۰ نفر

معاون فنی و امور گمرکی اعلام کرد:

تسریع در تخلیه بیش از یک میلیون تن کالا از بنادر گمرکی کشور

۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۰:۲۶
کد خبر: 473195
تسریع در تخلیه بیش از یک میلیون تن کالا از بنادر گمرکی کشور

معاون فنی و امور گمرکی ایران گفت: تعداد ۱۵فروند شناور حاوی ۵۸۶هزار تن کالای اساسی در حال تخلیه و ۱۰فروند دیگر با ۵۸۴هزار تن اقلام اساسی منتظر پهلوگیری در لنگرگاه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد جمال ارونقی با اشاره به سه میلیون و ۴۰۲ هزار تن کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور، اظهار داشت: از این میزان حدود ۲ میلیون و ۳۷۶ هزار تن از کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) دپو شده است که ذرت با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن در صدر کالاهای موجود قرار دارد.

وی با اشاره به سه میلیون و ۷۹۱ هزار تن موجودی کالاهای غیراساسی غیرکانتینری، تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد این اقلام را مواد اولیه، اجزاء و قطعات، تجهیزات مربوط و مواد واسطه ای مرتبط با خطوط تولید، همچنین ماشین آلات مربوط به واحدهای تولیدی و لوازم و تجهیزات مربوط به پروژه های راهبردی و ملی تشکیل می دهد.

وی، تعداد کل کانتینرهای موجود در بنادر کشور را ۱۰۲ هزار تی.ای.یو برشمرد و خاطرنشان کرد: این تعداد، کل کانتینرهای موجود در بنادر کشور در رویه های مختلف را نشان می دهد اما تعداد کانتینرهای پُر وارداتی بالغ بر ۳۰ هزار باکس است که محتوای آنها برنج و اقلام غیراساسی است.

ارونقی تاکید کرد: امیدواریم با اجرای تصمیمات مهم اتخاذ شده پس از سفر معاون اول رییس جمهور به استان هرمزگان، روند ترخیص کالاهای اساسی و غیراساسی از گمرکات کشور تسهیل و تسریع شود.

پیش از این نیز اعلام شده بود که در پنج ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰ میلیون تن کالای اساسی در ۲۵ گروه کالایی با ارزش بالغ بر ۴.۷ میلیارد دلار از گمرکات وارد کشور شده که با وجود شرایط بحرانی کرونا و تحریم های اقتصادی، این آمار رکورد جدیدی در ترخیص اقلام اساسی و ضروری مورد نیاز کشور در مقایسه با آمار سال های گذشته به شمار می رود.