۰ نفر

از ۳۱شهریور هیچ کارت بازرگانی تعلیق نشده است:

مهلت جدید دولت به صادرکنندگان برای بازگشت ارز

۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۲:۴۸
کد خبر: 470731
مهلت جدید دولت به صادرکنندگان برای بازگشت ارز

پس از آنکه با پایان یافتن مهلت صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای حاصل از صادراتشان در پایان تیر ماه سال جاری، تعدادی از کارت‌های بازرگانی تعلیق شدند، حالا سازمان توسعه تجارت اعلام کرده فرایند تعلیق کارت‌ها متوقف شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بانک مرکزی اعلام کرده بود با صادرکنندگانی که تعهدات ارزی خود از محل صادرات غیر نفتی در سال‌های 1397 و 1398 را ایفا نکرده‌اند، برخورد خواهد شد، با ورود سازمان توسعه تجارت، تعدادی از کارت‌های بازرگانی پس از این تاریخ معلق شدند و بانک مرکزی اعلام کرد فهرست این صادرکنندگان را به قوه قضاییه تحویل داده است.

اتاق بازرگانی ایران در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده که بخش قابل توجهی از ارز بازنگشته به کشور، مربوط به دارندگان کارت‌های بازرگانی نیست و این اتاق اساسا با عدد ۲۷ میلیارد دلاری اعلامی از سوی بانک مرکزی موافق نیست.

پس از آن صادرکنندگان اعلام کردند که با برگزاری جلسات مشترک بررسی وضعیت صادرات، پرونده های تشکیل شده را پیگیری کرده و دلایل خود برای بازنگرداندن ارز را تشریح می‌کنند. تداوم تحریم‌های آمریکا، توقف همکاری بانک‌های بین المللی با ایران و شیوع ویروس کرونا، اصلی‌ترین دلایل اعلام شده از سوی صادرکنندگان برا تاخیر در بازگشت ارز اعلام شده است.

در این چارچوب، صادرکنندگان از دولت خواستند با تمدید مهلت بازگشت ارز، از تعلیق کارت‌های بازرگانی جدید جلوگیری کند و اظهارات جدید رییس سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که دولت فعلا با این درخواست موافقت کرده است.

حمید زادبوم گفته است: به رغم مصوبات موجود در خصوص تعلیق کارت‌های بازرگانی واحدهای غیرتولیدی که زیر۷۰ درصد رفع تعهد ارزی داشتند و همچنین آن دسته از واحدهای تولیدی که نسبت به رفع تعهد ارزی خود اقدام نکرده‌اند، تا تاریخ دهم آبان‌ماه ۹۹ مهلت داده شد. در این راستا کمیته‌های اقدام ارزی سازمان‌های صمت استان‌ها موظف شدند تا نسبت به پیگیری امور با هدف تسهیل و تسریع بازگشت ارز حاصل از صادرات و ایفای تعهدات ارزی، اقدام کنند.

او به صحبت‌های مطرح شده درباره تداوم تعلیق کارت‌های بازرگانی نیز واکنش نشان داده و گفته که از ۳۱ شهریور دیگر هیچ کارت بازرگانی مربوط به واحدهای تولیدی و غیرتولیدی تعلیق نشده است و فقط تعلیق کارت‌هایی که کمتر از ۳۰ درصد ایفاتی تعهدات ارزی داشته‌اند، تمدید شده است.

وی افزود: براساس اطلاعات و آمار موجود، تاکنون ۴۰۰ واحد صادراتی غیرتولیدی با مراجعه به سازمان توسعه تجارت ایران و حضور در کارگروه اقدام ارزی سازمان و یا حضور در سازمان‌های صمت استان‌ها در مورد رفع تعهدات ارزی خود اقدام کرده‌اند و بلافاصله پس از تأیید بانک مرکزی در خصوص رعایت ترتیبات بانک مرکزی و ایفای تعهد، کارت بازرگانی آنان رفع تعلیق شده است. آخرین گزارشات نشان می‌دهد که تعداد ۱۲ هزار و ۶۲۴ صادرکننده غیرتولیدی فقط ۷.۴ میلیارد یورو تعهد ارزی دارند که با تمهیدات اندیشیده شده سرعت بازگشت ارز این دسته از صادرکنندگان افزایش یافته است.