارت به تعدادی از کشورهای حاضر در این منطقه با تعرفه ترجیحی و تخفیفات گمرکی همراه است. با این وجود سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که شیوع ویروس کرونا و سختگیری‌های شدید بهداشتی و مسدود شدن مرزها در برخی کشورها و اختلافات مرزی کشورهای آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ و تحریم‌های آمریکا عوامل اصلی تاثیرگذار در کاهش میزان صادرات کشور در این منطقه بوده و البته این امید وجود دارد تا با بهبود اوضاع در سال آینده، بار دیگر روند صادراتی کشور در این حوزه جغرافیایی رونق بگیرد.

این سازمان آمار واردات ایران از کشورهای این منطقه را نیز منتشر کرده و بر این اساس در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۸۱۱ میلیون دلار برآورد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داشته است و تنها واردات از روسیه و اکراین به دلیل وارد کردن اقلام اساسی کشاورزی اندکی افزایش داشته است.

بررسی وضعیت صادرات ایران در هفت ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که تحت تاثیر شیوع کرونا، اعداد به ثبت رسیده کاهشی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهند. با این وجود گزارش‌هایی که از شهریور و مهر ماه سال جاری منتشر شده، نشان از بهبود نسبی وضعیت صادرات و رشد قابل توجه فعالیت‌ها حکایت می‌کند و این امید را به وجود آورده که حتی با وجود شیوع کرونا، امکان نزدیک شدن به آمارهای تجاری سال گذشته وجود داشته باشد.

ایران در سال ۹۸ و با وجود تحریم‌های آمریکا، توانست بیش از ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را به ثبت برساند.