۰ نفر

اصلاح قیمت‌ها در بازار شوینده‌ها

۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۴:۳۱
کد خبر: 476685
اصلاح قیمت‌ها در بازار شوینده‌ها

شوینده‌ها سرانجام گران شدند. این جمله البته به‌معنای آن نیست که قیمت این مواد برای مدت‌های طولانی ثابت و بدون تغییر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از ابتدای امسال در چندین نوبت شاهد تغییراتی در نرخ انواع شوینده‌ها و محصولات بهداشتی بودیم و از شهریورماه زمزمه افزایش رسمی قیمت این کالاها بلندتر شد. با این حال افزایش نرخ این محصولات با توجه به رشد مصرف آنها به‌دلیل شرایط خاص کشور به‌دلیل شیوع کرونا تا همین چند روز پیش از سوی سازمان حمایت مورد تأیید قرار نگرفته بود تا اینکه شنبه، 3آبان، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اعلام کرد؛ این افزایش قیمت با تأیید سازمان حمایت به‌طور رسمی از چند روز آینده اعمال خواهد شد. 

براساس مصوبه انجمن صنایع شوینده و بهداشتی قیمت ۶محصول شوینده و بهداشتی شامل پودر ماشین لباسشویی، صابون، مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، خمیردندان و شیشه‌پاک‌کن ۴۰درصد افزایش یافته و دیگر اقلام شوینده و بهداشتی نیز افزایش قیمت ۳۰درصدی خواهند داشت.

گرانی مواداولیه

شیوع کرونا در کشور از اسفند سال گذشته به سرعت مصرف مواد شوینده را بالا برد و بازار را از برخی محصولات خالی کرد. با این حال با مدیریت صحیح بازار جز یکی‌دو‌ماه اولیه و آن هم در برخی اقلام هیچ‌گاه کمبودی در بازار مشاهده نشد اما این به‌معنای آن نبود که هیچ مشکلی وجود ندارد. افزایش قیمت مواداولیه تولید همچون سایر بخش‌ها هزینه تولید مواد شوینده را نیز بالا برد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه تولید شوینده‌ها را نیاز به واردات الکل چرب اعلام می‌کند و می‌گوید: الکل چرب، یکی از مواد لازم برای تولید ماده اولیه مورد نیاز محصولات شوینده است که باید در پتروشیمی‌ها فرآوری و به واحدهای صنایع شوینده تحویل داده شود اما این ماده وارداتی است و افزایش نرخ ارز هزینه بالایی برای واردات این ماده روی دست تولیدکنندگان قرار می‌دهد. 

بختیار علم بیگی توضیح می‌دهد: هم‌اکنون پتروشیمی شازند، الکل چرب را فرآوری می‌کند و در اختیار صنایع شوینده قرار می‌دهد، اما چون خودش حاضر نیست این ماده را وارد کند تولیدکنندگان باید آن را با یورو ۳۲ تا ۳۵هزار تومانی به کشور وارد کنند و برای فرآوری در اختیار این شرکت قرار دهند تا بتوانند آن را به‌صورت فرآوری شده دوباره تحویل بگیرند. به گفته رئیس انجمن صنایع شوینده، الکل چرب سهم ۶۵ تا ۷۰درصدی در قیمت تمام‌شده مواد شوینده دارد و این در شرایطی است که علاوه برافزایش قیمت ارز، دیگر هزینه‌های تولید نیز از ابتدای امسال به‌شدت رشد داشته، ادامه تولید با قیمت‌های قبل به زیان شدید تولیدکنندگان منجر شده تا جایی که تعداد زیادی از آنها ادامه کار را غیرممکن می‌دانستند.

در ۶‌ماه نخست امسال قیمت مواداولیه مورد نیاز وابسته به پتروشیمی‌ها و دیگر تولیدکنندگان دولتی افزایش بسیاری یافته و نرخ ارز مورد نیاز برای سفارش واردات مواداولیه افزون بر ۱۵۰درصد رشد داشته است. اگر مواردی همچون افزایش حقوق کارگران و کرایه‌های حمل‌ونقل را به این ارقام اضافه کنیم، با رشد قیمت‌های به‌مراتب بالاتری در امر تولید مواجه خواهیم بود.

