۰ نفر

ترشی بخریم یا درست کنیم؟

۱۹ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۰۹
کد خبر: 480229
ترشی بخریم یا درست کنیم؟

در زمینه ترشی برند فراوان است، هم شرکت‌های صاحب نام و معروف صنایع غذایی ترشیجات تولید می‌کنند و هم کم نام و نشان‌ها اما همانطور که انتظار می‌رود بازار دست دو، سه برند خاص است. بیش از 10شرکت صنایع غذایی معروف یا شناخته شده در زمینه تولید ترشی و دیگر محصولاتی که در این رده قرار می‌گیرند مثل شورها، سس‌ها و انواع دیگر چاشنی و البته مرباهای مختلف فعالیت می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قدیمی‌ترها مثل مهرام، مجید، بیژن، کامبیز، اروم آدا و بدر در سال‌های اخیر کم کم جا را برای جدیدترهایی مثل اصالت و پسند و برتر باز کرده‌اند اما اگر قفسه سوپرمارکت‌ها را ملاک مقایسه قرار دهیم، برندهای بدر و برتر در زمینه ترشی از سایرین پیشی گرفته‌اند و سهم بزرگ‌تری از بازار را در اختیار دارند. تنوع محصول در این دو برند بیشتر از دیگر برندها به‌نظر می‌رسد و به گفته فروشنده‌ها به نسبت تنوع بالا، مشتری بیشتری هم دارند. البته مدتی است که همه شرکت‌های تولیدکننده به افزایش تنوع محصولاتشان روی آورده‌اند و حتی محصولاتی عرضه می‌کنند که به گفته فروشندگان بازارپسندی بالایی هم ندارند. این محصولات یا صرفا به‌دلیل متفاوت بودن با سایرین تولید می‌شوند یا ذائقه‌سازی‌. از تنوع که بگذریم به بحث نه‌چندان شیرین قیمت می‌رسیم.

صرف‌نظر از افزایش 30تا50درصدی که ترشیجات هم همپای دیگر اقلام مصرفی از ابتدای امسال تجربه کرده‌اند، در بین برندهای مختلف معمولا اختلاف قیمت کمی در محصولات مشابه‌وجود دارد. بازه قیمتی ترشیجات درحال حاضر و برای محصولات تولیدشده در نیمه اول امسال بین 11تا نزدیک به40هزار تومان متغیر است و از آنجایی که وزن معمول شیشه‌های ترشی موجود در سوپرمارکت‌ها اغلب 650تا 670گرم است این بازه قیمتی برای وزن‌های نسبتا یکسان تعیین شده است.

نکته جالب این است که در میان تمام برندها ترشی سیر از همه گران‌تر و ترشی لیته و بندری از همه ارزان‌تر است که البته گرانی ترشی سیر به گرانی خود سیر برمی‌گردد. با این حال به‌نظر می‌رسد بازارپسندترین ترشی همچنان ترشی‌های مخلوط و جدیدا هم ترشی فلفل باشد که اولی حدودا 11تا 12هزار تومان قیمت دارد اما فلفل کمی گران‌تر است و 18تا 25هزار تومان در برندهای مختلف متغیر است. برای انواع ترشی سیر، قیمت بالای 20هزار تومان می‌رود و تا 40هزار تومان هم می‌رسد.

اما ترشی جزو مواد غذایی‌ای است که خیلی از خانواده‌ها آن را در منزل تهیه می‌کنند و پاییز هم که فصل درست کردن ترشی است. اگر نگاهی به قیمت اقلام مورد نیاز برای تهیه ترشی بیندازیم به این نتیجه می‌رسیم که یکی، دو روز وقت گذاشتن و آماده کردن چند ظرف ترشی برای چند ماه، از خرید هر‌ماه یا شاید هرهفته برای خانواده‌های پرتعداد و پرمصرف به‌صرفه‌تر است. یک ظرف 3لیتری سرکه سفید یا قرمز بسته به برند بین 30تا 40هزار تومان قیمت دارد. سرکه قرمز برند معروف وردا 39.900و برند برتر 33.500تومان است. برای تهیه ترشی به چند قلم از سبزیجات مثل بادمجان، هویج، گل کلم و غیره نیاز است و البته سبزی‌های معطر. هر کیلو کلم قرمز و کلم سفید در بازار 2.000تومان به بالاست. هویج هر کیلو 5.800، بادمجان هر کیلو 10.800و پیاز 8.800قیمت دارند اما قیمت گل کلم بسیار بالاتر و تا 30.000تومان هم دیده شده است.

 برای سبزی معطر هم باید بین 3تا 5هزار تومان پرداخت. یک حساب و کتاب ساده نشان می‌دهد تهیه 2کیلو ترشی مخلوط یا لیته در منزل چیزی بین 26تا 30هزار تومان هزینه می‌برد درحالی‌که یک شیشه آماده نیم کیلویی آن در سوپرمارکت 12هزار تومان قیمت دارد. یک سوم قیمت برای یک‌چهارم وزن.