۰ نفر

رییس اتاق ایران و چین در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

تبعات واردات با ارز متقاضی تا یکماه آینده در چهار‌راه استانبول نمایان خواهد شد/ شکست مقاومت سیاستگذار با فشار متخلفان

۱۲ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۹
کد خبر: 478500
تبعات واردات با ارز متقاضی تا یکماه آینده در چهار‌راه استانبول نمایان خواهد شد/ شکست مقاومت سیاستگذار با فشار متخلفان

رییس اتاق مشترک ایران و چین ضمن اعلام مخالفت خود با سیاست جدید ارزی تاکید کرد: تبعات واردات با ارز متقاضی تا یکماه آینده بر قیمت دلار نمایان خواهد شد.

اقتصاد آنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ مجیدرضا حریری در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد‌آنلاین در واکنش به سیاست جدید ارزی دولت مبنی بر آزادسازی واردات با ارز متقاضی اظهار کرد: وقتی دولت مخالفت خود را با این سیاست اعلام کرد یک عده تا زمانی که ارز تخصیص نیافته بود واردات انجام نمی‌دادند، اما یکسری متخلف بدون توجه به این قانون کالای خود را وارد و در گمرکات خالی کرده‌اند و سعی کردند طی دو ماه گذشته با تحمیل فشار به سیاستگذار، تخلف خود را به نتیجه برسانند.

حریری ادامه داد: بر این اساس مقاومت یکسال‌و‌نیم بانک‌مرکزی برای ممانعت از واردات با ارز متقاضی در نهایت توسط یک عده متخلف و حمایت برخی مسئولان از جمله معاون وزیر صمت، رییس کل گمرک، برخی از نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی شکسته شد که این موضوع به طور حتم تبعاتی در پی خواهد داشت.

از یک سوراخ سه بار گزیده شده‌ایم

رییس اتاق ایران و چین درباره تاثیر این سیاست بر نرخ ارز تصریح کرد: ما تجربه چنین اقدامی را در اوایل دهه۷۰ و سال۹۱ داشته‌ایم که در هر دو مرحله نرخ ارز تا دو برابر افزایش یافت؛ این در حالیست که طی سال‌های مذکور بین درآمد‌ها و مصارف ارزی کشور تعادلی وجود داشت و بازار ارز هم تا این حد متشنج نبود.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: واردات با ارز متقاضی مسلما به بازار آزاد فشار وارد می‌کند و در شرایط فعلی که ارز در حال انفجار است، اجرای این سیاست منجر به جهش غیرقابل کنترل قیمت دلار خواهد شد.

مهندسی انتخابات اتاق با هدف تحقق منافع متخلفان

حریری همچنین به منافع عده‌ای از اعضای اتاق بازرگانی در اجرای این سیاست اشاره کرد و افزود: انتخابات اتاق را برای رسیدن به چنین منافعی مهندسی می‌کنند و در این میان عده‌ای آگاهانه یا غیر‌عامدانه به اشتباه از تصمیمی دفاع می‌کنند که سود آن نصیب چند‌صد‌نفر و تبعاتش گریبان‌گیر یک کشور خواهد شد.

 در این زمینه بخوانید:

سیاست‌های جدید ارزی نتیجه فشار لابی‌ها بر بانک مرکزی بود

دلار آزاد از کانال ۲۴۰۰۰تومان عبور کرد

 

رییس اتاق مشترک ایران و چین در پایان گفت: امیدوار هستیم که افزایش فعلی نرخ ارز متاثر از این سیاست ارزی نباشد چراکه اگر با واردات به روش مذکور مخالفت نشود، به زودی تبعات آن را در چهار‌راه استانبول و نرخ ارز خواهیم دید.