۰ نفر

رئیس کل دیوان محاسبات کشور خبر داد؛

‌دپوی ۸میلیون تن کالا در انبارها

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۸:۲۹
کد خبر: 470134
‌دپوی ۸میلیون تن کالا در انبارها

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: شرایط تامین ارز و کمبود منابع را درک می کنیم ولی عدم هماهنگی در تعریف و تامین نیازهای وارداتی و بروکرواسی های بعضاً سردرگم، تولید و اشتغال را به خطر انداخته و صدمات جبران ناپذیری را خواهد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به غیرمتعارف نبودن رسوب کالاها در گمرک، اظهار داشت: انتظار می رود در ترخیص کالاهای اساسی از جمله روغن و کنجاله که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن تامین شده ولی کمبود آن در بازار احساس می شود و بر این اساس قیمت آن افزایش می یابد، تسریع شود تا به بحران تبدیل نشود.

وی علت افزایش قیمت کالاها در برخی موارد را نه کاهش عرضه کالا و نه تغییر قیمت ارز، بلکه فقط ضعف نظارت دانست و گفت: شرایط تامین ارز و کمبود منابع را درک می کنیم ولی عدم هماهنگی در تعریف و تامین نیازهای وارداتی و بروکرواسی های بعضاً سردرگم، تولید و اشتغال را به خطر انداخته و صدمات جبران ناپذیری را خواهد داشت.

وی عدم استقرار قانون پنجره واحد تجارت را ضعف هماهنگی دانست و گفت: در یک حاکمیت واحد، دستگاه ها و دولت و همه کمک کنند تا این قانون اجرایی شود و مردم منتظر تصمیم مدیران نباشند. موانع برطرف و مشکلات حل شود. همچنین سامانه جامع تجارت و ارتباط بین سامانه ای بانک مرکزی، گمرک و وزارت صمت هنوز بخوبی راه اندازی نشده است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور از پیشنهاد پرکردن انبارهای کشور در شرایط تحریم، استقبال کرد و گفت: ۸ میلیون تن کالا در انبارها دپو شده است. هرچند این میزان در مقایسه با سال های قبل بالا نیست ولی در شرایط کنونی بازار قابل قبول نیست و بازار را دچار تلاطم می کند. باید کالاهای اساسی بویژه مواد غذایی سبد خانوار، مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در اسرع وقت به دست مردم برسد.

بذرپاش سیاست واردات در مقابل صادرات را هم روش مناسبی دانست که اگر صادرکنندگان اطمینان حاصل کنند که می توانند کالای مورد نظر را وارد نمایند، از این تصمیم استقبال خواهند نمود.

وی در خصوص کالاهای فاسد شدنی گفت: این کالاها را نمی توان گرفتار روندهای اداری طولانی مدت نمود و باید گمرک مراحل ترخیص این کالاها را تسریع کند و دیوان محاسبات کشور نیز از کمک های لازم در خصوص اخذ مجوزهای قانونی دریغ نخواهد کرد. همچنین میزان دقیق کالاها در مبادی و ورودی کشور شفاف باشد و نباید به عنوان محدوده مناطق آزاد و یا ویژه اطلاعات کالاها ناقص باشد و اگر نیاز به اصلاح قانون باشد باید سریعا انجام شود.

بذرپاش کشور را در شرایط جنگ اقتصادی دانست و تاکید کرد: می بایست قرارگاهی عمل کنیم و همه ساختارها، دستگاه ها به فکر سهولت در انجام امورات و کمک به مردم باشند. برای جلوگیری از هزینه های گزاف انبارداری و افزایش قیمت تمام شده کشتی های حامل کالا هرچه سریع تر تعیین تکلیف شود و بانک مرکزی نیز در اسرع وقت نسبت به تامین ارز مواد اولیه، اجزاء و قطعات مربوط به واحدهای تولیدی مطابق تصمیمات ستاد اقتصادی دولت اقدام نماید.

وی از عملکرد سازمان توسعه و تجارت درایجاد هماهنگی بین دستگاه ها انتقاد کرد و افزود: قانون و رویه ها در این خصوص وجود دارد و هماهنگی های لازم بین دستگاه ها توسط سازمان توسعه و تجارت باید انجام می شد که ترک فعل نموده است.