۰ نفر

یک مقام مسئول:

نرخ خرید زعفران از کشاورزان ۲۰میلیون تومان است

۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۲:۵۳
کد خبر: 476434
نرخ خرید زعفران از کشاورزان ۲۰میلیون تومان است

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزی که برای هر کیلوگرم زعفران ۱۲ میلیون تومان هزینه کرده است چاره‌ای جز فروش دسترنج یکساله اش به هر قیمتی که خریدار عمده تعیین کرده، ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، محسن زنگنه در گفتگوی ۱۸:۳۰ در تشریح دلایل خریداری نشدن زعفران کشاورزان به قیمت مصوب، اعلام کرد: رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران این محصول را به قیمت هرکیلوگرم ۹ میلیون تومان می‌خرد، درحالی که قیمت مصوب ۲۰ میلیون تومان است.

او ادامه داد: همین افراد زعفران را به قیمت ۱۵۰۰ دلار (بیش از ۴۰ میلیون تومان) صادر می‌کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کشاورزی که برای هر کیلوگرم زعفران دستکم ۱۲ میلیون تومان هزینه کرده، چاره‌ای جز فروش دسترنج یکساله اش به هر قیمتی که خریدار عمده تعیین کرده، ندارد.

نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: امکان دریافت وام برای خریداران عمده زعفران فراهم است، اما شورای ملی زعفران به تعهداتش عمل نمی‌کند.
 
در این زمینه بخوانید: 
 

شورای ملی زعفران به تعهداتش عمل نمی‌کند

 
او با بیان این که در مورد محصول زعفران باید کار‌های اساسی و بنیادی زیادی صورت گیرد گفت: ابتدا در زمینه کاشت، داشت و برداشت این محصول باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا زعفران تولید شده به استاندارد‌های روز دنیا نزدیک شود که متولی این امر نیز جهاد کشاورزی است.

محسن زنگنه گفت: موضوع دیگری که باید درباره زعفران به آن توجه شود قیمت‌گذاری و مدیریت توزیع، صادرات و فروش این محصول است که در این باره جلسات زیادی با تولیدکنندگان، صادرکنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان برگزار شد.

او ادامه داد: آنچه مجلس یازدهم در مورد زعفران باید انجام دهد بازنگری در قوانین مربوط به صادرات این محصول و هدفمندکردن آنهاست، زیرا صادرات بی برنامه و بدون استاندارد در مقابل سودآوری بالای این محصول باعث شده که هر چند بیش‌از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران و به ویژه خراسان رضوی تولید می‌شود، اما از لحاظ قیمتی و ارزش افزوده‌ای که وارد کشور می‌شود قابل اعتنا نیست.

رئیس شورای ملی زعفران هم در ادامه برنامه تلفنی اعلام کرد: همه ما قبول داریم که قیمت فعلی برای خرید زعفران از کشاورزان منصفانه نیست.

احتشام افزود: حدود یک هفته زعفران به قیمت مصوب (حدود ۲۰ میلیون تومان) از کشاورزان خریداری شد، اما قرار بود تسهیلات هزار میلیارد تومانی به بازار تزریق شود، که به دلیل بروکراسی‌های بانکی محقق نشد!

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه اظهارنظر کرد: ما حامی تولیدکنندگان هستیم و از مشکلات به وجود آمده برای کشاورزان خیلی ناراحتیم.

او ادامه داد: نگرانیم که با همکاری نکردن اتحادیه ها، کشاورزان دچار ضرر‌های چندصد میلیونی شوند.