۰ نفر

تلاش اصناف برای ادامه فعالیت زیر سایه کرونا؛

کرونا هر ماه چقدر به اصناف خسارت می‌زند؟

۳۰ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۵۸
کد خبر: 483263
کرونا هر ماه چقدر به اصناف خسارت می‌زند؟

شیوع کرونا، تعطیلی و اعمال محدودیت بر کسب و کارهای مختلف را به دنبال داشته، در برخی مشاغل، خسارت کرونا غیرقابل جبران بوده است، البته برخی مشاغل نیز از شرایط کرونا بهره برده و رشد کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، بیش از ۹ ماه است که کلماتی مانند محدودیت، تعطیلی و ممنوعیت تردد، همنشین زندگی روزانه ایرانیان شده است، کرونا ویروسی بود که نخست از کشور چین سر بر آورد و بعد از آن به آرامی، گستره خود را در جهان افزایش داد. این بیماری که هر روز آمار مرگ و میر آن بیشتر می شود از همان آغاز بیش از هر چیزی در جوامع مختلف، اقتصاد را مورد تهاجم قرار داد و بسیاری  مشاغل را به تعطیلی کشاند.

در اسفندماه و ماه های نخست سال ۹۹،  بسیاری از مشاغل به طور کامل تعطیل شدند و بقیه صنف هایی که به طور محدودی اجازه فعالیت داشتند نیز یا مشتری نداشتند یا میزبان تعداد اندکی از خریداران بودند، زیرا کمتر کسی برای حضور در فضای عمومی از خانه خارج می شد.

در این میان فقط فروشگاه های عرضه کننده مواد غذایی مورد استقبال قرار داشتند زیرا نیاز هر خانواده از این طریق تامین می شد و دولت نیز برای رفع نیاز عمومی، تمام کالاهای اساسی و ضروری را از این مسیر در اختیار شهروندان قرار می داد.

زیان ۲۶ هزار میلیارد تومانی اصناف در هر ماه

در این مدت، براساس اعلام «هوشیار فقیهی» معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی اتاق اصناف ایران، واحدهای صنفی ماهانه بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان متضرر شدند و به همین دلیل بعد از گذر از فصل بهار، دولت مجوز فعالیت محدود برخی از صنوف که خطر کمتری داشتند را صادر کرد و بقیه نیز با اعمال محدودیت های ویژه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی با کمترین ظرفیت آغاز به کار کردند اما هنوز مدتی از این موضوع نگذشته بود که با اوج گیری دوباره بیماری در کشور بار دیگر محدودیت ها و تعطیلی راه را برای ادامه فعالیت سد کرد.

«خسرو ابراهیمی نیا» رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی و سالن مجالس از ورشکستگی ۱۰۰ درصدی این صنف خبر داد و گفت: عده ای از سالن داران برای ادامه حیات به رستوران گردانی روی آورده اند، زیرا تعطیلی این مراکز در ماه های گذشته خسارت جبران ناپذیری را به سالن داران وارد کرده است.

وی افزود: بسیاری از مراسم ها در رستوران ها که فضای کوچکی دارند و توانایی رعایت دستورالعمل های بهداشتی را به طور کامل ندارند برگزار می شود؛ این در حالی است که تالارهای پذیرایی که می توانند با یک سوم ظرفیت خود تمام نکات بهداشتی لازم را برای جلوگیری از ویروس کرونا رعایت کنند اجازه فعالیت ندارند.

همچنین صنعت گردشگری که می تواند بار بخشی از اقتصاد کشور و استان های مختلف را کاهش دهد با مشکل بزرگی مواجه شده است، زیرا به دلیل محدودیت و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر کرونا، سفر در کشور به حداقل رسیده که ضربه اقتصادی سختی برای صنعت هتل داری محسوب می شود.

بر اساس اعلام جامعه هتلداران هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تا پایان شهریورماه خسارت این بخش بوده است که ۳۰ درصد اماکن اقامتی تعطیل و بقیه آنها نیز با اعمال تخفیف های ۷۰ درصدی به فعالیت خود ادامه می دهند.

