۰ نفر

تخت گازنوشیدنی‌ها در بازار

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۷:۳۹
کد خبر: 471313
تخت گازنوشیدنی‌ها در بازار

با شیوع ویروس کرونا و رکود اقتصادی اصناف و کسب و کارهای مختلف آسیب دیدند اما شاید مهم‌ترین حوزه‌ای که از این مساله آسیب دید بخش گردشگری و زیرمجموعه‌های آن بود. تعطیلی سفر و گردشگری آن هم در ۶ ماه اول سال باعث شد که مصرف آب بسته‌بندی و نوشیدنی‌ها به حداقل برسد زیرا به دلیل ساختار زیربنایی کشور در هر نقطه‌ای که آب لوله‌کشی وجود داشته باشد می‌توان آب آن را خورد البته استثنائاتی وجود دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با وجود مصاحبه‌های قبلی هیات‌رئیسه انجمن تولیدکننده آب آشامیدنی و معدنی و همچنین مدیران انجمن ماء‌الشعیر مبنی بر عدم افزایش قیمت به دلیل رکود و کمبود مشتری اما از نیمه تیر ماه شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم به طوری‌که آب معدنی ۵/ ۱ لیتری از بطری ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان رسید و در حوزه نوشیدنی‌های مالت نیز شاهد ۲۵ درصد افزایش قیمت بودیم.

در حوزه نوشابه‌های گازدار افزایش قیمت شیب تندتری داشته است در حالی‌که در ابتدای تیرماه در همین صفحه گزارش میدانی از وضعیت نوشیدنی منتشر شد و قیمت نوشابه کوکاکولا 5/ 1 لیتری 5 هزار و 400 تومان بود، امروز بعد از گذشت دو ماه قیمت آن با حدود 40 درصد افزایش به 7 هزار  و 500 تومان رسیده است. سایر برندها نیز افزایش بیشتری داشته‌اند به طوری‌که کانادادرای 9 هزار و 500 تومان فروخته می‌شود. البته قیمت عمده‌فروشی نوشابه در انبار نفت به ازای هر بوکس 40 هزار تومان است که قیمت هر نوشابه نزدیک به 6 هزار و 700 تومان می‌شود. این درحالی است که ویزیتورها و عاملان پخش اعلام کردند قیمت نوشابه در ماه آینده باز هم افزایش پیدا می‌کند.وضعیت نوشیدنی‌های پایه مالت نیز همین‌گونه است به طوری‌که در تیر ماه بطری یک لیتری دلستر بهنوش 6 هزار تومان بود اما اکنون قیمت تک‌فروشی آن به 8 هزار تومان رسیده است. از سوی دیگر انتشار اخبار کذب مبنی بر استفاده از بطری‌های بازیافتی به نقل از حمیدرضا کمال‌علوی دبیرانجمن ماءالشعیر وضعیت این بازار هم بدتر کرد.پیمان فروهر دبیر انجمن تولیدکنندگان آب معدنی و آشامیدنی  در خصوص آخرین وضعیت این صنعت گفت: ما جزو صنایعی هستیم که از کرونا بیشترین آسیب را دیده به طوری‌که می‌توان گفت 90 درصد فروش ما در احجام کمتر از نیم لیتر یعنی بطری 300 یا 200 سی سی و آب‌های لیوانی از دست رفت زیرا عمده مصرف آنها در رستوران‌ها، باشگاه‌ها، سفر، سینما، میهمانی‌ها و عروسی‌ها و همایش‌ها بود که خب تمام این رویدادها به خاطر کرونا به صفر رسید؛ همین امر باعث شد نیمی از کارخانه‌های صنعت ما تعطیل شوند زیرا این بازار به حدی در سال‌های قبل رونق داشت که برخی کارخانه‌ها فقط با هدف تولید احجام کم طراحی و راه‌اندازی شدند.در کنار تمام اینها کاهش قدرت اقتصادی مردم و محافظه‌کار شدن آنها در تامین مایحتاج و خرید روزانه ضربه دیگری به صنعت ما زد زیرا حوزه ما آسان‌ترین جایگزین را دارد و آن هم آب شهری است. ما خیلی راحت دچار چالش می‌شویم و بسیار مستعد ضربه خوردن هستیم.در کنار تمام اینها قیمت مواد اولیه ما ساعتی شده است مثلا وقتی قیمت درب  بطری می‌گیریم فروشنده می‌گوید این قیمت تا دو ساعت اعتبار داره تا اون موقع تصمیم خودتان را بگیرید. در سایر حوزه‌ها نیز وضعیت همین‌گونه است به طوری‌که اعتبار دو ساعته قیمت‌ها در صنعت ما عرف شده است.در حوزه پت هنوز به وضعیت سال 97 و کمبود کالا نرسیده‌ایم اما قیمت‌ها سرسام‌آور شده به طوری‌که امروز(چهارشنبه گذشته) در بورس کالا قیمت هر کیلو پت به 20 هزار تومان رسید یعنی در بازار آزاد با احتساب هزینه حمل و نقل قیمت آن 28 هزار تومان می‌شود. قیمت بطری و لیبل نیز بیش از دو برابر شده است. با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش فروش تصمیم هیات‌مدیره امسال این بود که افزایش قیمت نداشته باشیم چون بازار فروش ما فصلی است و فروش اصلی ما در 6 ماه اول سال است. هر سال در آخر فروردین افزایش قیمت را اعمال می‌کردیم اما امسال تصمیم گرفتیم این کار را نکنیم اما بعد از گذشت چهار ماه و نیم وضعیت مواد اولیه و افزایش هزینه‌ها به قدری شد که دیگر توان ادامه دادن با قیمت‌های سال قبل را نداشتیم و به ناچار مجبور شدیم 20 درصد افزایش را اعمال کنیم.

وی در خصوص فعالیت کارخانه‌ها گفت: نزدیک به 200 کارخانه فعال در حوزه تولید آب معدنی و آب آشامیدنی با ظرفیت و احجام مختلف وجود دارد که در 6 ماه اول امسال بیش از 50درصد آنها تعطیل و کارگران آن بیکار شدند، این درحالی است که بزرگان این صنعت نیز با کاهش شیفت و کم کردن ظرفیت مشغول به فعالیت هستند و فقط می‌خواهند کارگر بیکار نشود وگرنه بحث سود و آورده مالی دیگر در این صنعت مطرح نیست.در صورت ادامه این وضعیت آنها نیز مجبور به تعطیل خواهند شد. به طور کلی اگر تغییری در اوضاع داخلی و خارجی کشور رخ ندهد و وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند صنعت کشور روزگار خوبی نخواهد داشت و نیمه دوم سال بسیار سخت خواهد بود. شب عید شاهد تعطیلی گسترده صنایع غذایی و آشامیدنی خواهیم بود زیرا قدرت اقتصادی مردم بیش از امروز کاهش خواهد یافت و دیگر توان پرداخت هزینه بسته‌بندی نخواهند داشت. از طرف دیگر بازار و مردم دیگر ظرفیت افزایش قیمت بیش از این را ندارند، بنابراین شاهد تعطیلی و بیکاری گسترده در این حوزه خواهیم بود. با وجود آنکه مدیران انجمن تولیدکننده نوشیدنی فعلا هرگونه افزایش قیمت را رد می‌کنند اما فعالان این حوزه و بنکداران پیش‌بینی می‌کنند که در ماه آینده افزایش قیمت خواهیم داشت که مهم‌ترین علت آن محدودیت در مواداولیه و شدت گرفتن تحریم‌ها و بالا رفتن هزینه نقل و انتقال مالی برای واردات است.