۰ نفر

نوسان قیمت اقلام اساسی؛

تخم‌مرغ به شانه‌ای ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 469113
تخم‌مرغ به شانه‌ای ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور از کاهش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۵ هزار تومان به مغازه دار و ۱۱۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، این روزها قیمت اقلام اساسی نوسانات زیادی دارد که تولیدکنندگان دلیل اصلی این گرانی‌ها را افزایش بهای تمام‌شده کالا عنوان می کنند.

هر از گاهی اقلام اساسی سبد خانوار با نوسانات قیمتی رو به رو می شود که این امر بیش از پیش اقشار ضعیف و متوسط جامعه را در تامین نیازهای حداقلی خود دچار چالش می کند.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو عدس ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لیمو امانی ۸۵ تا ۱۱۰ هزار تومان، ماش ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، نخود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، چای خارجی ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، چای ایرانی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، برنج ایرانی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، هر قوطی روغن ۵ کیلویی ۶۰ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان در بازار عرضه می شود که نسبت به ماه های اخیر جهش معناداری داشته است.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، شقه گوساله ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۲۵ هزار تومان، سردست گوساله ۱۲۰ هزار تومان و مرغ ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینه های تولید، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و هزینه های بالای حمل و نقل، قیمت اقلام سبد خانوار دچار التهاب شده است که اگر تدابیری برای توزیع نهاده ها اندیشیده نشود، سیر صعودی قیمت ها ادامه دار خواهد شد و با این وجود بسیاری از اقلام به عنوان کالای لاکچری در سبد خانوار قلمداد می شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات بازار اقلام اساسی، دلایل گرانی ها و آینده قیمت ها با خبر شویم:

عاملان اصلی گرانی مشخص شدند

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم، اظهار کرد: علی رغم واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیما، اما واردکنندگان تمامی اقلام را بر مبنای دلار آزاد حساب می کنند که این گرانی کالا ناشی از کمبود نیست، بلکه گرانفروشی مصرف کنندگان است.

وی افزود: با توجه به پیک برداشت حبوبات و برنج، قیمت محصولات باید کاهشی باشد که متاسفانه واردکنندگان با سود حداقل راضی نیستند و سودهای بادآورده ای را نصیب خود می کنند.

حسنی زمزمه گرانی در ۶ ماهه دوم سال را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر کالا با ارز آزاد به هر میزانی که بخواهیم وحود دارد و تنها با نرخ دولتی نیست که این امر نشان می دهد منافع و سودجویی علت اصلی گرانی است.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه حبوبات و برنج در بازار عمده فروشی نوسان چندانی نداشته است، بیان کرد: این درحالی است که در بازار خرده فروشی به سبب سودجویی عوامل واسطه قیمت با نوساناتی روبرو شده است.

وی آینده بازار اقلام اساسی را تابع تک نرخی شدن ارز، ثبات قیمت ارز و آزاد شدن واردات کالا اعلام کرد.

نرخ موز همچنان بالاست/ ممنوعیت ثبت سفارش علت اصلی گرانی موز

مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار، از ثبات قیمت میوه نسبت به هفته قبل خبر داد و گفت: با توجه به فراوانی تولید، کمبودی در عرضه میوه نداریم.

وی قیمت هر کیلو نارنگی انشو را ۵ تا ۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو نارنگی تخم ژاپنی ۸ هزار تا ۱۱ هزار تومان، هلو انجیری ۷ هزار تا ۹ هزار تومان، هلو زعفرانی ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، انجیر زرد ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انجیر سیاه ۵ هزار تا ۹ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان، انگور بی دانه قرمز ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، انگور عسگری ۶ هزار تا ۹ هزار تومان، آلو قطره طلا ۷ هزار تا ۱۱ هزار تومان و الو سیاه ۴ هزار تا ۷ هزار تومان است.

دارایی نژاد با اشاره با نرخ سایر میوه در میدان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو خیار رسمی ۴ هزار تا ۶ هزار تومان، خیار گلخانه ۴ هزار تا ۶ هزار تومان، سیب ۲ رنگ ۸ هزار تا ۱۰ هزار تومان، سیب لبنانی زرد ۶ هزار تا ۹ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز ۵ هزار تا ۸ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۵ هزار تا ۹ هزار تومان، گلابی بیروتی ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار تومان و گلابی شاه میوه ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان است.