همچنین به دلیل آنلاین شدن مدارس و کاهش حضور دانش آموزان، خرید لوازم التحریر نیز به حداقل رسیده است و در همین راستا «موسی فرزانیان» رییس اتحادیه لوازم التحریر و لوازم مهندسی گفت: خرید نوشت افزار در سال جاری ۷۰ درصد کاهش داشته است زیرا خانواده ها و دانش آموزان رغبتی به خرید ندارند و با وسایلی که از سال های گذشته در منازل باقی مانده، سال جدید تحصیلی را پشت سر خواهند گذاشت که این شرایط به بازار نوشت افزار آسیب می رساند.

این تنها بخشی از خسارت های اصناف در پی شیوع کرونا است و با اوج گیری دوباره آن نیز در فصل پاییز بار دیگر تعطیلی و محدودیت برای بخش اقتصادی کشور ادامه دارد.

البته نباید فراموش کرد که در کنار کاهش تقاضا در برخی مشاغل، ویروس کرونا زمینه رشد بخشی دیگر کسب و کارها از جمله خرید های آنلاین و فروش اینترنتی را فراهم کرد و آمارها، بیش از ۴۰۰ درصد رشد (معادل بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان) در تراکنش های اینترنتی را نشان می دهد.

بسته پیشنهادی اصناف برای کمک به مشاغل در زمان تعطیلی

رییس اتاق اصناف ایران نیز پیش از این با اشاره به تعطیلی حدود دو میلیون واحد صنفی به علت اعمال محدودیت‌های کرونایی، گفته بود: پیشنهاداتی را در بیمه، مالیات، عوارض شهرداری و تعویق وصول تعهدات مالی ارائه کردیم تا این واحدها با خسارت کمتری تعطیلی دو هفته‌ای را پشت سر بگذارند.

«سعید ممبینی» اظهار داشت: برای کمک به ۲ میلیون واحد صنفی که مشمول تعطیلی در مناطق قرمز شده‌اند پیشنهاداتی را ارائه کردیم تا با خسارت کمتری این تعطیلی را پشت سر بگذارند؛ به طور مثال واحدهای صنفی به دلیل اینکه از تعطیلی مراکز خود در هفته های پیش رو مطلع نبودند و اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود با چک کرده اند،  با توجه به تعطیل نبودن بانک ها صاحبان چک می توانند نسبت به وصول آن اقدام کنند.

وی افزود: بسیاری از واحدهای صنفی با درآمد روزانه، هزینه های خود را تامین می‌کنند که با توجه به تعطیلی دو هفته ای مناطق قرمز و احتمال ادامه آن، توان پرداخت تعهدات مالی خود را نخواهند داشت که انتظار می‌رود دولت در این زمینه حمایت‌هایی از جمله تعویق وصول تعهدات مالی را در دستور کار قرار دهد.

ممبینی با بیان اینکه پرداخت بیمه، مالیات و عوارض شهرداری یکی از مهمترین مشکلات اصناف تعطیل، است، تصریح کرد: برخی از مشاغل مانند تالارهای پذیرایی در ماه‌های گذشته به طور کامل تعطیل بودند و برخی دیگر نیز از جمله آرایشگاه‌ها با محدودیت‌هایی به فعالیت خود ادامه داده‌اند که پیشنهاد کردیم برای این گروه از مشاغل معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود و بیمه و عوارض شهرداری نیز از اصناف مناطق قرمز مطالبه نشود.

در حال حاضر با توجه به مرحله سوم اوج گیری این کرونا در کشور و افزایش قدرت انتقال آن به ۱۰ برابر، ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل های جدیدی را برای آغاز آذرماه اعلام کرده است که شامل تعطیلی دو هفتهای در مناطق قرمز و اعمال محدودیت در شهرهای نارنجی و زرد می شود.