۰ نفر

حقوق دو ماهت را بده، یک‌دست قابلمه ببر!

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 471705
حقوق دو ماهت را بده، یک‌دست قابلمه ببر!

مرکز آمار ایران می‌گوید تورم شهریور در گروه کالاهای بادوام که شامل لوازم خانگی هم می‌شود، 11درصد بوده است. و این فقط نرخ تورم یک‌ماه است و این افزایش قیمت هر‌ماه تکرار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این روزها تلاش برای خراب‌نشدن لوازم زندگی و حفاظت دقیق از آنها دغدغه مردم شده است. نوشته: «الان یک شغل خیلی رونق پیدا کرده؛ صافکار لوازم خانگی.» راست نوشته. همسایه روبه‌رویی‌مان بعد از سفر چندروزه آمده بود خانه و در بدو ورودش با بوی بدی مواجه شده بود. در نبودش یخچال خراب و خاموش شده و بو گرفته بود. می‌گفت: «وقتی فهمیدم یخچال خراب است فقط دودستی زدم توی سرم. در این گرانی خدا‌خدا می‌کردم تعمیرشدنی باشد. مثلاً چطور می‌خواستم یک یخچال‌فریزر دیگر جایگزینش کنم؟ تعمیرکار آمد و وراندازش کرد و این‌طرف و آن‌طرف رفت و گفت فقط ترانس برق سوخته است! آن‌قدر خوشحال شدم که گفتم هر چه می‌خواهد به او می‌دهم، اما خدا خیرش بدهد فقط هزینه رفت‌وآمدش را گرفت و رفت. یعنی اگر اتفاقی برای یخچال می‌افتاد من چه می‌کردم؟ دیگر یخچال یکی از لوازم ضروری زندگی هم هست، مثلا لباسشویی نیست که بگویی خب لباس‌هایم را با دست می‌شویم. بدون یخچال که نمی‌شود!» با نگاهی به قیمت‌ها می‌توان متوجه شد که نگرانی او بی‌دلیل نبوده است. مدل‌هایی از یخچال و فریزر سامسونگ در بعضی فروشگاه‌ها شده است 77میلیون تومان و یکی از مدل‌های سایدبای‌ساید ال‌جی 92میلیون تومان. یخچال و فریزر ایرانی امرسان هم 18میلیون تومان است و بعضی مدل‌های یخچال و فریزر ایرانی دیگر یعنی اسنووا هم تا قیمت 35میلیون تومان به فروش می‌رود.

خاطره تلخ خراب‌شدن لوازم خانه

حالا دیگر آدم‌ها در صفحات اجتماعی‌شان راهکار می‌دهند که چطور لوازم خانگی را نگه داریم که خراب نشوند و شعارهایی می‌دهند شبیه به اینکه «بهترین محافظت، استفاده درست است». حق هم دارند؛ مثلا ماشین لباسشویی 3میلیون تومانی 3سال پیش، حالا شده است 24میلیون تومان! یعنی 8برابر! 

فریبا چندوقت پیش عزمش را جزم کرد تا ماشین لباسشویی خانه‌اش را بعد از سال‌ها عوض کند؛ «وقتی قیمت‌ها را دیدم شوکه شدم و فهمیدم که نمی‌توانم مثل یک آدم عادی بروم مغازه و میلیون‌ها تومان پول بدهم و یک ماشین لباسشویی به خانه بیاورم. پس تصمیم گرفتم از یک کانال تلگرامی که دائما تبلیغ فروش لوازم خانگی از شهر بانه را می‌کرد و قیمت‌هایش بسیار معقول بود، خرید کنم. مثلا قرار بود لباسشویی ال‌جی برایم بیاورند، اما وقتی آوردند و در خانه آن را باز کردیم متوجه شدیم لباسشویی از یک برند ایرانی است که به جای ال‌جی به ما انداخته بودند و داخل کارتن تقلبی ال‌جی گذاشته و رویش هم برچسب و اسم تقلبی ال‌جی را زده بودند. خیلی پیگیر شدم تا پولم را پس بگیرم و ماشین لباسشویی را پس بدهم، اما راه به جایی نبردم. جای تأسف دارد که کلاهبرداران از ناتوانی مالی مردم چنین سوءاستفاده می‌کنند. من لباسشویی ساخت داخل را اگر مفت هم می‌دادند نمی‌خواستم! حالا به اجبار و با تقلب، یکی را به من انداخته‌اند.»

