۰ نفر

در حاشیه بازدید از بندر امام انجام شد؛

تاکید وزیر صمت بر ترخیص سریع کالاهای انبارشده در بنادر کشور

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۵۹
کد خبر: 481671
تاکید وزیر صمت بر ترخیص سریع کالاهای انبارشده در بنادر کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موجودی زیاد کالا در بنادر و لزوم ترخیص سریع کالاها، گفت: از نظر کالاهای اساسی مشکلی نداریم و تنها باید در ترخیص کالا سرعت می‌دادیم تا سریع به دست مردم یا واحدهای تولیدی برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علیرضا رزم حسینی در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی(ره) که امروز (۲۴ آبان‌ماه) انجام شد، اظهار کرد: با توجه به حساسیت وجود کالای اساسی در بازار، وزارت صمت خود را مسئول می‌داند در زمینه تامین کالای اساسی اقدام کند.

بر اساس این گزارش، وی افزود: با توجه به دستور رئیس جمهور در سه هفته گذشته در خصوص ترخیص فوری کالاهای موجود در بنادر کشور، امروز از انبارهای منطقه ویژه بندر امام  خمینی (ره) بازدید کردیم. موجودی کالا در بنادر زیاد است که باید به زودی ترخیص شود. در پی مصوبه رئیس جمهور زمینه ترخیص کالا فراهم شد و این کار به سرعت در حال انجام است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم‌اکنون ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا در بندر امام خمینی(ره) وجود دارد؛ ۴۹۰ هزار تن در لنگرگاه در حال تخلیه است و ۱۷۰ هزار تن هم ترخیص شده است.

رزم حسینی بیان کرد: در مجموع تاکنون در بندر عباس و بندر امام خمینی(ره) ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی ترخیص شده است. با توجه به موجودی خوب بنادر و وضعیت ذخایر کالا، از نظر کالاهای اساسی مشکلی نداریم و تنها باید در ترخیص کالا سرعت می‌دادیم تا سریع به دست مردم یا واحدهای تولیدی برسد.

وی افزود: حدود ۴ میلیون تن مواد اولیه کارخانجات در بنادر موجود است که با ترخیص این مواد اولیه، چرخه تولید بیشتر می‌شود و تولید رونق می‌یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای کاهش قیمت کالاها در بازار باید کالا فراوان باشد و عرضه افزایش یابد که امیدواریم با دستور رئیس جمهور در خصوص ترخیص سریع کالا، وضعیت بهبود پیدا کند.

وی با بیان اینکه بعضا کالاها چندین ماه در بنادر مانده و ترخیص نشده‌اند، افزود: برای تامین نهاده‌های کشاورزی سالانه ۶ میلیارد دلار باید تخصیص یابد که تاکنون انواع نهاده‌ها با ارزش ۵ میلیارد دلار وارد کشور شده و به تدریج وارد شبکهتوزیع جهاد کشاورزی می‌شود.

رزم حینسی بیان کرد: وزارت صمت تا تحویل کالا از بنادر به جهاد کشاوری اقدام می‌کند اما توزیع و تامین مرغ و تخم مرغ توسط جهاد کشاوری انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه سود واردات نهاده‌های دامی به جیب دلالان می‌رود، تصریح کرد: نمی‌توان این مساله را رد کرد. اختلاف ارز و دونرخی بودن، منشاء فساد است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، دولت در حال تلاش است تا کالای اساسی به نرخ ارزان‌تر به دست مردم برسد اما جهاد کشاورزی مقداری در شبکه توزیع با مشکلاتی مواجه است که اخیرا اعلام کردند که شبکه توزیع را اصلاح می‌کنند و قیمت کالاها با قیمت مناسب‌تری به دست مردم می‌رسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اختلاف بین بانک مرکزی و وزارت صمت و تاثیر افزایش نرخ ارز ترخیص کالا در عدم ترخیص کالا، بیان کرد: ما هیچ اختلافی با بانک مرکزی نداریم. بحث‌های کارشناسی در ستاد اقتصادی دولت انجام و تصمیمات اتخاذ می‌شود. این ترخیص سریع کالا حتما در کاهش قیمت محصولات تولید نهایی نهاده‌های دامی تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزارت صمت مسئول تولید کشور است، تصریح کرد: ما موظف هستیم نسبت به تامین مواد اولیه کارخانجات و انواع نهاده‌های دامی اقدام کنیم.