۰ نفر

به دلیل اختلاف قیمت ارز؛

قاچاق محصولات پروتئینی زیاد می‌شود؟

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۱
کد خبر: 472990
قاچاق محصولات پروتئینی زیاد می‌شود؟

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور با بیان اینکه گرانی محصولات پروتئینی ربطی به صادرات ندارد، گفت: احتمال افزایش قاچاق این محصولات به دلیل اختلاف قیمت ارز وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مجید موافق قدیری با بیان اینکه در یک سال گذشته قیمت گوشت مرغ ٣٨ درصد و تخم مرغ ١٠٨ درصد افزایش یافته است، گفت: در حالی که برخی صادرات را دلیل این گرانی عنوان می‌کنند، صادرات را نمی‌توان متهم اصلی این گرانی عنوان کرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درباره تخم مرغ در شرایطی که بیش از یک میلیون تن تخم مرغ داخل کشور تولید می‌شود، امکان صادرات حدود ٥٠ هزار تن تخم مرغ در سال وجود دارد.

قدیری اضافه کرد: «ممنوعیت» صادرات یا واردات در اقتصادهای پیشرفته دنیا سال‌های طولانی است که منسوخ شده و روش‌های دیگری برای حمایت از تولید داخلی جایگزین شده که البته افزایش تعرفه یکی از این روش‌ها است.

این فعال بخش خصوصی افزود: افزایش نرخ ارز، انگیزه صادرات را افزایش داده و از طرفی به دلیل ممنوعیت صادرات، انگیزه برای قاچاق محصولات پروتئینی وجود دارد و قاعدتاً برای دولت نیز نظارت بر این مساله و کنترل آن امری بسیار دشوار است و قاچاق هم پر هزینه‌ای خواهد بود.