۰ نفر

با مصوبه ستاد تنظیم بازار؛

شیر و لبنیات رسماً تا ۴۰درصد گران شد

۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷
کد خبر: 484058
شیر و لبنیات رسماً تا ۴۰درصد گران شد

با افزایش نرخ هر کیلوگرم شیر خام به 4500تومان، قیمت رسمی ۱۰ قلم محصول لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیز افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ستاد تنظیم بازار در مصوبه جدید خود برای دومین بار حکم به افزایش 40درصدی قیمت شیر خام و 10محصول پرمصرف لبنی مشمول قیمت‌گذاری دولتی در سبد خانوارها داد و تعیین قیمت سایر فرآورده‌های لبنی کم‌مصرف را به تشکل‌های صنفی و سازمان حمایت واگذار کرد. مشاهدات میدانی در بازار خرده فروشی انواع شیر و لبنیات، از گلایه مصرف‌کنندگان بابت افت کیفیت، کم فروشی و عرضه چند نرخی این اقلام حکایت دارد.

حذف لبنیات از سبد مصرف

در شرایطی که شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی طی 3هفته اخیر، قیمت برخی اقلام شیر و لبنیات را به‌صورت غیررسمی افزایش داده بودند، ستاد تنظیم بازار در نشست هفته جاری خود، قیمت هر لیتر شیر خام در دامداری را، با رشد 40درصدی نسبت به آخرین نرخ مصوب خود در تیر‌ماه امسال، به 4500تومان افزایش داد. نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام در تیر‌ماه امسال 2900تومان تعیین شده بود. پیش‌تر در 28آبان‌ماه امسال نیز سازمان حمایت نرخ این فرآورده را 4150تومان تعیین کرد اما درنهایت ستاد تنظیم بازار به نرخ 4500تومانی هر لیتر شیر خام حکم داد. با افزایش نرخ مصوب شیر خام، که خواست دامداران و مبنای اصلی شرکت‌های لبنی برای افزایش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر بوده است، متولیان تنظیم بازار نرخ تازه‌ای را برای انواع محصولات لبنی پرمصرف در سبد خانوارها اعلام کردند که احتمالا دستاورد اصلی آن تسریع روند حذف شیر و لبنیات از سبد مصرفی خانوارها خواهد‌بود.

مصوبه گرانی دوباره لبنیات

ستاد تنظیم بازار در نشست شنبه هفته جاری (یکم آذر ماه) خود با افزایش قیمت شیر خام و لبنیات موافقت کرد. براساس این مصوبه قیمت فروش شیر خام، با مشخصات ۳.۲درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰هزار، 4500تومان به ازای هر کیلوگرم در دامداری تعیین شد بر این اساس، قیمت ۱۰قلم محصول لبنی پر مصرف مشمول نیز تصویب و برای اجرا به سازمان حمایت و سازمان‌های صمت 31‌استان ابلاغ شد.

بنا بر اعلام این ستاد با توجه به درخواست تشکل‌ها و انجمن‌های مربوط و وزارت جهادکشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهادها و سایر هزینه‌های تولید، کمیته مربوط با مسئولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و قیمت فروش هر کیلوگرم شیر خام در دامداری با مشخصات مذکور 4500تومان تصویب شد. ستاد تنظیم بازار همچنین تصویب کرد به ازای هر یک دهم درصد افزایش یا کاهش درصد چربی، مبلغ ۶۰تومان متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسر شود. علاوه بر آن با توجه به سهم اثر شیر خام بر تولید محصولات لبنی، قیمت ۱۰قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی شیر، ماست و پنیر نیز در کمیته مربوط با مسئولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شد. بر این اساس قیمت شیر بطری یک لیتری کم‌چرب ۱.۵درصد 7100، شیر بطری یک لیتری نیم‌چرب ۲درصد 7500، شیر بطری یک لیتری پرچرب ۳درصد 8500 و شیر بطری یک لیتری کامل ۳.۲درصد 8600تومان تعیین شد. همچنین قیمت شیر نایلونی ۹۰۰گرمی کم‌چرب ۱.۵درصد 5400 و پنیر یواف ۴۰۰گرمی 14500تومان تعیین شد. بررسی نرخ مصوب انواع ماست کم‌چرب و پرچرب نیز نشان می‌دهد ستاد مذکور در مصوبه‌خود قیمت ماست ۹۰۰گرمی کم‌چرب ۱.۵درصد را 8هزار، ماست ۹۰۰گرمی پرچرب ۳درصد 9700، ماست دبه‌ای ۲۵۰۰گرمی کم‌چرب ۱.۵درصد 21هزار و نرخ ماست دبه‌ای پرچرب ۳درصد را ۲۴هزارتومان تصویب کرد. براساس این مصوبه همچنین مقرر شده تا قیمت سایر احجام این اقلام پس از پیشنهاد انجمن مربوط و محاسبه سازمان حمایت تعیین و ملاک قرار گیرد.

