۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول:

دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی صحت دارد؟

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۱۳
کد خبر: 478621
دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی صحت دارد؟

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  محمدرضا عزیزی مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی در نشست خبری با پویش غذای سالم در کرونا اظهار کرد: از چندین سال قبل سازمان غذا و دارو چراغ راهنمایی با رنگ قرمز، سبز و زرد بر بسته بندی مواد غذایی قرار داده است و رنگ قرمز به معنای بالا بودن فاکتورهای خطر است و توصیه داریم که هموطنان مصرف این مواد را کم کنند چرا که اضافه وزن و چاقی سیستم بدنی را ضعیف می کند و بدن مستعد ابتلا به بیماری های مختلف چربی خون، فشارخون، دیابت و بیماری های قلبی و عروقی و حتی کرونا می شود.

وی افزود: زیاده‌روی در مصرف نمک، شکر و روغن عاملی برای بروز بیماری‌ها خواهد بود؛ بنابراین در صورتی که نمک، شکر یا روغن در ماده غذایی زیاد باشد رنگ قرمز بر بسته بندی آن درج می‌شود. به این ترتیب رنگ زرد نشان دهنده خطر متوسط و رنگ سبز نشان دهنده سالم بودن ماده غذایی است.

چگونه در شرایط کرونایی نان بخریم؟

مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی درباره احتمال ابتلا به کرونا با مصرف نان گفت: خوشبختانه مصرف نان‌های صنعتی و بسته بندی شده ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است و باید توجه داشت نانوایی‌ها می‌توانند باعث شیوع ویروس کرونا شوند.

عزیزی تصریح کرد: درخواست داریم که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی در نانوایی‌ها را رعایت کنند. هموطنان بهتر است هنکام مراجعه به نانوایی با خود پارچه یا پلاستیکی ببرند و نان‌ها را زمانی که داغ هستند، جمع کنند. چرا که ویروس بعد از خروج از تنور به دلیل دمای بالا عاری از ویروس است، اما پس از سرد شدن می‌تواند به ویروس آلوده شود.

وی افزود: باید توجه کرد که تعداد نانوایی‌های سنتی در کشور بالا است و اینکه هر روز قرار باشد بازرسان بهداشت محیط به نانوایی‌ها سر بزنند کار را مشکل می‌کند؛ بنابراین بهتر است مردم و متصدیان نانوایی نکات بهداشتی و ضدعفونی را به دقت رعایت کنند تا هر چه بیشتر بتوان از گسترش این ویروس جلوگیری کرد.

سلامت محصولات غذایی وارداتی تضمین شده است

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره نظارت بر محصولات غذایی وارداتی و ثبت آن‌ها در سامانه تی‌تک، گفت: در زمینه مواد غذایی وارداتی کنترل جامع و کاملی وجود دارد و همه موادغذایی از جمله انواع فرآوری شده و نیمه فرآوری شده و مواد اولیه فقط به شرط ثبت در سیستم تی‌تک می‌تواند و واردکنندگان موادغذایی باید قبل از حمل به کشور آنالیزها، گواهی بهداشت و... را باید روی سامانه بارگذاری کنند و زمانی هم که محموله به بنادر رسید، مجددا نمونه گیری و آزمایش انجام می‌شود و در صورتی که محصول واجد شرایط و استاندارد‌های مورد لزوم بود، اجازه ترخیص داده می‌شود و اگر مشکلی در ماده غذایی وارداتی باشد، اصلا اجازه واردات داده نمی‌شود و محصول مرجوع یا معدوم می‌شود.

فرآورده‌های غذایی زیرپله‌ای که سر از بازار در می آورند

عزیزی درباره احتمال تقلب در موادغذایی داخلی بیان کرد: در این زمینه مشکلاتی را در داخل و در حوزه تولید زیرپله‌ای و تقلبی مواد غذایی داریم که متسافانه این محصولات نام و نشان و مجوز ندارند. حال ممکن است در این گرانی و شرایط اقتصادی خاص، عده‌ای سودجو تاریخ مصرف یا انقضا را تغییر دهند یا بسته بندی‌ها را تعویض و با مواد نامرغوب به بازار عرضه کنند که این موارد به محض اینکه از سوی مردم گزارش شود و یا بازرسان در سطح عرضه با آن مواجه شوند، بلافاصله آن مراکز پلمپ و محصولات هم از سطح عرضه جمع آوری می‌شود و بر روی سایت سازمان هم اسامی آن شرکت‌ها اعلام می‌شود. ما از مردم می‌خواهیم که محصولات معتبری را استفاده کنندکه تمام نشان‌های استاندارد و گواهی‌های سازمان غذا و دارو را دارد و شناخته شده است، زیرا این محصولات شناخته شده مرتب مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند.