وی نرخ کنونی هر کیلو موز را ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت ثبت سفارش و کاهش ۵۰ درصدی واردات نسبت به ماه گذشته، قیمت موز با نوساناتی روبرو شده است و تازمانیکه این معضل برطرف نشود، گرانی ادامه دارد.

بال و پر مرغ چیده شد/ قیمت مرغ با نرخ تمام شده تولید همخوانی ندارد

حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، از کاهش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

وی افزود: علی رغم وعده‌های مسئولان طی روزهای گذشته تغییری در وضعیت نهاده‌های دامی ایجاد نشده و کماکان شرایط در این حوزه بحرانی است.

اسداله نژاد قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده با احتساب نهاده دولتی را ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در شرایط فعلی تولیدکنندگان نمی‌توانند نهاده‌های مورد نیازشان را با نرخ مصوب تأمین کنند.

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه ۴۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد تامین می شود، بیان کرد: براین اساس قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده به بالای ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۳ هزار تومان می رسد.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ با هزینه تمام شده تولید همخوانی ندارد، گفت: روز گذشته مسئولان با افزایش قیمت مصوب تخم مرغ موافقت کردند و امیدوار هستیم در کنار تسریع در تأمین نهاده‌ها، نرخ مصوب مرغ افزایش یابد چرا که قیمت فعلی به هیچ عنوان مورد رضایت تولیدکنندگان نیست.

وی درباره اظهارات برخی فروشندگان مبنی بر عرضه مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان در فصل پاییز گفت: در حال حاضر بخش عمده نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تامین می شود که این امر در افزایش هزینه تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد، اما از الان نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به شرایط بازار داشت.

گوشت ارزان شد

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی کشور، از کاهش قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۲ تا ۹۵ هزار تومان به مغازه دار و ۱۱۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

وی رکود بازار و کاهش قدرت خرید خانوار را علت اصلی افت قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به خروج‌ غیرقانونی دام از مرزهای کشور به سمت امارات نمی توان پیش بینی خاصی راجع به وضعیت بازار داشت چرا که با استمرار این روند زمینه برای عرضه گوشت در بازار کاهش می یابد.

ملکی قیمت هر کیلو دام زنده را ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با رکود حاکم بر بازار،  قیمت دام زنده نسبت به هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

کمبودی در عرضه دام نداریم/ نرخ هر کیلو دام سبک ۴۰ هزار تومان

منصور پوریان رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ‌کشور، با اشاره به اینکه مشکلی در تولید دام نداریم، اظهار کرد: با توجه به انباشت دام در دامداری ها، نبود بازار مناسب و همچنین گران شدن و کمبود نهاده های دامی فشارهایی بر دامداران وارد می شود، اما در مجموع مشکلی در عرضه نداریم.

وی افزود: با آغاز زایش دام در فصل پاییز، جمعیت زیادی به دام اضافه می شود که این امر بر انبوه مازاد دام و مشکلات دامداران می افزاید.

پوریان قیمت کنونی هر کیلو دام سبک درب دامداری را ۳۹ هزار تا ۴۰ هزار تومان و دام سنگین ۲۹ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که در میادین هر کیلو دام سبک به سبب سودجویی عوامل واسطه و دلال با نرخ ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان عرضه می شود‌.

تخم‌مرغ به شانه ای ۵۰ هزار تومان می رسد؟

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، از افزایش قیمت تخم مرغ خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی قیمت تمام شده تولید تخم مرغ را بالای ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: مرغداران انتظار دارند که قیمت تخم مرغ درب مرغداری به ۱۵ هزار تومان برسد.

نبی پور ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولید با نرخ مصوب و مابقی بازار آزاد تامین می شود که درنهایت کمبود عرضه و گرانی نهاده‌های دامی در کاهش جوجه ریزی و افت قیمت جوجه تاثیر سو داشته است.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با استمرار این روند قیمت هر کیلو تخم مرغ به ۲۰ هزار تومان و شانه ای ۵۰ هزار تومان افزایش می یابد‌.