۰ نفر

صعود‌ ماه به ماه قیمت مربا

۷ آبان ۱۳۹۹، ۷:۱۱
کد خبر: 477163
صعود‌ ماه به ماه قیمت مربا

مواداولیه تولید مربا از میوه تا شکر و شیشه آن تمام ایرانی است و این محصول به واردات وابستگی ندارد ولی افزایش هزینه تولید، این محصول را هم از گرانی بی‌نصیب نگذاشته و از ابتدای امسال در چند نوبت قیمت برندهای مختلف مربا افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از جنجال‌های مربوط به واردات 240هزار دلاری مربا در سال95 که بگذریم، مربا محصولی است که همیشه تولید داخلی آن به استناد آمار و ارقام و مشاهده و تجربه، برای مصرف داخلی کافی بوده است. برندهای بسیاری که در سال‌های اخیر در حوزه تولید این محصول وارد شده‌اند نه‌تنها بازار داخلی را با محصولاتشان اشباع کرده‌اند بلکه هرساله بخشی از تولیداتشان را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند. اما گذشته از تولید صنعتی هنوز بسیارند خانواده‌هایی که اقلامی مثل مربا و ترشی و رب را در منازل خود تهیه و کمتر برای اینگونه کالاها هزینه می‌کنند. با این حال نگاهی به قیمت‌های درج شده روی شیشه‌های مربا در ماه‌های مختلف امسال حاکی است دست‌کم هر 2ماه یک‌بار قیمت‌ها افزایش یافته است.

هم‌اکنون حداقل قیمت مربا در سوپرمارکت‌های تهران مربوط به بسته‌های 220گرمی است که البته برندهای محدودی این نوع بسته‌بندی را عرضه می‌کنند؛ «موسوی» قدیمی‌ترین آنهاست و «اروم‌آدا» و «شانا» جدیدترند. قیمت انواع مربا البته بسته به میوه مورد استفاده در آن متغیر است اما می‌توان گفت بازه قیمتی محصولات 220گرمی برند موسوی بین 5هزار و 500تا 8هزار و 300تومان است که گران‌ترین آنها مربای آلبالو است. قیمت محصولات اروم‌آدا بین 2تا 3هزار تومان بیشتر است و شانا تقریبا هم‌قیمت موسوی است.

تنوع برند در شیشه‌های 300گرمی بیشتر است و قیمتشان هم متنوع‌تر. با توجه به تاریخ‌های مختلف محصولات موجود در مغازه‌ها به سختی می‌توان برند گران‌تر یا ارزان‌تر را مشخص کرد اما به‌طور کلی بازه قیمت در مرباها با وزن حدود 300گرمی از 9هزار و 500تا 28هزار تومان متغیر است که البته قیمت 28هزار تومانی مربوط به برند بدون قند و رژیمی کامور است. اما انواع معمولی هم قیمتشان تا 19هزار تومان در بعضی برندها بالا رفته است مثل برندهای شانا و هایپراستار که مرباهای تمشک یا انجیر را به‌ترتیب با قیمت‌های 18هزار و 990و 19هزار و700تومان عرضه می‌کنند.

فراوانی شیشه‌های حدود 800گرمی هم به تازگی در بازار زیادشده که البته قیمت آنها چیزی بین 20تا 35هزار تومان متغیر است. برای مثال مربای بالنگ برند بدر با وزن 810گرم 35هزار و 500تومان قیمت خورده و مربای توت‌فرنگی برند چاشنی با 2هزار تومان افزایش قیمت نسبت به بهار امسال، 29هزار و 500تومان فروخته می‌شود. با این حال تأکید فروشنده‌ها بر این است که این قیمت‌ها مربوط به خرید تابستان آنهاست و در خریدهای جدید حتما با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو خواهند بود.