وی درباره ابلاغ پروتکل‌های پیشگیری از کرونا به صنایع غذایی گفت: ما شیوه نامه‌های پیشگیری از کرونا را تهیه و برای صنایع غذایی ابلاغ کرده یم و از انجمن‌های صنفی هم کمک گرفتیم البته تولیدکنندگان مواد غذایی نسبت به رعایت این شیوه نامه‌ها مقید هستند، چراکه اگر رعایت نکنند، کار خودشان لطمه می‌بیند، دچار مشکل می‌شود. این شیوه نامه‌ها در کارخانه‌های مواد غذایی به خوبی رعایت می‌شود و بازرسان هم مرتب از شرایط بهداشتی پرسنل و شرایط بهداشتی دستگاه‌ها و محیط بازدید می‌کنند.

عزیزی درباره گزارش تخلفات مردمی از واحد‌های عرضه مواد غذایی و نانوایی‌ها گفت: مردم می‌توانند تخلفات مراکز را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند، در عین حال بر روی سایت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت شماره تماس روابط عمومی و بخش‌های ناظر وجود دارد که می‌توانند تخلفات را برای پیگیری به آن‌ها اعلام کنند.

خبری از شناسنامه‌دار شدن محصولات دامی و کشاورزی نیست

عزیزی درباره شناسنامه‌دار کردن محصولات دامی و کشاورزی در راستای پایش سموم در این محصولات و ردیابی آن‌ها گفت: بحث شناسنامه‌دار کردن محصولات دامی و کشاورزی به سازمان غذا و دارو مرتبط نیست، بلکه وزارت جهاد و کشاورزی باید مزارع و باغات را شناسنامه‌دار کند. ما سال‌هاست که میزان باقی مانده سموم را در محصولات خام کشاورزی و انواع سبزیجات و صیفی‌جات، می‌سنجیم که هزینه بسیار بسیار سنگینی دارد.

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو ادامه داد: قرار بود که همزمان با ما وزارت جهاد و کشاورزی مزارع و باغات را شناسنامه دار کند که تاکنون هشت سال از این موضوع گذشته و هنوز اقدامی در این راستا انجام نشده است.

خوشبختانه طی چند ماه اخیر با وزارت جهاد کشاورزی تعامل کرده است و اعلام کردیم که حداقل مزارع و باغات بزرگی را که تولید عمده‌ای دارند، شناسنامه‌دار کنید تا وقتی در میادین نمونه می‌گیریم و سموم یا نیترات محصول بالاست بتوانیم آن را ردیابی و در جهت اصلاح اقدام کنیم که مسئولان جهاد کشاورزی قول دادند که همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند که می‌تواند به سلامت جامعه کمک کند.

وی درباره کدگذاری محصولات کشاورزی در یک استان که چندی پیش اعلام شده بود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به ما اعلام کرده بود که کدگذاری ۳۰۰ هکتار را آغاز کردیم، اما هنوز شناسه‌ای به دست ما نرسیده است که امیدواریم انجام شود.

دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی صحت دارد؟

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره دستکاری تاریخ انقضای مواد غذایی گفت: برای هر محصولی تاریخ انقضای مشخصی داریم که بر روی بسته بندی درج می‌شود. حال ممکن است برخی سودجویان تاریخ انقضای برخی محصولات را دستکاری کرده، پاک کنند و یا تغییر کنند.

البته مصرف کننده با کمی دقت می‌تواند متوجه این دستکاری شود. مواد غذایی که تاریخ انقضای آن‌ها دستکاری شده در فروشگاه‌های معتبر عرضه نمی‌شود و اگر مردم مورد مشکوکی مشاهده کردند می‌توانند به ۱۹۰ اطلاع دهند.

عزیزی بیان کرد: این تصور که فکر کنیم غذای گران‌قیمت حتما سالم است، درست نیست. قیمت دلیل بر سالم بودن و ناسالم بودن مواد غذایی نیست. انواع میوه و سبزی که خیلی هم قیمت‌های گرانی ندارند، انواع ویتامین‌ها و ترکیبات فراسودمند را دارند و مصرف آن‌ها به سلامتی کمک می‌کند. باید مصرف غذا‌های پرکالری و پر نمک، پر روغن و پر شکر را کاهش دهیم و در عین حال تحرک داشته باشیم.

