۰ نفر

وظایف مدیر بازرگانی

۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 472453
وظایف مدیر بازرگانی

امروزه رشته‌های مدیریت، بازار داغی در بین افراد جامعه دارد و از عمده ترین دلایل آن نیز می توان به چشم انداز خوب و آینده‌ی شغلی مناسب آن اشاره داشت. یکی از شاخه‌های پرطرفدار مدیریت، مدیریت بازرگانی است که به نوبه‌ی خود در فضای توسعه و بازار کار، جایگاه ویژه ای دارد و نقش مهمی در چرخه ی اقتصادی کشور ایفا می‌کند.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

همانطور که از واژه‌ی مدیریت بازرگانی پیداست، این رشته به موضوعاتی همچون نحوه‌ی مدیریت و سازماندهی یک مجموعه‌ی بازرگانی، کنترل و نظارت بر ورودی‌ها و خروجی‌ها و برنامه ریزی برای رشد و سودآوری، می پردازد. از جمله گرایش‌های رشته‌ی مدیریت بازرگانی می‌توان به مدیریت بازرگانی بین الملل، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی و... اشاره کرد.

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی با تحصیل در هر یک از این شاخه‌ها، از جمله مدیریت بازرگانی بین الملل، مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، پس از فراگیری مباحث مربوطه  با کسب مهارت‌های مرتبط با تکنولوژی و نحوه‌ی استفاده از تکنیک‌ها و چگونگی تجزیه و تحلیل اطلاعات، می‌توانند در سازمان‌های بازرگانی و موسسات و شرکت‌ها به فعالیت بپردازند. شرکت‌هایی که فعالیت آن‌ها مرتبط به امور بازرگانی و بازاریابی است.

اهداف فردی و اجتماعی در رشته مدیریت بازرگانی

همچنین این امکان برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی وجود دارد که بتوانند کسب و کار خود را راه اندازی کرده و به عنوان یکی از کارآفرینان در جهت توسعه و بهره وری در ابتدا برای خود و پس از آن برای کشور و جامعه گام بردارند. لذا آشنایی فارغ التحصیلان این رشته که علاقمند به راهیابی در بازارکار هستند، با وظایف مدیر بازرگانی اهمیت بسیاری دارد .

آشنایی با وظایف مدیر بازرگانی

برای یک موسسه بازرگانی همه روزه ممکن است فرصت‌های ویژه‌ای پیش آید. نکته‌ای که بسیار اهمیت دارد، این است که بتوان این فرصت‌ها را شناسایی و از آنها در جهت توسعه و سودآوری استفاده کرد و البته که ایجاد موقعیت‌های مناسب و استفاده از این موقعیت‌ها، از وظایف مدیر بازرگانی است. یکی دیگر از مهم ترین وظایف مدیر بازرگانی این است که بتواند در فضای رقابتی که امروزه در بین شرکت‌ها و مجموعه‌های بازرگانی وجود دارد، جایگاه خود را حفظ نموده و علاوه بر آن در ارائه خدمات به مشتریان به خوبی عمل کند.

همچنین وظایف مدیر بازرگانی شامل نظارت و تهیه ی گزارش از تمام اقلام خریداری شده نیز می‌باشد تا با ارزیابی آن ها بتواند ورودی و خروجی شرکت را کنترل کند. هنگامی که کنترل دقیق بر روی خرید و فروش موسسه صورت بگیرد، آنگاه می‌توان راحت‌تر میزان سود و سرمایه‌ای که در شرکت در جریان است را محاسبه نمود.

شناسایی کردن نیاز بازار نقش مهمی در میزان عرضه و تقاضا و پیدا کردن تامین کننده مناسب در جهت خرید باکیفیت و مقرون به صرفه دارد. این نوع نگاه می تواند کیفیت محصول و همچنین قیمت آن را کنترل کند که در نهایت منجر به رضایت مشتری و کارفرما شودو همین کسب رضایت حداکثری، از مهمترین وظایف مدیر بازرگانی به شمار می‌رود.

نقش مدیر بازرگانی در تبلیغات موفق و یافتن سرمایه گذار

مدیر بازرگانی وظیفه دارد تا برنامه ریزی موثری در جهت تبلیغات محصولات داشته باشد؛ چرا که هرقدر هم تولیدات یک مجموعه باکیفیت و دارای بهای تمام شده کمتری باشد، اگر تبلیغ مناسبی از آن وجود نداشته باشد و در راستای شناخت آن در جامعه قدمی برداشته نشود، سودی برای تولید کنندگان همراه نخواهد داشت. از همین رو، یکی از وظایف مدیر بازرگانی، تبلیغات مناسب و بازاریابی درست در بین مصرف کنندگان می‌باشد .

