۰ نفر

با افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی؛

مرغ دوباره گران می‌شود؟

۲۷ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
کد خبر: 482477
مرغ دوباره گران می‌شود؟

روز گذشته ستاد تنظیم بازار آخرین مصوبات جلسه خود را اعلام کرد که یکی از آن‌ها افزایش قیمت مصوبه ذرت، کنجاله سویا و جو بود. این نهاده‌ها بخش اصلی دان مرغ را تشکیل می‌دهند و به گفته کارشناسان با توجه به عرضه 50 درصدی نهاده‌های یارانه‌ای دان در بازار سیاه، احتمالا قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده به بیش از 28 هزار تومان افزایش یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، دیروز ستاد تنظیم بازار کشور یکصد و سیزدهمین جلسه خود را برگزار کرد و یکی از خروجی‌های این جلسه افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی از مبدا بنادر ایران بود. به این ترتیب نرخ ذرت دامی هر کیلوگرم 1700 تومان، جو دامی هر کیلوگرم 1700 تومان، کنجاله سویا هر کیلوگرم 3220 تومان و دانه سویا هر کیلوگرم 3100 تومان تعیین شد.

بیش از سایر بخش‌های دامی، صنعت طیور تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار می‌گیرد چراکه دو نهاده‌ دامی ذرت و کنجاله سویا درصد بالایی از دان مرغ را تشکیل می‌دهد.

هرچند به گفته فعالانه حوزه تولید  مرغ حداکثر 50 درصد نهاده‌های یارانه دار به دست مرغداران می‌رسد و مابقی سر از بازار سیاه در می‌آورد اما، افزایش قیمت مصوب بی‌شک افزایش قیمت مرغ در بازار مصرف را به دنبال دارد.

حبیب اسدالله‌نژاد، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی کشور، درباره تاثیر افزایش قیمت مصوبه نهاده‌ها بر قیمت مرغ اظهار کرد: دو فرض را برای تاثیر این افزایش قیمت می‌توان در نظر گرفت که فرض اول که واقعیت بازار نیز هست تامین 50 درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و فرض دوم تامین 100 درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب است.

وی ادامه داد: در فرض اول که هم اکنون نیز بر تولید و بازار مرغ حاکم است قیمت تمام شده تولید بیش از 19 هزار تومان برای هر کیلوگرم خواهد شد. 

اسدالله‌نژاد قیمت 28 هزار  تومان را برای هر کیلوگرم مرغ گرم برای مصرف کننده پیش بینی کرد.

وی قیمت تمام شده تولید در فرض دو که تامین 100 درصدی نهاده‌ها با قیمت مصوب برای مرغداران است نزدیک به قیمت‌های مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار 13 هزار 100 تومان عنوان کرد.

به گفته اسدالله‌نژاد؛ در فرض دوم قیمت هر کیلوگرم مرغ برای مصرف کننده حدود 20 هزار و 400  تومان خواهد بود.