افزایش قیمت دستوری و 40درصدی لبنیات

همزمان با این تحول سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران نیز از افزایش قیمت مصوب محصولات لبنی مشمول نرخ‌گذاری دستوری خبر داد و اعلام کرد: نرخ جدید این محصولات در مقایسه با قبل ۴۰درصد گران شده است. سیدمحمدرضا بنی‌طبا، افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ازجمله قیمت شیر خام، قیمت مصوب محصولات لبنی نیز افزایش یافته است. به گفته او این تغییر قیمت‌ها با نامه‌ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به تشکل‌های مربوط ابلاغ شده و قابل اجرا است.

خیز لبنیات کم‌مصرف برای افزایش قیمت

هرچند مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار میزان افزایش و نرخ مصوب 10قلم محصول لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری لبنی را تعیین کرده اما در همین مصوبه تعیین نرخ سایر اقلام کم‌مصرف و لوکس لبنیات مانند ماست‌های طعم دار، پرچرب و چکیده، پنیر پرچرب، بستنی، خامه، دوغ و... بر عهده تشکل‌های صنفی و زیرنظر سازمان حمایت گذاشته شده است؛ اقلامی که قبلا مقرر شده بود تا نرخ آن در بازاری رقابتی و با رشد و تنوع عرضه در بازار تعیین شود.

اما مشاهدات نشان می‌دهد؛ نرخ این اقلام طی چند‌ماه اخیربه‌طور هفتگی افزایش یافته و احتمالا گرانی آن به محلی برای جبران هزینه تمام‌شده تولید و افزایش سود شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی تبدیل شده است. صنایع لبنی نیز با استناد به سهم بیش از 70درصدی محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری دولتی در سبد تولید شرکت‌ها، نرخ لبنیات کم‌مصرف خارج از شمول قیمت‌گذاری دستوری را بی‌سر و صدا افزایش می‌دهند.

افزایش دوباره نرخ کره

علاوه بر گرانی 40درصدی قیمت شیر و لبنیات پرمصرف، ستاد تنظیم بازار قیمت انواع کره حیوانی و نباتی را آزاد کرد. براساس تصمیم این ستاد و با توجه به تغییر نرخ ارز کره وارداتی از رسمی به نیمایی، قیمت‌گذاری تثبیتی این محصول نیز برداشته شده است. با این مصوبه، ستاد تنظیم بازار به تغییر نرخ ارز کره (انتقال از گروه یک کالایی به گروه2) و اتمام موجودی آن با نرخ ارز رسمی اشاره و اعلام کرد، از آنجا که اقلام گروه2 مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی نیست، مقرر شده واحدهای تولید‌کننده کره نسبت به تعیین قیمت با رعایت ضوابط قیمت‌گذاری هیأت تعیین و تثبیت قیمت‌ها اقدام کنند.

آزادسازی قیمت کره با مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در حالی اتفاق افتاده که در شهریور‌ماه امسال نیز با مصوبه این ستاد، قیمت انواع کره دو برابر شد. با این مصوبه بود که قیمت کره ۱۰۰گرمی از 4500 به 8هزار تومان افزایش یافت. علت این افزایش قیمت تغییر گروه ارزی این کالا از دولتی به نیمایی از سال گذشته اعلام شده بود. اما این پایان سناریوی گرانی کره نبود و اکنون با اتمام ذخایر قبلی کره وارداتی با ارز دولتی، کره خورها باید منتظر قیمت‌های جدید اعلام شده از شرکت‌های تولید‌کننده کره باشند که به‌نظر می‌رسد با توجه به تغییر نرخ ارز مرجع تامین کره خام از دولتی به نیمایی و مابه‌التفاوت این دو نرخ ارز، بازهم رشد 2 تا 3برابری قیمت این محصول لبنی را به‌دنبال خواهد داشت.