۰ نفر

یک تولید‌کننده؛

ارز ۴۲۰۰به واردات کالای مشابه تولید داخل تخصیص می‌یابد

۱ مهر ۱۳۹۹، ۲۰:۱۹
کد خبر: 469004
ارز ۴۲۰۰به واردات کالای مشابه تولید داخل تخصیص می‌یابد

یک تولید‌کننده با انتقاد از تخصیص ارز 4200تومانی به واردات بی کربنات سدیم دارویی با وجود تولید آن در داخل، گفت: برای داخلی‌سازی این محصول، تاییدیه‌هایی از ما مطالبه شده که برای واردات مطالبه نمی‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یوسف عالم مرتضوی با بیان اینکه از سال 92 طراحی و اجرای پروژه تولید بی‌کربنات سدیم دارویی را آغاز کردیم، اظهار داشت: 80 درصد مصرف این محصول در زمینه همودیالیز و 20 درصد نیز در زمینه تولید دارو صورت می گیرد.

وی مصرف سالانه کشور در این زمینه را 3 تا 3.5 هزار تن عنوان کرد و گفت: 100 درصد این ماده با شرایط بسیار سخت از کشورهای اروپایی وارد می‌شده و دانش فنی تولید آن در اختیار سه کشور اروپایی است که حالا توانسته‌ایم آن را در داخل تولید کنیم.

مرتضوی توضیح داد: ماشین آلات لازم برای تولید بی‌کربنات سدیم دارویی از اروپا وارد شده و در سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت، در عین حال پروانه و گواهی تولید را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده‌ایم و پروانه بهره‌برداری نیز از سازمان صنعت، معدن و تجارت دریافت شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های دارویی از خرید این محصول استقبال می‌کنند و شرکت‌های فعال در زمینه کالاهای دیالیزی نیز تمایل به خرید از ما دارند ولی با توجه به اینکه بابت تأمین این محصول به آنها تا پایان سال ارز دولتی 4200 تومانی تخصیص یافته است، امکان خرید از داخل برایشان وجود ندارد.

این تولیدکننده تصریح کرد: واردات بی‌کربنات سدیم دارویی با صرف هزینه‌های حمل و گمرکی همراه است که در نهایت قیمت محصول ما بالاتر از قیمت محصول وارداتی برای مصرف کننده نخواهد بود. ضمن اینکه با توجه به اینکه کشورهای اروپایی این محصول را مستقیما به ما نمی‌فروشند، باید از کشورهای واسطه برای خرید استفاده شود که قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.

وی افزود: قیمت تمام شده محصول ما در مقایسه با قیمت فروش شرکت‌های خارجی 50 درصد بالاتر است اما با توجه به هزینه‌های حمل و مسائل دیگر، قیمت برای مصرف‌کننده تغییری نخواهد کرد.

به گفته مرتضوی بی‌کربنات سدیم یک ماده استراتژیک برای بخش دیالیز است و کارخانه‌های تجهیزات پزشکی تمایل به خرید از ما دارند که البته باید از تولید داخل حمایت شود تا بتوانیم جایگزین محصولات وارداتی شویم.

وی با بیان اینکه گواهی ایزو و گواهی آنالیز و ریسک را از شرکت‌های آلمانی دریافت کرده‌ایم، گفت: 6 ماه است که تولید ما شروع شده اما اداره تجهیزات پزشکی اجازه استفاده از پودر تولیدی ما را به کارخانه‌های تجهیزات پزشکی نمی‌دهد.

این تولید کننده تصریح کرد: اداره تجهیزات پزشکی از ما مدارکی را مطالبه کرده که بابت واردات بی‌کربنات سدیم آنها را مطالبه نمی‌کند.

وی توضیح داد: از ما خواسته‌اند تا تست‌های میکروبی انجام دهیم که توسط آزمایشگاه ثالث مورد تأیید سازمان اداره تجهیزات پزشکی انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

مرتضوی در عین حال با اشاره به این که پودر بی‌کربنات سدیم علاوه بر واردات به صورت محصول تمام‌شده توسط دو شرکت داخلی نیز وارد می‌شود و در کیسه‌ها و پک‌های مربوطه پر می‌شود، گفت: این شرکت‌ها نیز ارز دولتی دریافت می‌کنند و تولید داخل می‌تواند منافع آنها را به خطر بیندازد.

به گفته وی، واردات خود محصول تمام شده کارتریج بی کربنات دیالیز توسط واردکنندگان با ارز دولتی و به بهانه عدم تامین نیاز داخل توسط تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه تأییدیه‌های لازم برای تولید محصول را از اواخر اردیبهشت ماه داشته‌ایم، گفت: با این وجود اداره تجهیزات پزشکی باز هم یک سری مدارک اضافه‌تر را از ما مطالبه کرده است که آنها را نیز تأمین کرده‌ایم اما این کار باعث شده تا زمان قابل توجهی را برای تولید از دست بدهیم.

این تولیدکننده در مورد اینکه آیا امکان صادرات محصولتان وجود دارد نیز گفت: در این زمینه برخی تأییدیه‌ها را دریافت کرده‌ایم و در حال پیگیری برای صادرات هستیم که امیدوارم تا پایان امسال بتوانیم تأییدیه‌های نهایی را نیز دریافت کنیم.

وی همچنین با انتقاد از نحوه شناسایی شرکت‌های دانش بنیان از طرف معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، اظهار داشت: این کار به شرکت‌های پیمانکاری خصوصی سپرده شده که شاهد برخی اختلافات در زمینه ارزیابی شرکت‌ها هستیم، به طوری که تولید ما با وجود اینکه ثبت اختراع شده، دانش بنیان محسوب نمی‌شود ولی برخی شرکت‌های دیگر که تولیدشان چندان مبتنی بر کار تحقیقات نیست، جزو دانش بنیان ها به حساب می‌آیند.