۰ نفر

گزارش میدانی از شرایط گل‌فروشان:

گل‌فروشی‌ها پرپر شدند

۳ آبان ۱۳۹۹، ۷:۴۴
کد خبر: 476243
گل‌فروشی‌ها پرپر شدند

گل‌فروشان بیشتر از ۸۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. همچنین به سبب واردات سم و برخی از کودها با ارز نیمایی و افزایش گاه پنج برابری قیمت این اقلام، هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  شب عید که همه کسبه به آن چشم دارند کرکره آنها پایین بود و بعد از عادی شدن شرایط شیوع کرونا و بیرون آمدن مردم از قرنطینه، به سبب رعایت مسائل بهداشتی فروش آنها تغییر چندانی نکرده است. وضعیت گل‌فروشان به گونه‌ای است که «بسیاری از همکاران کرکره را پایین کشیدند و مغازه را تعطیل کردند». آن هم درحالی‌که فروشندگان نهایتا سه تا چهار روز می‌توانند گل را در مغازه نگه دارند و پس از این مدت «دیگر به درد نمی‌خورد. تبدیل به ضایعات می‌شود». براساس آمارها ضرر این صنف در ماه‌های اخیر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 ۵۰۰ میلیارد تومان ضرر

یکی از گل‌فروشی‌های خیابان کارگر شمالی می‌گوید فروشش بیشتر از ۸۰ درصد کاهش داشته ‌است. جمالی مردی میانسال است که ۱۰ سال در این حرفه کار می‌کند. او درباره وضعیت کسب و کار در ماه‌های اخیر می‌گوید: «شب عید سال گذشته که عملا صفر بود. وضع مالی مردم خراب بود منتها گل مهمانی‌های شب عید را می‌خریدند. از اردیبهشت ماه هم که شرایط عادی شد و مردم از قرنطینه بیرون آمدند تاثیر چندانی روی دخل ما نگذاشت. چون دیگر کسی مهمانی و دیدوبازدید نمی‌رفت.» به گفته جمالی وضعیت «کار و کاسبی آن‌قدر خراب شد که بسیاری از همکاران من در مغازه‌شان را بستند. گل جنسی است که مهلت فروش دارد و اگر نهایتا تا چهار روز به فروش نرسد دیگر به درد نمی‌خورد. تبدیل به ضایعات می‌شود.» به گفته رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران بنابر آمار تولیدکنندگان و فروشندگان ضرر ماه‌های اخیر این صنف بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بوده‌است. جمالی می‌گوید: «ما فروشنده‌ایم و بالاخره یک شاخه گل را می‌فروشیم. تولیدکننده‌ای که از او خرید می‌کنم در آستانه ورشکستگی است. مراسم و همه تالارها و سالن‌ها تعطیل شده‌اند در حالی که بخش عمده‌ای از درآمد تولیدکننده‌ها را تامین می‌کردند.»

گل‌فروش دیگری در خیابان فاطمی هم این موضوع را تایید می‌کند: «تولیدکننده‌ها که شرایط سخت‌تری دارند. الان وضعیت بازار گل طوری شده که همه قصد دارند فقط دوام بیاورند گرچه خیلی‌ها هم نتوانستند.» جهانگرد در انتهای راهرویی که از گل‌های چیده شده به وجود آمده نشسته است و با دست به آنها اشاره می‌کند: «تا سه سال پیش کمتر از 20 درصد باری که به مغازه می‌آوردم فروش نمی‌رفت و ضایعات می‌شد. اما الان بالای 90 درصد. اصلا جنس زیادی نمی‌آورم همین‌قدر که صرفا چراغ مغازه روشن باشد. این گل‌ها دو روز است که اینجا مانده‌اند.» او درباره میزان افزایش قیمت گل می‌گوید: نرخ مصوب و رسمی وجود ندارد. وضعیت ما به گونه‌ای است که اگر مشتری یک شاخه گل بیشتر بخرد باید کلاهمان را بیندازیم هوا. همین‌که ضرر نکنیم کفایت می‌کند و جای سود کردن هم نیست چون اگر قیمت‌ها واقعی باشد مردم نمی‌توانند بخرند. شاخه رز هلندی درجه یک تا سه سال پیش 10هزار تومان درمی‌آمد الان رسیده به بالای 20هزار تومان. در چنین وضعیتی برای گل‌فروش همین‌که مشتری از مغازه دست پر بیرون برود کفایت می‌کند.  جهانگرد در مورد گل فروش‌های سر چهارراه و بدون مجوز می‌گوید: با این اوضاع کرونا بعید می‌دانم کسی خرید کند. اما تا پیش از این فروش خوبی داشتند. بعضی از این فروشندگان گل‌هایی را که بیش از یکی دو روز در مغازه‌ها فروش نمی‌رفت می‌خریدند و یکی دو هزار تومان بیشتر می‌فروختند. اما برخی دیگر با تولیدکننده‌ها در ارتباط هستند و بالاخره آنها هم دورریز دارند. موضوع اینجاست که مشتری‌های ما فرق دارند. کسی برای مهمانی یا جشن و ترحیم از گل‌فروش سر چهارراه خرید نمی‌کند. منتها آنها روی بخشی از فروش ما تاثیر منفی گذاشتند. 

 قیمت سم، گاهی 5 برابر بیشتر

کاسبان می‌گویند قیمت سم و کود به شدت افزایش پیدا کرده و با توجه به نرخ ارز قیمت پیاز انواع گل که وارداتی هستند هم گران شده است: «برخی از تولیدکننده‌هایی که می‌شناسم هنوز برای واردات پیاز گل لاله و سنبل عید تصمیم نگرفته‌اند. با دلار 30 هزار تومانی و شرایط قدرت خرید مردم اصلا به صرفه نیست. منطقی هم نیست. الان شرایط جوری است که ملت برای تامین مایحتاج اولیه زندگی هم مشکل دارند چه برسد به توان خرید گل گران.» 

یکی دیگر از مشکلات اساسی گل‌فروشان مالیات است. جهانگرد می‌گوید با توجه به فروشی که داشتند «پرداخت مالیات پارسال هم سخت بود چه برسد به مالیات افزایش‌یافته. چشم کاسب به دخل شب عید است و همه دیدیم که مملکت قرنطینه شد و کاسبی‌ها خوابید. در سال جدید هم که مردم به خاطر رعایت مسائل بهداشتی و سلامتی خودشان از خرید گل امتناع می‌کنند. مراسم و تالارها هم که تعطیل شده است. درست است که مالیات سال گذشته را اخذ می‌کنند ولی کسی باید پاسخگوی ورشکستگی ما هم باشد یا نه؟ دولت اگر به جای وام 12 میلیونی آن هم با کلی دردسر صرفا در اخذ مالیات طرح‌های حمایتی در نظر می‌گرفت کمک بسیار زیادی به گل‌فروشان می‌کرد. کمک که چه عرض کنم بسیاری از همکاران من کرکره را پایین کشیده‌اند و بیکار شده‌اند. شاید شغل بسیاری را نجات می‌داد.» 

دخل صنف گل و گیاه‌فروشان بالای 80 درصد ریزش داشته است. از طرفی با خروج سم و برخی کودها از لیست دریافت‌کنندگان دولتی، قیمت این اقلام حتی تا پنج برابر هم افزایش داشته است. شرایط به گونه‌ای است که بسیاری از تولیدکنندگان برای واردات گل شب عید امسال برنامه خاصی ندارند چراکه با توجه به هزینه‌های تولید و قدرت خرید مردم معتقدند که به صرفه نیست.