۰ نفر

افت 30درصدی تقاضای برنج خارجی

۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۰
کد خبر: 468976
افت 30درصدی تقاضای برنج خارجی

مشکلات تخصیص و تغییر مبنای ارز مرجع واردات برنج به نیمایی زمینه دپوی برنج‌های وارداتی درگمرکات کشور و افزایش چند برابری نرخ این اقلام در بازار خرده‌فروشی را فراهم کرده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این افزایش قیمت‌ها در حالی است که به گفته فعالان صنفی شیوع کرونا موجب کاهش تقاضا برای این محصول شده است. با مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرایط کنونی قیمت و عرضه برنج خارجی چگونه است؟

باید بپذیریم که مانند هر کالای وارداتی دیگری وقتی نرخ ارز واردات از ارز دولتی به ارز نیمایی یا آزاد تغییر می‌کند این امر موجب افزایش قیمت تمام‌شده این کالا در بازار می‌شود و برنج خارجی نیز از این قاعده مستثنی نیست. تغییر مبنای ارز واردات این محصول به نیمایی و نوسان نرخ ارز، موجب گرانی و عرضه چند نرخی آن شده است. با وجود این در سال 98مشکلاتی در زمینه رسوب کالا و تخصیص نیافتن ارز برای واردات برنج داشتیم که خوشبختانه با همکاری وزارت صمت، فهرست برنج‌های دپو شده در گمرکات تهیه و برای بانک مرکزی ارسال تا با تخصیص ارز و ترخیص آن، میزان عرضه برنج خارجی در بازار افزایش یافته و قیمت‌ها کاهش یابد.

آیا نگرانی برای کمبود و افزایش بیشتر قیمت برنج خارجی وجود ندارد؟

اکنون برنج خارجی به اندازه کافی در بازار وجود دارد و با برنامه‌ریزی منسجم صورت گرفته با پایان دوره ممنوعیت واردات برنج از آبان‌ماه امسال و مشخص شدن تکلیف وزیر جدید صمت می‌توانیم کسری برنج مورد نیاز 4ماهه پایانی امسال و سال 1400را تامین کنیم. همچنین دولت در تلاش برای تنوع‌بخشی به مبادی واردات برنج از کشورهای مختلف است تا وارد‌کنندگان تنها موظف به واردات برنج از هند و پاکستان نبوده و بتوانند با متنوع شدن مبادی تامین این کالا از سایر کشورها و براساس توافق‌هایی که دولت با این کشورها داشته، برنج خارجی را سریع‌تر و ارزان‌تر وارد کنند. علاوه بر آن با توجه به اینکه نرخ ارز در کشورمان ثبات ندارد، وارد‌کنندگان نیز باید تلاش کنند تا سایر عوامل مؤثر را در کاهش هزینه تمام‌شده واردات به‌کار گرفته و برنج خارجی را با قیمت‌کمتری وارد و عرضه کنند. با واردات برنج با قیمت کمتر از سایر کشورها و حذف دیوانسالاری اداری برای مقابله با تحمیل هزینه دموراژ برنج (ماندن در گمرکات) و کاهش میزان سود وارد‌کنندگان، می‌توانیم قیمت تمام‌شده واردات و فروش برنج خارجی را کاهش دهیم.

اما برخی کمبود را عامل گرانی برنج خارجی می‌دانند، نظر شما چیست؟

به‌دلیل فرارسیدن فصل برداشت برنج در سایر کشورها تا یک‌ماه آینده، قیمت این محصول  در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد و اگر بتوانیم از منابع مختلف برنج خارجی را تامین کنیم قیمت تمام‌شده واردات و عرضه آن کاهش می‌یابد. تا‌کنون برنج هندی به نرخ هر تن 65هزار روپیه خریداری می‌شد که با رسیدن فصل برداشت، قیمت آن 10تا 20درصد کاهش می‌یابد. از نظر قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی نیز قیمت برنج خارجی در بازار با توجه به واردات با ارز نیمایی و نوسان نرخ آن متفاوت بوده است. اما با وجود افزایش 100درصدی قیمت‌ها، شیوع کرونا موج افت 20تا 30درصدی تقاضای برنج خارجی در برخی مراکز عمده مانند رستوران‌ها و هتل‌ها، خوابگاه‌ها، پادگان‌ها و... شده است که این افت تقاضا علاوه بر تشدید رکود بازار موجب شده تا بخشی از کمبود واردات برنج خارجی جبران شود. اکنون با نرخ ارز نیمایی 20هزار تومانی قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم برنج هندی در بازار مصرف بین 17تا 20هزار تومان و برنج پاکستانی 21تا 23هزار تومان است. همچنین از نظر منابع تامین برنج مشکلی نداریم و ابتدای امسال تا‌کنون 500هزارتن برنج وارد شده و بین 200تا 300هزار تن برنج دپو شده در گمرکات نیز در حال تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و ترخیص است که با این روند مشکلی برای تامین نیاز بازار نخواهیم داشت. تا ابتدای مهرماه این برنج‌ها از گمرک ترخیص می‌شود و نیاز بعدی بازار و ذخیره‌سازی‌ کشور به برنج خارجی نیز از محل واردات جدید تأمین خواهد شد.