۰ نفر

رییس اتاق اصناف؛

۲میلیون واحد صنفی در زمان تعطیلات کرونایی نیازمند حمایت هستند

۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷
کد خبر: 482748
۲میلیون واحد صنفی در زمان تعطیلات کرونایی نیازمند حمایت هستند

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به تعطیلی حدود دو میلیون واحد صنفی به علت اعمال محدودیت‌های کرونایی، گفت: پیشنهاداتی را در بیمه، مالیات، عوارض شهرداری و تعویق وصول تعهدات مالی ارائه کردیم تا این واحدها با خسارت کمتری تعطیلی دو هفته‌ای را پشت سر بگذارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ «سعید ممبینی» روز چهارشنبه با اشاره به ابعاد وسیع تاثیر بیماری کرونا بر دنیا و همچنین در ایران، اظهار داشت: شیوع این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن موجب شده تا دستگاه‌های اجرایی در جهان تدابیر جدیدی را برای مدیریت کشورها اتخاذ کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ایران نیز شاهد این روند بوده ایم، تصریح کرد: اصناف کشور با توجه به مسئولیت اجتماعی که بر عهده داشتند در ماه‌های گذشته برای کنترل و کاهش شیوع کرونا همکاری لازم را به عمل آوردند.

رییس اتاق اصناف ایران با اشاره به تعطیلات مقطعی برای گروهی از مشاغل در ماه‌های گذشته که اثر بخشی لازم را نیز به دنبال نداشته است، خاطرنشان کرد: با آغاز آذرماه تدابیر و اقدامات جدیدی در دستور کار قرار دارد که می تواند به کاهش شیوع ویروس کرونا کمک کند.

وی با بیان اینکه برنامه جامعی برای چهار گروه صنفی در این مدت پیش بینی شده است، تاکید کرد: اصنافی که نیازهای روزمره شهروندان را تامین می‌کنند در گروه نخست جای گرفته‌اند که اجازه فعالیت در مناطق قرمز را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه تغییراتی در دسته‌بندی‌های اصناف انجام داده‌ایم، افزود: تعداد مشاغل گروه اول افزایش پیدا کرده است که بر اساس آن، تعمیرات لوازم خانگی، یدکی و واحدهای خدماتی اجازه فعالیت در روزهایی اعمال محدودیت دارند، البته در روزهای آینده تا زمان اجرای طرح احتمال بازنگری و تغییرات مجدد نیز وجود دارد.

ممبینی با بیان اینکه با آغاز آذرماه مشاغل گروه های ۲، ۳ و ۴ مجوز فعالیت در مناطق قرمز را نخواهند داشت، تاکید کرد: بیش از ۲ میلیون واحد صنفی مشمول این تعطیلی هستند که این موضوع به آنها ابلاغ شده و مکلف به اجرا هستند.

به گفته وی، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان در صورت نصب اطلاعیه مبنی بر سرو غذای بیرون بر و عدم استفاده از محیط سالن غذاخوری امکان فعالیت خواهند داشت.

بسته پیشنهادی اصناف به دولت برای کمک به مشاغل در زمان تعطیلی

رییس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: برای کمک به ۲ میلیون واحد صنفی که مشمول تعطیلی در مناطق قرمز شده‌اند پیشنهاداتی را ارائه کردیم تا با خسارت کمتری این تعطیلی را پشت سر بگذارند؛ به طور مثال واحدهای صنفی به دلیل اینکه از تعطیلی مراکز خود در هفته های پیش رو مطلع نبودند و اقدام به خرید کالای مورد نیاز خود با چک کرده اند،  با توجه به تعطیل نبودن بانک ها صاحبان چک می توانند نسبت به وصول آن اقدام کنند.

وی افزود: بسیاری از واحدهای صنفی با درآمد روزانه، هزینه های خود را تامین می‌کنند که با توجه به تعطیلی دو هفته ای مناطق قرمز و احتمال ادامه آن، توان پرداخت تعهدات مالی خود را نخواهند داشت که انتظار می‌رود دولت در این زمینه حمایت‌هایی از جمله تعویق وصول تعهدات مالی را در دستور کار قرار دهد.

ممبینی با بیان اینکه پرداخت بیمه، مالیات و عوارض شهرداری یکی از مهمترین مشکلات اصناف تعطیل، است، تصریح کرد: برخی از مشاغل مانند تالارهای پذیرایی در ماه‌های گذشته به طور کامل تعطیل بودند و برخی دیگر نیز از جمله آرایشگاه‌ها با محدودیت‌هایی به فعالیت خود ادامه داده‌اند که پیشنهاد کردیم برای این گروه از مشاغل معافیت مالیاتی در نظر گرفته شود و بیمه و عوارض شهرداری نیز از اصناف مناطق قرمز مطالبه نشود.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز حمایت از اصناف را در دستور کار خود قرار داده است، تاکید کرد: حمایت از واحدهای صنفی، حمایت از حفظ اشتغال است زیرا در صورت تداوم تعطیلی کارکنان در بخش‌های مختلف تعدیل و بیکار می‌شوند و دولت مجبور به پرداخت بیمه بیکاری خواهد شد در حالی که می تواند همین هزینه را برای اشتغال این افراد صرف کند.

ممبینی خاطرنشان کرد: با وجود تمام شرایطی که تعطیلی‌ها در پی خواهد داشت اصناف با شبکه درمان کشور برای کنترل شیوع کرونا همکاری لازم را خواهند داشت تا با  کاهش تردد، زنجیره انتقال و مرگ ناشی از آن قطع شود.

اصناف متخلف تعطیل می‌شوند

رییس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دستورالعمل جامع مدیریت هوشمند تخلفات پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: واحدهای متخلف مشمول اخطار و تعطیلی می‌شوند که این برای مناطق قرمز یک ماه، نارنجی ۱۵ روز و زرد یک هفته در نظر گرفته شده است.

ویروس کرونا یکسال پیش از ووهان چین سر بر آورد و از اسفندماه سال ۹۸ ایران نیز درگیر شیوع این بیماری شد که به موجب آن تعطیلی و اعمال محدودیت در دستور کار کشور قرار گرفت.

در حال حاضر با توجه به مرحله سوم اوج گیری این کرونا در کشور و افزایش قدرت انتقال آن به ۱۰ برابر، ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل های جدیدی را برای آغاز آذرماه اعلام کرده است که شامل تعطیلی دو هفتهای در مناطق قرمز و اعمال محدودیت در شهرهای نارنجی و زرد می شود.