۰ نفر

سال پربرکت مرکبات

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۴۶
کد خبر: 482184
سال پربرکت مرکبات

با ورود نوبرانه‌های شمال به بازار میوه، مسئولان و باغداران امسال را سالی پربار برای مرکبات شمال می‌دانند و از ذخیره مطلوب این محصولات برای شب عید خبر می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، برداشت نوبرانه‌های باغی پاییز از چند روز گذشته در استان‌های شمالی کشور آغاز شده است. مرکبات به‌نوعی یکی از جاذبه‌های کشاورزی استان‎های حاصلخیز شمالی هم به‌شمار می‌روند و از این‌رو اهمیت زیادی دارند. انوع پرتقال، نارنگی، لیمو و نارنج این روزها از باغ‌های گیلان، مازندران و گلستان برداشت و روانه بازار می‌شود. بخش قابل توجهی از این میوه‌ها از هم‌اکنون برای تأمین نیاز شب عید در انبارها ذخیره و بخشی نیز برای صادرات به کشورهای مختلف پیش‌خرید می‌شوند.

افزایش محصول در گیلان

گیلان جزو 5استان تولید‌کننده مرکبات در کشور بوده و بیشترین باغ‌های این نوبرانه‌های پاییزی در رودسر، املش و لنگرود واقع شده است. رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه مرکبات تولیدشده در این استان یکی از مرغوب‌ترین مرکبات در کشور است، می‌گوید: ۲۶هزار باغدار گیلانی برداشت مرکبات را از اواخر آبان آغاز می‌کنند و تا اواخر اردیبهشت ادامه می‌دهند.

مسعود الماسی از افزایش مرکبات تولیدشده در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: در گیلان ۱۱هزار و ۱۶۳هکتار باغ مرکبات وجود دارد و سال گذشته 175هزار تن انواع مرکبات از باغ‌های استان برداشت شد. پیش‌بینی می‌شود باغداران گیلانی امسال 195هزار تن از این محصولات را با ارزش تقریبی 6650میلیارد ریال در استان برداشت کنند. وی اضافه می‌کند: 90درصد از محصول پاییزی گیلان پرتقال رقم محلی، خونی و تامسون، حدود ۵درصد نارنگی و ۵درصد بقیه، سایر مرکبات شامل نارنج، لیمو، دارابی و بالنگ است.

گیلان صادرات مرکبات ندارد

مدیر امور باغی جهادکشاورزی گیلان نیز درباره صنایع فرآوری مرکبات در استان  می‌گوید: 2واحد فرآوری مرکبات با ظرفیت 58هزار تن در شهرستان رودسر فعال است. نقش فرآوری مرکبات در رشد اقتصادی استان بسیار مؤثر است و از مرکبات می‌توان انواع مرباها، کمپوت کنسروی و آبمیوه‌ها را تولید و حتی به دیگر نقاط استان و کشور صادر کرد، زیرا انجام این کار علاوه بر ایجاد اشتغال منجر به توسعه اقتصاد پایدار در استان می‌شود.

منوچهر پارسافر با توضیح اینکه 60درصد محصولات باغی گیلان در استان مصرف شده و 40درصد باقیمانده به استان‌های دیگر ارسال می‌شود، می‌افزاید: ما صادرات مرکبات به کشورهای دیگر نداریم و بخشی از محصولات استان که به مازندران می‌رود، از این استان صادر می‌شود. وی ایجاد تعاونی و عضویت باغداران در اتحادیه‌ها را مانعی برای ورود دلالان و فروش محصولات باغی می‌داند و می‌افزاید: امسال نرخ خرید مرکبات از باغداران مطلوب بوده و حضور واسطه‌ها و دلالان کمرنگ‌تر از سال‌های گذشته بود. اتحادیه‌ها هم می‌توانند روی قیمت‌گذاری محصولات تأثیرگذار باشند و به نفع باغداران عمل کنند تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

