۰ نفر

خروج قارچ از سبدهای خرید

۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۵۴
کد خبر: 470838
خروج قارچ از سبدهای خرید

شیوع کرونا از یک‌سو و وضعیت نامناسب اقتصادی مردم از سوی دیگر تقاضا برای خرید قارچ را کاهش داده و سرانه مصرف این ماده غذایی باارزش در کشور افت محسوسی داشته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده بیشتر خانواده‌ها اقلام اساسی را در اولویت خرید قرار دهند و از هرآنچه ضروری به‌نظر نمی‌رسد، چشم‌پوشی کنند تا بتوانند از پس تامین مایحتاج اصلی برآیند. یکی از اقلامی که به‌نظر می‌رسد تعداد زیادی از مردم آن را از سبد خرید خود خارج کرده‌اند، قارچ است. این محصول البته از ناحیه کرونا هم آسیب زیادی دید و تعطیلی طولانی‌مدت و محدودیت فعالیت رستوران‌ها، فست‌فودها و هتل‌ها تقاضای خرید آن را به‌شدت کاهش داد. 

براساس آمار 50درصد قارچ تولیدی کشور در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا استفاده می‌شود و ادامه محدودیت فعالیت این مراکز مصرف قارچ را به‌شدت کاهش داده است. حالا به‌نظر می‌رسد این کاهش تقاضای خرید، تولید را هم با کاهش زیادی مواجه کرده و تولیدکنندگان این محصول شرایط چندان مناسبی ندارند. عضو هیأت مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ از افت تولید قارچ در کشور خبر داده و گفته است: براساس آمار و اطلاعات تولید نسبت به سال گذشته 20درصد کاهش داشته است و دیگر جوابگوی تقاضا نیست. محمدحسن افشار در رابطه با وضعیت تولید قارچ خوراکی افزوده است: به‌دلیل کمبود و تعیین مواداولیه، افت تولید را تجربه می‌کنیم، زیرا بحران صنعت مرغداری به نوعی به تولید قارچ منتقل شده؛ چراکه برای پرورش قارچ از کود مرغ و کاه و کلش گندم استفاده می‌شود و در بسیاری از موارد کود مرغی موجود نیست. به گفته وی، تولید 20 تا 30تنی قارچ در سال گذشته اخیرا به 15و 14تن کاهش یافته و این در حالی است که براساس آمار جهانی، ایران ششمین کشور تولیدکننده قارچ در دنیاست.

 سالانه ۱۱‌میلیون تن قارچ در دنیا تولید می‌شود که ایران با تولید ۱۸۰‌هزار تن از این محصول، در رتبه ششم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ قرار دارد.