ثبت محصولات تولید داخلی در سامانه تی تک؛ به زودی

وی بیان کرد: به زودی ثبت محصولات تولید داخلی را بر روی سامانه تی تک خواهیم داشت و تمام محصولات غذایی هم که در داخل تولید می‌شوند، مانند محصولات وارداتی بر روی سامانه تی تک ثبت شده و کد دریافت می‌کنند. در آینده نزدیک امکان ندارد که محصولی خارج از این سامانه تولید و توزیع شود و قاچاق، دستکاری و تقلب در آینده نزدیک به کل رفع شده و امکان تولید و عرضه محصولات تقلبی نخواهد ماند.

عزیزی با اشاره به آغاز پویشی در حوزه نشانگر‌های تغذیه‌ای گفت: هدف این پویش این است که بتوانیم موضوع نشانگر‌های تغذیه‌ای را به صورت گسترده به مردم یادآوری کنیم. برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با همکاری تمام مراکز مرتبط و دانشگاه‌ها و یکی از اپراتور‌های تلفن همراه این موضوعات را به کل مردم جامعه اطلاع رسانی کنیم تا درباره نشانگر‌های تغذیه‌ای توجه ویژه داشته و بتوانیم در راستای کاهش مصرف نمک، چربی و شکر و تشویق به مصرف غذا‌های فراسودمند، گام‌های موثری برداریم.

وی درباره بحث تبلیغ کالا‌های آسیب‌رسان به سلامت گفت: لیست کالا‌های آسیب رسان به سلامت هر سال به صدا و سیما و سایر رسانه‌ها مرتبط ارائه می‌شود، ما باید حداقل محتوا‌های تبلیغاتی را اصلاح کنیم تا هم آن‌ها بتوانند درآمد‌هایی را داشته باشند و هم آگاهی درست به مردم داده شود، برخی از ادعا‌هایی که در تبلیغات می‌شود، نادرست هستند و منجر به تشویش اذهان می‌شوند و واقعیت ندارند.

عزیزی گفت: صدا وسیما در پویش غذای سالم و فرهنگ سازی و مصرف غذا‌ها نیز می‌تواند کمک‌های موثری انجام بدهد. به این سمت رفتیم تا با تعامل بتوانیم محتوا‌های تبلیغاتی را اصلاح کنیم تا این موضوع مقداری سروسامان بیابد. فکر می‌کنم با تعامل می‌توانیم موفق شویم.

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره ادعا‌های نادرست و تبلیغات اغواگرانه برخی محصولات اظهار کرد: تبلیغ هر محصولی که ادعای نادرست داشته باشد، ادعای نادرستی در تبلیغات شود، فورا تذکر می‌دهیم. بسیاری از این محتوا‌ها را توانستیم اصلاح کنیم و برخی از این تبلیغات را حذف کرده‌ایم.

عزیزی در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت لبنیات و کاهش مصرف این گروه غذایی در کشور گفت: متاسفانه رشد قیمت‌ها در مورد همه مواد پروتئینی و لبنیات که می‌توانند در افزایش ایمنی بدن موثر باشند، اتفاق افتاده است.

صحبت‌ها و مکاتباتی در این زمینه انجام شده است تا در این حوزه کمک کنند اما متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی خاص شاید خیلی مقدور نباشد که این کار را انجام دهند. به هر حال ما باز هم پیگیر هستیم که از طرق مختلف بتوانیم به طبقاتی که درآمد کمتری دارند، کمک‌هایی شود تا بتوانند به این مواد غذایی مفید بیشتر دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال در مجلس بحث کوپن الکترونیک و... مطرح است.

تاثیر ویتامین D در سیستم ایمنی بدن

مدیرکل فٰرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ویتامین‌ها در دوران کرونا گفت: اگر رژیم غذایی خوب باشد و از مواد غذایی متنوع استفاده شود، شاید افراد نیازی به مصرف ویتامین نداشته باشند زیرا در مواد غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ و مغزها و... ویتامین D به اندازه کافی موجود است و از طریق مواد غذایی تامین می‌شود البته اگر رژیم غذایی تنوع داشته باشد. هرچند باز هم این روزها توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر، مصرف ویتامین D به صورت مکمل و به شکل هفتگی یا ماهانه برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام شود.

وی ادامه داد: البته غنی‌سازی نان با ویتامین D را نیز در دستور کار داریم زیرا یکی از مشکلات جامعه ما کمبود ویتامین D است و از طرفی نان هم محصولی است که همه مصرف می‌کنند. در حال آغاز پایلوت غنی‌سازی نان با ویتامین D هستیم تا در مرحله بعد به صورت کشوری این کار انجام شود.