۰ نفر

تامین کالای اساسی اولویت دولت دوازدهم

۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۲۲:۵۵
کد خبر: 468743
تامین کالای اساسی اولویت دولت دوازدهم

تامین کالای اساسی در داخل کشور سیاست دولت در سال‌های اخیر بیش ازپیش مورد توجه بوده و شیوع کرونا هم آزمونی بود که دولت توانست با تامین نیاز عمومی از آن سر بلند خارج شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در چند سال گذشته با فشار بیشتر تحریم ها و سیاست های دولت آمریکا، اقتصاد مقاومتی و تامین نیازهای داخلی در زمینه های مختلف مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و در این میان هر ساله شایعه کمبود کالای اساسی در بازار بیش از پیش منتشر می شد و این اخبار غیرحقیقی مردم را در شرایطی قرار می داد تا به خریدهای بیش از نیاز مصرفی روی بیاورند با این وجود تاکنون هیچ کمبودی در تامین نیاز عمومی دیده نشده است.

ایران از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس جدیدی که از چین برای نخستین بار به جهان سرایت کرده بود در وضعیتی جدیدی قرار گرفت که به موجب آن دولت مجبور به اعمال محدودیت هایی در ترددهای شهری و تعطیلی برخی اماکن عمومی شد که تاکنون نیز برخی از این تعطیلی ها و محدودیت ها ادامه دارد و در پی آن مردم برای کاهش نیاز به خروج از منازل به طور قابل توجهی اقدام به خرید کالاهای اساسی خود کردند.

در این شرایط بود که دولت با توجه به افزایش بی رویه و قابل توجه خرید کالاهای اساسی اقدام به انتشار اخباری کرد تا موجودی کافی اقلام مورد نیاز مردم از جمله مواد غذایی را اطلاع رسانی کند و از سوی دیگر با برنامه ریزی برای تولید و تامین ذخایر کافی کالایی، به طور روزانه و بی وقفه محصولات را در اختیار عرضه کنندگان قرار داد تا به دست مردم برسد.

از سوی دیگر برای جلوگیری از افزایش قیمت توسط سود جویان و کنترل بازار برای حمایت از مصرف کنندگان بازرسی های شبانه روزی در همه نقاط کشور را در دستور کار قرار داد تا موارد تخلف را شناسایی و برای رفاه عمومی با آن برخورد لازم را انجام دهد.

با وجود اینکه طی این مدت جایگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت به طور موقت در اختیار مسئولان مختلف قرار گرفته است اما هیچ مقطعی تامین نیاز عمومی با مشکل مواجه نشده است زیرا دولت با ذخیره کافی برای ماه های آینده برنامه مناسبی برای توزیع کالاهای اساسی دارد.

تامین کالای اساسی اولویت دولت دوازدهم

در هفته های گذشته رییس جمهوری بر تامین کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم و کنترل و مدیریت قیمت آنها تاکید کرد و این موضوع را به عنوان اولویت نخست دولت دانست و بر همین اساس مسئولان دولتی و حتی بخش خصوصی تاکید کردند که هیچ کمبود کالایی در کشور وجود ندارد.

«جعفر سرقینی» سرپرست فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیات دولت با تاکید بر اینکه تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم برای وزارت صنعت مهم است گفته بود که دولت اجازه نمی دهد که موضوع کالاهای اساسی موجب نگرانی مردم شود زیرا برای دولت ابتدا بازار داخل مهم است و بعد به صادرات محصولات می اندیشد.

همچنین «محمدرضا کلامی» دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور اظهار داشت: با تمام توان از همه ظرفیت ها برای اثرگذاری بر حفظ آرامش سفره مردم و تامین کالا و مقابله با تحریم در کنار کنترل و نظارت بر بازار استفاده می‌شود.

آمار گمرک نیز نشان می دهد که تدابیری برای واردات البته نه به صورت بی رویه بلکه به طور مشخص برای افزایش ذخایر داخلی در مورد اقلام اساسی انجام شده است تا کمبودی در این زمینه وجود نداشته باشد.