افزایش قیمت نصف، درخواست تولیدکنندگان بود

علم‌بیگی با اشاره به افزایش بیش از 150درصدی هزینه‌های تولید برای شرکت‌های تولیدی می‌گوید: قیمت مواداولیه مورد نیاز واحدها که درشرکت‌های وابسته به دولت تامین می‌شود تا امروز 2برابر شده و پتروشیمی‌ها پلی‌اتیلن و دیگر مواداولیه مورد نیاز تهیه مواد شوینده را با قیمت بسیار بالایی در اختیار شرکت‌های تولیدی قرار می‌دهند، اما بیشترین فشار را ارز روی تولیدکنندگان وارد می‌کند، ارز نیمایی از 9هزار تومان به 28هزار تومان رسیده و در شرایطی که تامین ارز به دشواری انجام می‌شود ادامه کار با تثبیت قیمت‌های قبلی برای تولیدکنندگان امکان نداشت. به گفته این فعال صنفی، افزایش قیمت مورد نظر تولیدکنندگان دوبرابر میزان کنونی و چیزی در حدود 80درصد بود که با لحاظ کردن مصوبات ستاد تنظیم بازار تولیدکنندگان به ادامه تولید با افزایش 30 تا 40درصدی قیمت‌ها موافقت کردند.

کمبود نداریم

به‌گفته کارشناسان و مسئولان حوزه تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی، ایران در زمینه ساخت اقلام شوینده مثل انواع شامپوها، صابون‌ها و مواد شست و شوی ظرف و لباس نه‌تنها هیچ‌گونه وابستگی‌ به واردات ندارد بلکه محصولات تولیدی ایران به کشورهای دیگر هم صادر می‌شود و در برخی محصولات دیگر نیز توان تامین بازار داخلی تا بیش از 80درصد وجود دارد. با وجود افزایش بیش از 30درصدی مصرف مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده از ابتدای شیوع کرونا بازار داخلی تاکنون با کمبود نگران کننده‌ای روبه‌رو نبوده و امروز نیز به‌نظر نمی‌رسد درصورت تامین مواداولیه، مشکلی در بازار و توزیع ایجاد شود. به‌گفته رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی ایران، ظرفیت تولید محصولات بهداشتی و شوینده تا 2.5برابر میزان کنونی است و درصورت نیاز و دسترسی به مواداولیه این توان در واحدهای تولیدی وجود دارد که بازار را تا 2برابر میزان کنونی پوشش دهند.

قیمت‌های کنونی

 به‌رغم توان بالای تولید داخل، بخشی از بازار داخلی در زمینه محصولات شوینده با کالاهای خارجی تامین می‌شود که بدون نیاز به مصوبه‌ای خاص، به‌دلیل افزایش نرخ ارز و هزینه بر شدن واردات رسمی و غیررسمی از ابتدای امسال قیمت‌شان 2 تا 3برابر شده است. از میان اقلامی که با مصوبه جدید انجمن صنایع شوینده افزایش قیمت خواهند داشت، قیمت مایع ظرفشویی در بازار و سوپرمارکت‌ها چیزی بین 8 تا 9هزار تومان برای محصولات داخلی تا 150هزار تومان برای قرص‌های مخصوص ماشین ظرفشویی که وارداتی هستند متفاوت است. 

بسته‌های 500گرمی پودر ماشین لباسشویی بین 6هزارو500 تا 9هزارو500تومان قیمت دارند، هر قالب صابون از 3هزارو500تومان برای انواع ایرانی تا بیش از 25هزار تومان برای خارجی‌ها یا محصولات تحت لیسانس تولید داخل به فروش می‌رسد و قیمت برندهای مختلف مایع دستشویی هم در وزن‌های 500گرمی چیزی بین 11 تا 15هزار تومان است. خمیر دندان از 5هزارتومان برای ایرانی‌ها تا بالای 80هزار تومان برای برندهای خارجی متغیر است.