۰ نفر

صادرات ۲میلیارد دلاری از مرز بازرگان؛

عمده کالاهای صادراتی و وارداتی ایران کدامند؟

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبر: 482199
 عمده کالاهای صادراتی و وارداتی ایران کدامند؟

مدیرکل گمرک بازرگان با اشاره به محصولات صادراتی از مرز با ترکیه گفت:‌ در هفت ماهه امسال بیش از 2 میلیارد دلار کالا از بازرگان صادر شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مجتبی بازگیر با اشاره به آمار عملکرد گمرک بازرگان در ۷ ماهه سال ۹۹ اظهار داشت: در این مدت بالغ بر ۱۳۵ میلیون دلار صادرات قطعی وجود داشته که وزن آن ۵۳ هزار تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن کاهش ۴۳ درصدی و به لحاظ ارزش نیز ۵۷ درصد افت کرده است.

مدیرکل گمرک بازرگان در مورد صادرات سایر گمرکات از بازرگان تصریح کرد: ۱ میلیارد و ۹۳۹ میلیون دلار صادرات انجام شده که وزن آن ۳۶۶ هزار و ۵۵۶ تن بوده است.

وی در مورد واردات نیز عنوان کرد: در این مدت ۲۰۳ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۴۹ درصد و ارزش ۴۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بازگیر با اشاره به رویه های گمرکی در بازرگان، به ترانزیت خارجی، داخلی و کارنه تیر پرداخت و یادآور شد: هر کدام از این بخش‌ها مبدا و مقصدی دارند. در مجموع ارزش ترانزیت خارجی ۹۲۵ میلیون دلار بوده و ۶۲ میلیون دلار نیز به گمرکات داخلی ترانزیت کالا داشتیم.

مدیرکل گمرک بازرگان علت اصلی افت ترانزیت و صادرات و واردات را شیوع کرونا در کشورهای دنیا و وضعیت اقتصادی دانست و افزود: در هفت ماهه جمع کل تردد کامیون و تریلر و اتوبوس و سواری ۷۸ هزار و ۱۲۰ دستگاه ثبت شد. میانگین روزانه ۳۶۰ دستگاه کامیون و تریلر از گمرک بازرگان تردد دارند.

بازگیر در مورد درآمدهای گمرک بازرگان نیز بیان داشت: با توجه به افت صادرات، واردات و ترانزیت ناشی از شیوع ویروس کرونا ۳۵ درصد افت درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۸ مشاهده می‌شود و به ۱۵۸ میلیارد تومان رسیده است.

وی در مورد عمده کالاهای صادراتی گفت:‌ محصولات پتروشیمی شامل انواع روغن صنعتی و موتور، پارافین، گریس، محصولات نباتی، محصولات کشاورزی شامل هندوانه، خربزه، انگور، بادام زمینی، سیر، خرما، میوه خشک شده، سیر و عصاره شیرین بیان، سبزیجات، شاخ و برگ سیب، محصولات سنگی، اشیا سرامیکی و شیشه‌ای، قراضه و ضایعات آهن و فولاد محصولات نساجی از جمله آنها است.

بازگیر در مورد کالاهای وارداتی افزود: وسایل مکانیکی و قطعات، ماشین آلات و دستگاههای برقی مصنوعات چدن آهن و فولاد، مواد پلاستیکی، عصاره رنگ و مرکب، وسایل نقلیه زمینی، پارچه، مصنوعات گلدوزی و قلاب دوزی، آلومینیوم و مصنوعات آن کائوچو، نیکل، فلزات معلولی، سنگ فلز جوش و سایر اقلام را شامل می شود.