۰ نفر

نوسان قیمت در بازار گوشت قرمز

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۸:۳۴
کد خبر: 473806
نوسان قیمت در بازار گوشت قرمز

نرخ خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی به 107و ران گوساله به 110هزار تومان افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، تداوم کشمکش تامین نهاده‌های دولتی و رشد هزینه تمام‌شده تولید زمینه کاهش عرضه و افزایش قیمت 5تا 17هزار تومانی قیمت انواع گوشت قرمز گوساله و گوسفندی در بازار خرده فروشی را فراهم کرد.

 بررسی قیمت خرده فروشی انواع گوشت قرمز گوسفندی، گوساله و گاوی از نیمه هفته گذشته تا مدت مشابه هفته جاری حاکی از تداوم سیر صعودی قیمت این اقلام در بازار خرده فروشی است. قیمت خرده فروشی هرکیلوگرم گوشت لاشه(شقه) و سردست گوسفندی که در روزهای پایانی هفته گذشته به 93هزار و 500تومان رسیده بود از ابتدای هفته جاری با افزایش 13هزار تومانی به 107هزار تومان رسید و نرخ هر کیلوگرم گوشت ران گوساله با افزایش 17هزار تومانی از 93هزار تومان به 110هزار تومان افزایش یافت. همچنین هفته گذشته قیمت هر کیلوگرم ران و راسته گوسفندی 109هزار، قلوگاه گوسفندی 75هزار و ران کامل گوسفندی 117هزار تومان بود که از هفته جاری باز هم افزایش قیمت 5تا 17هزار تومانی را شاهد بوده است. بررسی قیمت خرده فروشی انواع گوشت گوساله و گاوی در هفته گذشته نیز نشان می‌دهد؛ گرچه قیمت انواع گوشت گوسفندی و گوساله در فروشگاه‌های مختلف بنابر نوع گوشت عرضه شده و محل واحد صنفی متغیر بود، اما به‌طور متوسط قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت مخلوط و سر دست گوساله 89هزار، ران گوساله 92هزار، چرخ کرده مخلوط گوسفندی و گوساله 78هزار و گوشت شتر تازه 133هزار تومان بود. قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم ران گوساله از مرز 110هزار تومان عبور کرد.

گرانی علوفه و افزایش قیمت گوشت

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با بیان اینکه از ابتدای هفته جاری قیمت گوشت گاوی ۴ تا ۵ هزارتومان و گوشت گوسفندی بیش از ۲هزارتومان افزایش داشته است، گفت: گوشت گاوی از ابتدای هفته و گوشت گوسفندی نیز از روز یکشنبه این هفته با افزایش قیمت همراه شده است که این افزایش قیمت در گوشت گوساله و گاوی بیشتر از انواع گوشت گوسفندی بوده است. علی اصغر ملکی مشکلات تامین و گرانی علوفه دامی را عامل این گرانی دانست و تأکید کرد، اکنون در 6‌ماه دوم سال هستیم و نهاده‌های دامی و علوفه گران شده و دامداران مجبور به افزایش قیمت دام‌هایشان هستند. او افزود: تقاضا برای خرید گوشت قرمز افزایش چندانی نداشته و نرخ انواع گوشت گوسفندی و گوساله در آینده نیز بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد. اظهارنظر رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در زمینه افزایش 2تا 5هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله و گوسفندی در حالی است که مشاهدات میدانی  در مغازه‌های خرده فروشی گوشت قرمز گوسفندی و گاوی در برخی مناطق شهر تهران نشان می‌دهد دیروز(دوشنبه) قیمت هر کیلو شقه(لاشه) گوسفندی تا ۱۰۷ هزارتومان و قیمت هر کیلو گوشت ران گوساله نیز با قیمت ۱۱۰ هزارتومان در خرده فروشی‌های سطح شهر تهران به مشتریان عرضه شد.

قیمت دلاری گوشت قرمز

کمبود و گرانی برخی نهاده‌های تولید دام و طیور مانند کنجاله سویا، جو و ذرت فصل مشترک گلایه تولید‌کنندگان مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز گوسفندی و گاوی است. عاملی که باعث عبور نرخ هر کیلوگرم مرغ تازه از مرز 22هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به بیش از 31هزار تومان شد. تولید‌کنندگان با تأکید بر اینکه فقط 30درصد نهاده‌های تولید و دارو و ویتامین مورد نیاز آنها با نرخ ارز دولتی تامین می‌شود از تأثیر شدید نوسان نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز خبر می‌دهند؛ زیرا گرانی دلار موجب افزایش 3تا 4برابری نرخ بازار آزاد نهاده‌ها به‌خصوص کنجاله سویا و ذرت شده است. از سوی دیگر افزایش نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی، صادرات انواع مواد پروتئینی به کشورهای همسایه را مقرون به صرفه کرده است. با عبور نرخ دلار از مرز 31هزار تومان و رشد هزینه تمام‌شده تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز و رشد نسبی تقاضا در فصول سرد سال دست تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت بازتر شده است. به‌خصوص اینکه اکنون عرضه انواع دام سبک و سنگین به‌دلیل پایان فصل کمتر شده و دامداران به فکر تامین علوفه برای پرورش احشام در فصول سرد سال برای عرضه در سال آینده هستند.