هانیه از خاطره بدی که درباره خراب‌شدن اتوی برقی خانه‌شان دارد می‌گوید؛ «با برادرم رفتیم خیابان جمهوری تا اتو بخریم. با دیدن قیمت‌ها برق از سرمان پرید. فکر هم نمی‌کنم اگر صبر کنیم و حتی اگر قیمت دلار هم کاهش یابد، دیگر این قیمت‌ها مثل سابق شود. تا به حال یاد ندارم چیزی ارزان شده باشد. یک اتو بخار فیلیپس شده است 2میلیون تومان و اتو بخار بوش 2میلیون و 500هزار تومان. تازه فروشنده می‌گفت اینها قیمت قبل است! و اگر نخریم بعدا باید  2برابر پول بدهیم.» او ادامه می‌دهد: «اصلا اینها چیست که من می‌گویم؟ قاشق و چنگال مگر چیست که یک سرویس آن 2 تا 3میلیون تومان قیمت دارد؟ یک سرویس پخت‌وپز هشت‌پارچه تفال 6میلیون تومان است؛ یعنی حقوق 2ماهت را بده یک دست قابلمه بخر!».

بازار دست‌دوم فروشی نیز در این میان داغ است؛ یعنی مردم در مرحله اول سعی می‌کنند لوازم زندگی را سالم نگه دارند و اگر دیگر چاره‌ای نبود، خیلی‌ها به سراغ خرید لوازم دست‌دوم می‌روند. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد در موارد زیادی برای خرید جهیزیه نیز به‌دست‌دوم فروشی‌ها مراجعه می‌شود. حتی خیلی از مردم قدرت خرید اجناس ایرانی را نیز ندارند.

ارزان کردیم، خریدار نیامد

یکی از فروشندگان لوازم خانگی  با بیان اینکه مردم دیگر لوازم خانگی را از سبد خریدشان خارج کرده‌اند، می‌گوید: «بازار، خالی است. با وجود آنکه قیمت‌ها را در بعضی موارد حتی ارزان‌تر هم کرده‌ایم، خریداری وجود ندارد. مشکل فقط کرونا نیست. مشکل درآمدهای مردم است. الان همه تا جایی که بتوانند سعی می‌کنند لوازم خود را خوب نگه دارند و در بدترین حالت اگر خراب هم شد، آن را تعمیر و دوباره استفاده کنند».

یک فروشنده دیگر نیز می‌گوید: «الان دغدغه مردم قیمت کره و تخم‌مرغ است. مردم حتی برای خورد و خوراک روزانه‌شان هم مشکل دارند. طرف با خودش می‌گوید حالا لوازم خانگی بوش نداشته باشم، آسمان به زمین نمی‌آید. بیشتر لوازم خانه در انبارهایمان دپو شده است و فقط روزها می‌آییم مغازه و تقریبا هر روز بیکاریم. خیلی از مغازه‌های لوازم خانه تغییر شغل داده‌اند یا به‌طور کل فروش را تعطیل کرده‌اند. بعید می‌دانم این مشکلات در کوتاه‌مدت حل شود. قیمت دلار هر روز بالاتر می‌رود و همین اجناس از قبل مانده را نیز نمی‌توانیم بفروشیم».

خرید اجباری لوازم ایرانی

اما یکی از فروشندگان لوازم خانگی از اینکه مردم به سمت خرید لوازم خانگی ایرانی گرایش پیدا کرده‌اند، خوشحال است؛ «حداقل تولید و فروش این اجناس بهتر شده است. من در مغازه‌ام بیشتر اجناس ایرانی دارم و فروش آنها از سابق هم بهتر است. خیلی از خریداران جهیزیه، کل لوازمشان را از ما و از برندهای ایرانی تهیه می‌کنند.»

اما مشتریان دیدگاه متفاوتی دارند، حمیده، زنی میانسال که به گفته خودش 3سال پیش برای دخترش جهیزیه خریده بود، می‌گوید: «آن موقع می‌گفتم چقدر همه‌‌چیز گران است و وحشت کرده بودیم. حالا را که می‌بینم می‌فهمم آن موقع شرایط نسبت به امروز عالی بود! خدا به جوان‌ها رحم کند. نمی‌دانم چطور می‌خواهند زندگی‌شان را شروع کنند».

او درباره تمایلش نسبت به خرید لوازم خانگی با برند ایرانی می‌گوید: «همیشه تبلیغ می‌کردند که لوازم خانگی ایرانی بخرید. بالاخره موفق شدند و حالا مردم به اجبار به سمت لوازم ساخت داخل که ارزان‌تر هستند روی آورده‌اند. اما این لوازم نه کیفیت لازم را دارند و نه اینکه سازندگان آنها به رضایت مشتری اهمیت می‌دهند. خدمات پس از فروش ندارند یا اگر هم داشته باشند با هیچ ترفندی نمی‌توانید از این خدمات استفاده کنید. حتی پس‌دادن اجناس که در دنیا بسیار جا افتاده است، در اینجا شبیه یک شوخی است».