ذخیره‌سازی‌ 500تن مرکبات برای شب عید

مازندران نیز ۱۱۵هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان حدود ۹۰هزار هکتار باغ پرتقال است. ۲۵هزار هکتار از باغ‌های مرکبات مازندران نارنگی است که برداشت زودرس این میوه از نیمه دوم شهریور آغاز شده بود. طبق آمار جهادکشاورزی مازندران، سالانه از باغ‌های مرکبات استان بیش از ۲میلیون و ۶۰۰هزار تن محصول برداشت می‌شود که یک‌میلیون و ۷۵۰هزار تن آن انواع پرتقال است.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به وضعیت مطلوب تولید مرکبات در سال‌جاری می‌گوید: برآورد می‌شود امسال در مازندران حدود ۲میلیون و ۷۰۰هزارتن مرکبات تولید شود که از این میزان یک‌میلیون و ۶۰۰هزارتن پرتقال و مابقی شامل نارنگی، لیمو و نارنج خواهد بود. متوسط قیمت هر کیلوگرم پرتقال سر درخت اکنون ۶هزار تومان است؛ بدون اینکه باغدار در چیدن، بسته‌بندی و یا حمل‌ونقل، هزینه‌ای را متقبل شود و طبیعی است که این مبلغ برای باغدار رضایت‌بخش است. محمدرضا شعبانی با بیان اینکه پرتقال‌های شمال هم برای مصارف تازه‌خوری و هم در ذخیره‌سازی‌ برای شب عید مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه می‌کند: ظرفیت ذخیره‌سازی‌ ما در مازندران سالانه در حدود 300 تا 400تن از محصولات است که امسال این میزان در حدود 500تن خواهد بود.  ما به تعهدمان در قبال دولت برای ذخیره‌سازی‌ میوه شب عید عمل می‌کنیم اما هنوز دولت پولی را که سال گذشته برای ذخیره‌سازی‌ میوه باید به باغداران پرداخت می‌شد، نپرداخته است.

وی درباره مشتریان خارجی که سر باغ مرکبات مازندران حاضر می‌شوند و میوه را به ریال از کشاورز خریداری می‌کنند نیز توضیح می‌دهد: حضور خریدار خارجی در باغ‌ها یک زیان بزرگ به کشور وارد می‌کند، چراکه به‌دلیل اختلاف قیمت ریال با ارزهای خارجی، مبلغ میوه برای آنها بسیار پایین تمام می‌شود و در این میان بدون اینکه ارز به کشور وارد شود، محصول خارج می‌شود. این در حالی است که برای صادرات مرکبات حتما محصول باید در واحد سورتینگ(جداسازی از نظر اندازه و کیفیت)، بسته‌بندی و در کانتینرهای مخصوص بارگیری شود. خریداران خارجی باید محصولات باغی را فقط از طریق اتحادیه‌ها خریداری کنند تا باغداران متضرر نشوند.

افزایش ۵۰درصدی صادرات

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز همزمان با آغاز برداشت پرتقال استان با اشاره به اینکه آشنایی باغداران با مدیریت محصولات باغی در سال‌های اخیر سبب شده دست دلالان از باغ‌های مرکبات کوتاه شود، می‌گوید: طبق بررسی‌های صورت‌گرفته امسال پیش‌خرید باغ‌ها با قیمت دلخواه دلالان به ندرت و حتی به صفر رسیده است. عزیزالله شهیدی‌فر از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای افزایش ۵۰درصدی صادرات مرکبات نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد و می‌افزاید: هم‌اکنون ۷۰درصد مرکبات و کیوی تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد که با توجه به تولیدات مازاد نیاز کشور و همچنین مقرون به‌صرفه بودن به لحاظ اقتصادی، صادرات این محصولات به‌صورت جدی پیگیری می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پارسال بیش از ۱۴۰هزار تن محصول مرکبات از استان به ۱۰کشور مختلف جهان صادر شده بود، اضافه می‌کند: با توجه به افزایش ۱۰درصدی تولید و مهیا بودن همه شرایط امیدواریم صادرات امسال مرکبات تا ۳۰۰هزار تن برسد.

پیش‌بینی برداشت 9هزار تن نارنگی در گلستان

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان نیز سطح باغ‌های محصول نارنگی استان را ۷۰۰هکتار عنوان می‌کند و می‌گوید: ۴۹۰هکتار از این مزارع بارده هستند. میانگین عملکرد هر هکتار هم ۲۰تن است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۹هزار و ۸۰۰تن محصول از سطح باغ‌های استان برداشت شود. نوید رضا فراهانی تأکید می‌کند:‌ عمده باغ‌های نارنگی در شهرستان‌های کردکوی، گرگان و بندرگز وجود دارد و بخشی از این میوه پاییزی در استان مصرف و بقیه به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.