«مهرداد ارونقی» معاون فنی و امور گمرکی با اشاره به ثبت رکورد جدید در ثبت اقلام مورد نیاز کشور با وجود شرایط بحرانی کرونا و تحریم‌های اقتصادی تاکید کرد: ۱۰ میلیون تن کالای اساسی در پنج ماهه امسال در ۲۵ گروه کالایی از تمامی گمرکات کشور ترخیص شده است.

از سوی دیگر «قاسم نوده‌فراهانی» رییس اتاق اصناف تهران نیز ضمن تاکید بر اینکه در کشور کمبودی برای کالاهای اساسی وجود ندارد، گفت: تمامی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها و انبارها انباشته از کالای مورد نیاز مردم است و اجناس به میزان کافی در دسترس قرار دارد.

کنترل قیمت و برخورد با متخلفان برای رفاه مصرف کنندگان

همه ساله عده ای تلاش می کنند با افزایش بهای کالاهای اساسی به سود بیشتری دست پیدا کنند و قیمت ها را در بازار مصرفی دچار نوسان کنند این شرایط در زمان شیوع ویروس کرونا در کشور نیز با شدت بیشتری دیده شد زیرا با افزایش تقاضای خرید و کاهش اندک سرعت تولید شرایطی فراهم شد تا عده ای تصور کنند می توانند خارج از قوانین موجود قیمت ها را افزایش دهند و بدون توجه به حضور ماموران تعزیرات و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان از شرایط به نفع خود بهره برداری کنند اما این دو نهاد همراه با ستاد تنظیم بازار و وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازرسی و نظارت بر بازار را افزایش دادند تا مردم در زمان خرید با مشکلی مواجه نشوند.

«عباس تابش» رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: امسال در سه ماهه نخست بیش از پنج هزار فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیر صنفی به وسیله سامانه ۱۲۴ استان ها دریافت شده که بیشترین شکایت ها مربوط به گوشت مرغ تازه، شکر، برنج وارداتی، نان، ماسک سه لایه کشدار، تخم مرغ و دستکش لاتکس بود.

به گفته وی، چهار هزار و ۳۴۸ مورد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته و بقیه در مرحله بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذیربط قرار دارد و به زودی نیز به آنها رسیدگی می شود.

تولید و توزیع ماسک موفقیت دولت در مدیریت بحران شیوع کرونا

یکی از موارد موفق در عرضه اقلام اساسی و بازرسی قیمت ها، دسترسی مردم به ماسک برای حفاظت در مقابل ویروس کرونا بود؛ در اسفندماه که آغاز ویروس کرونا در کشور بود دسترسی به ماسک و مواد بهداشتی با نواساناتی مواجه شد اما دولت برای کنترل وضعیت اقدام به همکاری برای افزایش توان تولیدی کرد که به همین دلیل به سرعت تولید ماسک در کشور به ۱۱ میلیون عدد در روز رسید تا جایی که در حال حاضر توان صادرات این محصول نیز وجود دارد.

کمبود کالای اساسی وجود ندارد

دولت از سوی مدیران مختلف بارها اعلام کرده است که تا پایان سال برنامه ریزی هایی شده تا کشور دچار کمبود مواد غذایی یا اقلام اساسی نشود و کالا به اندازه کافی در بازار وجود داشته باشد به گونه ای که انبارها تا پایان سال انباشته از اقلام مورد نیاز عموم خواهد بود و این روند ادامه خواهد داشت.

بخشی از این کالاها از محل تولید داخل و بخشی از طریق واردات تامین شده است و به همین دلیل واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم با تعرفه گروه یک کالایی انجام شده است و کالاها در سریع‌ترین زمان ممکن بارگیری و تخلیه شده اند.

رصد و پایش تولید و واردات کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم و نحوه توزیع و نظارت بر قیمت ها به صورت مداوم انجام می شود تا نگرانی ها رفع شود زیرا اطمینان خاطر مردم از تامین نیازها اولویت اصلی کشور است و دولت همراه با واحدهای تولیدی به طور شبانه روزی فعالیت خواهند کرد.