۰ نفر

میوه‌های تابستانی ارزان شد؛

نوبرانه‌های پاییزی بازار میوه چند؟

۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کد خبر: 470275
نوبرانه‌های پاییزی بازار میوه چند؟

عرضه نوبرانه‌های پاییزی، قیمت میوه را 10تا 15درصد کاهش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مشاهدات نشان می‌دهد این روزها عرضه برخی انواع نارنگی و پرتقال پیش‌رس، انار، گلابی و حتی خرمالو موجب کاهش فشار تقاضا بر میوه‌های تابستانی و ثبات نسبی بازار میوه شده است. کاسبان بازار میوه می‌گویند به‌تدریج با رشد عرضه میوه‌های پاییزی و کاهش سهم میوه‌های تابستانی از بازار، این اقلام در بازار میوه‌و‌تره‌بار جایگزین می‌شوند.

افت 15درصدی نرخ میوه‌های تابستانی

دست اندرکاران عرضه میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار و مغازه‌های سطح شهر از تأثیر رشد عرضه نوبرانه‌ها بر ثبات یا کاهش قیمت میوه‌های سردرختی تابستانه خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی  با اشاره به رشد عرضه برخی میوه‌های نوبرانه پاییزی به بازار مصرف و تأثیر آن در آرامش بازار گفت: عرضه این میوه‌های نوبرانه پاییزی که از 25روز پیش آغاز شده قیمت سایر اقلام میوه‌های سردرختی و تابستانه در بازار خرده فروشی را بین 10تا 15درصد کاهش داده و رشد عرضه میوه‌های پاییزی و زمستانی تا 20روز آینده و توأم شدن آن با عرضه میوه‌های تابستانی به شکست بیشتر قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار منجر خواهد شد.

اسدالله کارگر افزود: به‌تدریج با کاهش عرضه میوه‌های تابستانی نیز به‌دلیل شرایط 4فصل کشور و رشد عرضه میوه‌های زمستانی شاهد عرضه بیشتراین اقلام در بازار خواهیم بود؛ مگر اینکه بازرسانی میوه ناشی از تغییر شرایط جوی و بارندگی با مشکل مواجه شود. به گفته او هرچند در بازار میوه و تره بار با گرانی مواجهیم اما گرانفروشی نداریم زیرا کشاورزان و فروشندگان با حداقل سود خرده فروشی میوه و تره بار را عرضه می‌کنند. کارگر با اشاره به افزایش غیرمتعارف قیمت برخی میوه‌های وارداتی مثل آناناس گفت: وقتی قیمت میوه‌ای بیش از حد بالا می‌رود محصول لوکس به‌حساب می‌آید و در نرخ نامه ما قیمت آن عنوان نمی‌شود، اما قیمت موز در 2 هفته اخیر کاهش یافته و نرخ این محصول که تا ٢٣ هزار تومان رسیده بود اکنون به ١٨ هزار و ٥٠٠ تومان رسیده است.

رنگ رسانی به نوبرانه‌ها

هرسال در فصل عرضه نوبرانه‌ها شائبه‌هایی در مورد رنگ رسانی و طعم مخصوص برخی از این نوبرانه‌ها به‌وجود می‌آید، اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ  در مورد طعم ترش نارنگی و پرتقال نوبرانه و شائبه‌های رنگ رسانی به این اقلام گفت: در مورد نارنگی چند رقم تخم ژاپنی، انشوو پیچ را داریم، اما از نظر مزه و رنگ، نارنگی نوبرانه ترش‌تر است. اکنون نارنگی نوبرانه تخم ژاپنی که شیرین‌تر است به بازار عرضه شده و به‌تدریج که این نوع نارنگی رسیده و عرضه آن افزایش یابد، عرضه نارنگی رسمی (انشو) نیز افزایش می‌یابد. کارگر با بیان اینکه در مورد پرتقال نیز 2‌رقم نوبر و انبوه وجود دارد گفت که پرتقال‌های نوبرانه ترش است و به‌تدریج پرتقال‌هایی با طعم شیرین جایگزین آن می‌شود.

همچنین با عرضه انبوه میوه‌های پاییزی و زمستانی و اتمام میوه‌های سردرختی و تابستانی این ارقام جایگزین می‌شود. او با اشاره به اینکه رنگ آمیزی پرتقال و نارنگی و برخی ارقام میوه نوبرانه از سال‌های گذشته وجود داشته و احتمالا بازهم ادامه خواهد یافت، افزود: اکنون این موضوع برای مردم جا افتاده که نباید پرتقال و نارنگی نوبرانه رنگ کامل داشته باشد و معلوم است که اینگونه اقلام که با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه می‌شوند با گاز رنگ رسانی شده  و واسطه‌ها برای فروش بهتر، این کار را انجام می‌دهند. همچنین برخی برای براق شدن میوه به آن پارافین می‌زنند و مردم با اطلاع از اینگونه موارد نسبت به خرید یا نخریدن میوه‌های نوبرانه پاییزی تصمیم می‌گیرند.

تغییر فرهنگ مصرف میوه

گشتی در بازار خرده فروشی انواع میوه و مرکبات و مراکز عمده فروشی از بالا ماندن قیمت اغلب این اقلام حکایت دارد؛ قیمت‌هایی که فعالان صنفی آن را ناشی از رشد هزینه تمام‌شده تولید می‌دانند و تأکید می‌کنند در بازار این روزهای میوه و تره بار، گرانی جایگزین گرانفروشی شده است. افزایش هزینه دستمزد، کود، سم و سایر نهادهای تولید و مواد بسته بندی، سردخانه، کاغذ و پوشال ازجمله عوامل مؤثر در گرانی میوه اعلام می‌شود، اما این گرانی به تغییر فرهنگ خرید مشتریان و کاهش ضایعات و دورریز میوه منجر شده، به‌نحوی که بسیاری از مشتریان، میوه را به جای چند کیلو به تعداد مورد نیازشان خریداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأیید تغییر فرهنگ مصرف افزود: خانوارها این روزها مصرف میوه را به خوبی مدیریت کرده و مثل سابق خرید نمی‌کنند. کارگر با بیان اینکه اکنون مشتریان کم و به روز می‌خرند که این امر ضایعات میوه را به‌شدت کاهش داده است، افزود: کاهش قدرت خرید مردم موجب تغییر فرهنگ مصرف میوه و تره بار شده و می‌توان گفت به‌دلیل تامین نیاز بازار با محصولات تولید داخل اکنون تورم میوه و تره بار نسبت به سایر اقلام خوراکی کمتر است.