در هر مجموعه بازرگانی برای تولید و ارائه ی بهتر خدمات علاوه بر نیاز به کالای اولیه‌ی مناسب، یافتن سرمایه گذارهایی که بتوانند کمبود‌های بودجه‌ای را جبران نموده و سرمایه بیشتری به مجموعه تزریق کنند نیز اهمیت بسیاری دارد. پس در حقیقت جذب سرمایه گذاران و قانع کردن آنان، با برنامه ریزی درست در تقسیم سهام و منافع از وظایف مدیر بازرگانی است. .

دانستن وظایف مدیر بازرگانی و مدیریت بازاریابی بسیار مهم است؛ اما نباید از ویژگی‌های فردی مدیر بازرگانی غافل شد؛ از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صادق و امانت دارد باشد.
  • دلسوز باشد.
  • به مباحث پرداخت‌های ارزی و سیتم‌های پرداخت بین المللی آگاهی کاملی داشته باشد.
  • بازاریابی محتوای محصول خود در سطح بین الملل را به خوبی بلد باشد.
  • به مباحث روز فروش سیستمی و اینترنتی آگاه باشد.
  • وظیفه شناس باشد که بتواند وظایف خود را به نحواحسن انجام دهد.
  • از مدیریت بحران آگاهی داشته باشد تا در شرایط بحرانی به وجود آمده، تحلیل مناسبی از موقعیت‌ها داشته و با مهارت‌هایی که دارد، شرایط را مدیریت و سازماندهی کند.

آشنایی با مدیریت بازرگانی بین الملل و مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

از گرایش‌های مهم و کاربردی مفهوم مدیریت بازرگانی، مدیریت بازرگانی بین الملل است که اساسا دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه با تسلط بر روابط عمومی بالای بین المللی، می‌توانند درهای شرکت خود را بر روی اقتصاد دنیا بگشایند؛ چراکه امروزه شرکت‌ها رقابت تنگاتنگی با هم‌صنفان خود داشته و برای تثبیت و ارتقای جایگاه خود نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین المللی نیز نیاز به بازارهای خارجی دارند.

از این رو با تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی بین الملل و آگاهی نسبت به بازارهای بین المللی می‌توانند نسب به واردات کالاهای اولیه مورد نیاز و همچنین فروش و صادرات اقلام تولیدی خود در بازارهای خارجی اقدام کنند که این امر موجب سود آوری بیشتر برای شرکت و همچنین پویایی اقتصادی و سیاسی کشور می‌شود .

مهارت؛ مهارت و مهارت...

دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی با یادگیری مهارت‌هایی چون شناخت بازار و انواع مصرف کنندگان کالا و خدمات و همچنین با ارزیابی دیتاهای موجود، می‌توانند بهترین تصمیم را اتخاد کرده و موفقیتهای عمده‌ای را نصیب شرکت خود کنند.

بازاریابی نقش مهمی در اقصاد امروزه ایفا  کنند؛ اما پیش از آن نیز مهم است که یک مدیر بازرگانی، مهارت‌های متعددی را با توجه به شرایط اقتصادی و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی خود داشته باشد و بتواند در هر لحظه‌ی مهم از تولید و حیات اقتصادی شرکت خود، بهترین تصمیم ممکن را بگیرد.

از آن جایی که شناخت دقیق بازار و آشنایی با نیازهای جامعه و تحلیل و بررسی آنها از اصول مهم بازاریابی است، در مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی دانشجویان به بررسی و جذب منابع ارزان قیمت در جهت کسب سود بیشتر برای شرکت و به ویژه برای سهامداران و در نتیجه افزایش ثروت و سرمایه می‌پردازند.

علاوه بر امور مالی، چه کسی کنترل ضرر و زیان‌ها را بر عهده دارد؟!

یکی دیگر از مسائل مهم مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی کنترل و نظارت و جلوگیری از ضرر و زیان‌ها در مقابله با ریسک‌هایی است که شرکت را تهدید می‌کند. مخاطبان باید در مفهوم مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی یاد بگیرند که چگونه این ریسک‌ها را شناسایی، کنترل و در نتیجه شرکت‌ها را در رویارویی با این مشکلات حفظ کنند و در واقع به نوعی از بوجود امدن آثار ضرر و زیان‌ها پیشگیری کنند.

 

اگر به دنبال آن هستید تا در رابطه با مدیریت بازرگانی و وظایف مربوط به آن اطلاعات جامع و کاملی به دست آورید و به یک مدیر بازرگانی حرفه‌ای تبدیل شوید، بد نیست که سری هم به وبسایت ماهان تیموری (mahanteymouri.com)، ارائه دهنده‌ی برترین دوره هوش مالی بزنید و کیفیت‌ها را مقایسه کنید.

به یاد داشته باشید که بی دلیل نیست که دوره هوش مالی وآموزش های  مدیریتی ماهان تیموری انتخاب حرفه‌ای ترین‌ها است... ما به موفقیتتان در کسب و کار و یادگیری امور، وظایف و روحیه مدیریتی می‌اندیشیم.