۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امتا؛ سامانه‌ای برای احراز هویت کاربران سایت‌های اینترنتی خرید و فروش/ مدیران دیوار، شیپور، باما و ... از نتایج مخرب چنین طرحی می‌گویند

۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 470095
امتا؛ سامانه‌ای برای احراز هویت کاربران سایت‌های اینترنتی خرید و فروش/ مدیران دیوار، شیپور، باما و ... از نتایج مخرب چنین طرحی می‌گویند

اجباری شدن احراز هویت متقاضیان درج آگهی در سایت‌های اینترنتی کسب و کار از ابتدای مهر امسال، تبدیل به موضوعی داغ در میان فعالان این حوزه شده است. بسیاری از مدیران این سایت‌ها با انتقاد از اجرای این سیاست، آن را عاملی برای کوچ هر چه بیشتر کاربران ایرانی به سمت پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام توصیف می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛  پس از دستور مقامات قضایی مبنی بر حذف قیمت در آگهی‌های خرید و فروش ملک و خودرو، سامانه امتا را می‌توان دومین شوک بزرگ به سایت‌های اینترنتی خرید و فروش کالا قلمداد کرد. سامانه‌ای که به منظور احراز هویت متقاضیان درج آگهی در این نوع سایت‌ها طراحی شده و به گفته معاون فضای مجازی دادستانی، از اول مهر ماه در دسترس عموم قرار گرفته است. اما سامانه امتا چیست و هدف از ایجاد آن چه بوده است. در همین رابطه، در ادامه به بررسی دیدگاه‌های مدیران سایت‌های خرید و فروش کالا در مورد این سامانه نیز خواهیم پرداخت.

امتا چیست؟

سامانه امتا به زبان ساده، وبسایتی برای ثبت اطلاعات متقاضیان درج آگهی در پلتفرم‌هایی مانند شیپور، باما، دیوار و ... است. در همین رابطه، اطلاعات وارد شده از طریق ارائه مدارک معتبر مورد راستی‌آزمایی قرار خواهد گرفت. مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت به عنوان متولی این سامانه، عدم نیاز به ثبت‌نام در وبسایت‌های متعدد و مدیریت میزان دسترسی کسب و کارها به اطلاعات شخصی هر فرد توسط خود او را از جمله مهمترین مزایای این سامانه می‌دانند. به گفته مسئولان، کسب و کارهای اینترنتی نیز می‌توانند با استفاده از سامانه امتا نسبت به احراز سریع‌تر و ساده‌تر هویت مشتریان خود اقدام کنند.

انتقادات نسبت به امتا

به طور کلی، مدیران پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی و برخی از فعالان حوزه تجارت الکترونیک، چهار انتقاد اصلی را در مورد سامانه امتا عنوان می‌کنند که عبارتند از:

1) شواهد موجود حاکی از بروز عمده کلاهبرداری‌های اینترنتی در بخش‌هایی غیر از ملک و خودرو است و این در حالی است که بحث احراز هویت، دقیقا در مورد فعالان این دو بخش اجباری شده است.

2) اجرای طرح امتا می‌تواند منجر به تشویق افراد به استفاده بیشتر از پلتفرم‌هایی مانند تلگرام و اینستاگرام برای درج آگهی شود. این در حالی است که به گزارش پلیس فتا، بیشترین میزان تخلفات مالی اینترنتی در فضای اینستاگرام رخ می‌دهد.

3) زمان‌بر و پیچیده بودن بودن فرایند احراز هویت می‌تواند باعث کاهش شدید کاربران سایت‌های رسمی کسب و کار در کشور شود.

4) ایرادات گسترده سامانه امتا، کاربران را در فرایند احراز هویت با مشکلات بسیاری مواجه می‌سازد. عدم شناسایی سیم‌کارت‌های اعتباری، عدم ارسال منظم کد احراز هویت، عدم تایید به موقع کد پستی و ... از جمله این ایرادات است.

نیما اشرف‌زاده مدیر بازاریابی شیپور از عدم پاسخگویی مسئولان به درخواست آن‌ها برای برگزاری یک جلسه مشترک در مورد ابعاد مختلف امتا گلایه دارد. وی انتقال افراد از پلتفرم‌های کسب و کار به سامانه امتا و مجددا بازگشت آن‌ها به این پلتفرم‌ها را فرایندی زمان‌بر می‌داند که می‌تواند باعث کاهش شدید استقبال جامعه نسبت به پلتفرم‌های داخلی کسب و کار شود. وی همچنین وجود تنها یک سامانه احراز هویت را مغایر با شعار‌های دولت مبنی بر مقابله با انحصار می‌داند. اشرف‌زاده، انداختن توپ احراز هویت در زمین کسب و کارها را غیر منصفانه می‌داند و این سیاست را تا زمانی که مشکل سیم‌کارت‌های بی نام و نشان در جامعه وجود دارد، بی‌فایده می‌داند.

محمد حسن فرازمند مدیر بازاریابی باما نیز با اشاره به وجود تعداد بسیار زیادی از سیم‌کارت‌های بی نام و نشان در سطح جامعه، اجرای سیاست احراز هویت را نیازمند کار کارشناسی بیشتری می‌داند. وی با تاکید بر اینکه هیچ یک از سایت‌های اینترنتی مخالف اصل احراز هویت نیستند، اجرای عجولانه آن را بسیار زیانبار ارزیابی می‌کند.